newsletter 28/21

Úvodní slovo generálního
ředitele ČTK Jiřího Majstra

Volby v ČTK – stovky zpráv a fotografií, opět pomáhal rur

Změny ve vedení ČTK - zástupcem obchodního ředitele bude Vavrušák

Výstava Olympijské okamžiky přibližuje slavné momenty z her pod pěti kruhy

ČTK inovovala svůj Multimediální redakční systém MRS

Komunikace s klienty ČTK pokračovala i během covidu

ČTK koupila fotobanku Profimedia.CZ

Akademie ČTK se vrátila k prezenční výuce, změnilo se její vedení

ČTK nabízí knihovnám a jejich čtenářům zprávy o EU zdarma

Mediální výchova s ČTK – to jsou online workshopy pro žáky i kurzy pro učitele

Práci novinářů si na workshopu ČTK na LFŠ vyzkoušelo osm studentů

Sportovní redakce má nové vedení, po 23 letech odešel Ladislav Josef

Olympijská bilance ČTK: téměř 3000 zpráv, přes 8000 fotografií

Videostreamy rostou, ČTK chystá vlastní presscentrum

Pokračuje digitalizace Fotoarchivu ČTK v Národní knihovně

Bisnode opět potvrdil, že ČTK patří mezi nejstabilnější firmy v České republice

Hospodaření ČTK v roce 2020

Úvodní slovo generálního ředitele ČTK Jiřího Majstra

Vážené kolegyně, kolegové, klienti, přátelé a příznivci ČTK,

stejně jako pro všechny z vás, i pro nás v ČTK byl poslední rok dramatický – a to drama je pro média svým způsobem normální stav.

Mohu s radostí konstatovat, že jsme i v pokračujícím covidovém období nejen zachovali naše stávající služby a jejich kvalitu, ale pokračovali jsme v rozšiřování naší nabídky. V tom budeme pokračovat i nadále.

Historickým počinem byla naše akvizice skupiny Profimedia. Na obou stranách – prodávající i kupující – jsme na tom pracovali intenzivně, i když i tempa těchto jednání se dotkl covid. Naše konání v tomto směru bylo a i nadále bude transparentní. Nyní pracujeme na integraci naší nabídky a já věřím, že v příštím roce budeme moci představit nejen vylepšené stávající služby, ale i zajímavou nabídku novou.

Z mého pohledu jde o pokračování skvělé tradice péče o zejména reportážní fotografii, která vznikla tím, když ČTK už při svém založení před více než sto lety chápala význam obrazové informace a vstoupila i na toto – tehdy ještě velice neorané – novinářské pole. I když je to k nevíře, je tomu tak, že fotografie nebyly běžnou náplní práce evropských tiskových agentur hned na začátku minulého století.

Klíčové v ČTK jsou samozřejmě služby zpravodajské, kde máme za sebou stejně jako ostatní česká média skutečně rušný zpravodajský rok, který ale určitě nekončí. Více a podrobněji o tom dále v textu.

ČTK ale stále více umí nabídnout i velice kvalitní, profesionální a od zpravodajství jasně a jednoznačně oddělené služby zakázkové a komerční. Je to nadále profesionální focení na zakázku, včetně využití našeho vlastního fotostudia v centru Prahy. Jsou to provázané a integrované služby našeho Virtuálního tiskového střediska, výrazně inovované ve srovnání s pouhou službou distribuce tiskových sdělení, se kterou jsme v tomto segmentu před 30 lety začínali.

Věřím, že náš nejnovější výroční newsletter vám přinese zajímavé čtení a už nyní se těším za rok na shledanou.

Podpis Jiří Majstr

Volby v ČTK – stovky zpráv a fotografií, opět pomáhal rur

Zpravodajství ČTK zvládlo v říjnu jeden ze zpravodajských vrcholů roku – volby do Poslanecké sněmovny. Od pátku 8. října, kdy se otevřely volební místnosti, do neděle 10. října vydala ČTK ve svém volebním zpravodajství v češtině bezmála 700 zpravodajských textových materiálů – od headlinů přes zprávy po profilové materiály. K tomu vyšlo na 500 fotografií a ČTK zajistila i živé videopřenosy z většiny volebních štábů hlavních politických stran.

„Česky jsme vydali bezmála 400 zpráv a 200 headlinů, ale také přes 60 profilových materiálů. Další stovka textů o volbách vyšla v anglickém servisu,“ uvedla šéfredaktorka zpravodajství Radka Matesová Marková. Přes 70 zpravodajských textů bylo automaticky vygenerováno díky šablonám napojeným na průběžně zveřejňovaná data Českého statistického úřadu. Volební automat ČTK použila už potřetí, poprvé to bylo při senátních a komunálních volbách v roce 2018. „Generované zprávy, u nichž je jako autor uveden rur, opět výrazně pomohly urychlit zpravodajský servis a zároveň omezit výsledkovou rutinu,“ uvedla šéfredaktorka.

Volby v ČTK – stovky zpráv a fotografií, opět pomáhal rur

 ČTK poprvé ve větší míře vysílala fotozpravodajství novou službou FASTPIX, kdy její fotoreportéři odesílali z volebních místností a volebních štábů své snímky přímo z místa do redakčních systémů českých médií a dodatečnou editací prošla pouze část takto vydaných fotografií. Nejrychlejší fotozpravodajskou službou ČTK vydala během voleb na 500 snímků. FASTPIX, poprvé odzkoušený během olympiády v Tokiu, by se měl v horizontu několika měsíců stát pravidelnou součástí služeb ČTK. Fotozpravodajství ČTK bude díky němu ještě rychlejší než dosud, což ocení zejména internetoví vydavatelé.

Volby v ČTK – stovky zpráv a fotografií, opět pomáhal rur

Vedle textového a obrazového zpravodajství ČTK klientům nabídla také volební widget s interaktivní grafikou a online přenos – liveblog s krátkým textovým zpravodajstvím a výběrem fotografií (CTKTOPIX).

Šéfredaktorka ocenila práci volebního týmu, který jen v Praze čítal na 50 lidí. „Pokud započteme i krajské zpravodaje, lze říci, že v sobotu, kdy se zveřejňovaly výsledky voleb, byl ve zpravodajství v práci každý druhý Četkař. Nasazení a výborné práce kolegů si cením o to více, že máme za sebou 1,5 roku covidové pandemie, která spoustě z nich odčerpala hodně sil,“ uvedla šéfredaktorka.

„Ráda bych ocenila také přínos našeho technického ředitele Jana Kodery, jehož kalkulace nám stejně jako při všech minulých volbách pomohly přesně odhadovat výsledky ještě před definitivním koncem sčítání,“ uzavřela šéfredaktorka.

Změny ve vedení ČTK – zástupcem obchodního ředitele bude Jan Vavrušák

Zástupce šéfredaktorky zpravodajství a šéfeditor ČTK Jan Vavrušák posílí od listopadu vedení obchodního úseku národní tiskové agentury. Stane se zástupcem obchodního ředitele ČTK Jaroslava Richtera. S tím souvisejí i další změny na vedoucích pozicích ČTK - novým zástupcem šéfredaktorky se nově stane šéfeditor Zdeněk Fučík, druhým šéfeditorem bude dosavadní vedoucí regionální redakce Jan Ptáček. Novou šéfkou krajánků se stane Denisa Svobodníková.

Na mediálním táboře ČTK si děti vyzkouší práci novináře

Šéfredaktorka Radka Matesová Marková se svými šéfeditory – Zdeněk Fučík vlevo a Jan Ptáček vpravo.

"Tyto změny jsme připravovali dlouho. Jejich smyslem je posílit obchodní úsek ČTK dalším kolegou, který umí skloubit dlouholeté zkušenosti ze zpravodajství s potřebou hledat inovativní postupy jak vůči klientům, tak uvnitř ČTK. Současně mi jde o to, aby vyšší podíl na řízení zpravodajství dostali osvědčení kolegové a kolegyně, kteří prokázali své schopnosti a budou nepochybně oporou jak šéfredaktorky, tak celého zpravodajství," řekl generální ředitel Jiří Majstr.

"S ohledem na blížící se generační obměnu v obchodním úseku je nezbytné doplnit obchodní tým agenturním odborníkem respektovaným uvnitř i vně ČTK. Právě jím Honza je," řekl Jaroslav Richter. "Svými novinářskými a manažerskými zkušenostmi podpoří rozvoj nových obchodních modelů, které si vyžádají připravované projekty, a přispěje k inovaci systematické komunikace s obchodními partnery. Jistě přinese i nápady, jak s využitím moderních technologií zefektivnit vnitřní chod obchodního úseku," dodal.

Na mediálním táboře ČTK si děti vyzkouší práci novináře

Nový zástupce obchodního ředitele ĆTK Jan Vavrušák

Ve zpravodajství Jan Vavrušák působil od roku 1999, podílel se na vývoji několika nových produktů. Šéfredaktorka Radka Matesová Marková věří, že nové vedení redakce na to bude umět navázat. "Zdeněk, Honza i Denisa jsou dlouhá léta oporami řízení zpravodajství ČTK. Mají velké novinářské zkušenosti, výborné nápady, ohromné nasazení a zejména umí motivovat své týmy," uvedla šéfredaktorka.

Výstava Olympijské okamžiky přibližuje slavné momenty z her pod pěti kruhy

Už se stalo tradicí, že ČTK představuje každé léto novou fotografickou výstavu. Letošní expozice s názvem Olympijské okamžiky mapuje slavné i méně známé momenty z historie české a československé účasti na letních a zimních olympijských hrách. K výstavě vznikla i série podcastů s některými olympioniky a materiály pro školy, které mohou pomoci dětem pochopit některé momenty z historie nebo sportu.

Výstava Olympijské okamžiky přibližuje slavné momenty z her pod pěti kruhy

V první verzi, která měla premiéru v srpnu na festivalu Letní filmová škola (LFŠ) v Uherském Hradišti, bylo k vidění 155 snímků. Už na druhé zastávce v říjnu v Šumperku se expozice rozšířila o nejzajímavější momenty z letní olympiády v Tokiu 2021.

Stejně jako předchozí velké fotografické výstavy ČTK čerpá i ta letošní především z bohatého fotografického archivu národní tiskové agentury, ale i z dalších zdrojů. Na výstavě se autorsky podíleli bývalý dlouholetý vedoucí sportovní redakce ČTK Ladislav Josef, který se jako reportér zúčastnil šesti olympiád a na několika hrách byl i mluvčím národní olympijské výpravy. Spolupracoval na ní s šéfredaktorkou zpravodajství ČTK Radkou Matesovou Markovou a šéfredaktorem Fotobanky ČTK Petrem Mlchem, kteří se jako autoři podíleli i na předchozích venkovních fotografických expozicích ČTK.

Výstava Olympijské okamžiky přibližuje slavné momenty z her pod pěti kruhy

Jde už o čtvrtou rozsáhlou fotografickou expozici ČTK. Ke stému výročí republiky a svého založení uspořádala ČTK v roce 2018 putovní výstavu Okamžiky století, v roce 2019 pak k 30. výročí pádu komunistického režimu výstavu Okamžiky sametové revoluce. Na ni loni volně navázala výstavou Nežádoucí okamžiky, která mapovala fotomanipulaci a cenzuru v žurnalistice.

"Tentokrát jsme se rozhodli opustit oblast velké politiky a ukázat mimořádně zajímavé snímky z české a československé sportovní historie, jichž je stoletý fotoarchiv ČTK plný," uvedl šéfredaktor Fotobanky ČTK a spoluautor výstavy Petr Mlch.

V rámci výstavy vznikají i speciální díly podcastu Četkast z rozhovorů s olympijskými medailisty a dalšími účastníky olympiád. Odkazy na ně jsou prostřednictvím QR kódů přímo na výstavních panelech.

V Šumperku bude výstava do 18. listopadu, pak se přesune do Brna. Dalšími zastávkami budou centrum Prahy, Vrchlabí, Kopřivnice a Praha 4. Poslední štací bude již tradičně pěší zóna u sídla Czech Photo Center v Praze - Nových Butovicích.

ČTK inovovala svůj Multimediální redakční systém MRS

ČTK uvedla na přelomu března a dubna do provozu modernizovanou verzi svého Multimediálního redakčního systému MRS. Systém, ve kterém jsou tvořeny kompletní zpravodajské servisy agentury, vyvinulo i tentokrát IT oddělení ČTK ve spolupráci s vedením zpravodajských redakcí. Inovovaný MRS nově pracuje v prostředí webového prohlížeče, funguje i z mobilního telefonu a práce v něm je tak rychlejší, jednodušší a lépe přístupná než v původní verzi, kterou ČTK nasadila do provozu v roce 2006 a která byla celosvětově jedním z prvních takových systémů. Důležitým přínosem je i jednodušší správa nové verze, která mimo jiné umožňuje rychlejší a pružnější nasazování nových úprav.

ČTK inovovala svůj Multimediální redakční systém MRS

MRS podporuje rychlé sdílení a předávání informací, třídění jednotlivých typů zpráv podle nejrůznějších kritérií i přehled o práci jednotlivých redakcí. Integrovaný plánovací modul navíc zajišťuje plné propojení všech typů multimediálního zpravodajství agentury. Inovovaná verze MRS nabízí pružnější členění a škálovatelnost agenturního zpravodajství a zjednodušuje tvorbu multimediálních tematických balíčků zpravodajství. Mezi rozšiřující prvky patří také integrace automatizačních nástrojů včetně těch, které agentura začala využívat v posledních letech, např. šablon pro generování zpráv na základě dat, strojových překladů, nabídky archivních a ilustračních fotografií z Fotobanky ČTK nebo nejnověji datových grafů vytvářených přímo z tabulek v textu zpráv, které mohou odběratelé servisu jednoduše vkládat do svých webových stránek.

"Z hlediska redakčního provozu nabízí MRS2 řadu vylepšení. Kromě jiného je velkým posunem fakt, že v systému je díky jeho mobilní variantě možné pracovat i ze smartphonu či tabletu," uvedla šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková.

ČTK inovovala svůj Multimediální redakční systém MRS

"Stejně jako v minulosti si agentura vyvinula systém sama. Redakční systém je jedním ze základů, na kterých tvorba zpravodajství stojí, a proto je pro ČTK výhodné mít ho plně pod kontrolou a moci ho plynule rozvíjet," řekl technický ředitel Jan Kodera. "Velkou výzvou bylo také dokončení a nasazení systému v podmínkách daných protiepidemickými opatřeními a téměř stoprocentní práce z domova. To se však podařilo velmi dobře", dodal.

Komunikace s klienty ČTK pokračovala i během covidu

ČTK navzdory pokračující složité situaci způsobené celosvětovou pandemií uspořádala během roku dvě prezentace pro své klíčové klienty o chystaných novinkách a plánech krytí zpravodajských vrcholů roku. Na začátku července je informovala o servisu na tehdy nadcházející olympijské hry či personálních změnách ve vedení zpravodajské redakce. Schůzka, které se část zástupců médií zúčastnila prezenčně, část na dálku online, se také zaměřila na požadavky klientů a nabídla jim první informace o volebním zpravodajství. Jedním z výsledků schůzky byla změna času publikace předběžných plánů následujícího dne na dřívější čas, aby se klientům zvýšil komfort při plánování zpravodajství. ČTK zároveň na základě zpětné vazby od klientů zrušila odpolední plány a nahradila je upozorněními vydávanými průběžně během dne.

Komunikace s klienty ČTK pokračovala i během covidu

Na konci září se pak uskutečnila schůzka s klienty plně zaměřená na volební zpravodajství. ČTK na ní představila ucelenou nabídku volebního servisu od videostreamů přes datové grafiky, profily, rychlé fotografie z terénu (FASTPIX) po automatizovaný liveblog. „Považujeme za důležité pokračovat v komunikaci s klienty a naslouchat jim, i když jsme kvůli pandemické situaci museli omezit návštěvy u nich samotných. Jsme rádi, že jsme i tak našli způsob a prostor, jak se sejít a podívat se na náš servis i z ‘druhé strany‘,“ podotkl šéfeditor zpravodajství Zdeněk Fučík.

ČTK koupila fotobanku Profimedia.CZ

ČTK koupila počátkem července fotobanku Profimedia.CZ. Nákupem chce nabídnout trhu kompletní službu v oboru poskytování fotografií a dalších vizuálních materiálů. I po převzetí pod křídla ČTK zůstane značka Profimedia zachována. Také společnost Profimedia.CZ zůstane, bude fungovat jako dceřiná firma ČTK a ponechá si formu akciové společnosti.

Klienti ČTK získají při zachování stávajících služeb přístup k širší fotografické nabídce. Národní zpravodajská agentura spojením se společností Profimedia.CZ dosáhne na další zahraniční trhy s fotografiemi. Skupina totiž aktivně působí v několika zemích především východní Evropy. Klienti obou společností budou navíc výhledově moci pracovat v jednom uživatelském rozhraní.

ČTK komunikovala se svými klienty i během covidu

ČTK hodlá využít i moderní technologickou platformu pro prodej fotografií, která byla vyvinuta interně v Profimedii a už nyní slouží několika fotobankám ve světě. Rozšířením nabídky vizuálního obsahu cílí ČTK především na nemediální trh, na němž cítí příležitost k rostoucímu uplatnění agenturních služeb. Vedení ČTK od spolupráce obou významných hráčů v oblasti vizuálních zdrojů očekává také posílení ekonomických přínosů pro provoz agentury.

Sdílený obsah na společné platformě umožní uživatelům ušetřit na doplňkových zdrojích bez ohledu na to, jaké konkrétní typy fotografií potřebují. Orientaci klientům zjednoduší i postupně sjednocované licenční podmínky. Odběratelé nepochybně ocení i to, že jejich fotografické potřeby budou administrovány z jednoho místa, které bude řešit veškeré jejich potřeby ohledně vizuálního obsahu.

Akademie ČTK se v půlce roku vrátila k prezenční výuce, změnilo se její vedení

Po delším období distanční výuky se v červnu Akademie ČTK vrátila k prezenčním školením a mediálním tréninkům. Onlinové semináře, na které přešla počátkem října loňského roku kvůli pandemii koronaviru, ale z nabídky úplně nevymizely. Kurzy Jak na Twitter nebo Psaní pro web bude dál možné absolvovat i v distanční podobě. Pokračují také online workshopy pro školy.

V půlce roku se také změnilo vedení vzdělávací instituce ČTK – dosavadního ředitele a zakladatele Akademie Jiřího Chrásta vystřídala bývalá zpravodajka a současná mluvčí ČTK Martina Vašíčková. Ředitel Chrást po 40 letech skončil svou profesní kariéru na plný úvazek, s Akademií ČTK ale bude dál spolupracovat jako odborný lektor, povede kurzy o psaní tiskových zpráv, o češtině nebo mediální trénink Člověk před mikrofonem a kamerou.

To ale nebyla jediná změna. Oblíbený kurz Člověk před mikrofonem a kamerou se letos přestěhoval z prostor Karlovy univerzity do sídla ČTK. "V době koronavirových uzávěr se z učebny Akademie ČTK stalo multimediální studio, odkud se živě vysílaly tiskové konference, moderovaly online prezentace, natáčeli jsme zde podcasty. Improvizované televizní studio chceme nyní využít i pro naše mediální tréninky," uvedla nová ředitelka Akademie ČTK Vašíčková. Důvodem změny místa mediálního tréninku byla i dlouhodobá rekonstrukce prostor univerzity.

Akademie ČTK se v půlce roku vrátila k prezenční výuce, změnilo se její vedení

Novinkou letošního roku v nabídce Akademie ČTK je kurz o fotoeditaci, který vede fotoeditorka ČTK Martina Topinková. Zaměřený je na praktickou práci s fotkami – na jejich vhodný výběr, editaci i použití. Na konkrétních příkladech a modelových situacích z webu, ze sociálních sítí a denního zpravodajství lektorka ukazuje, co je na fotkách dobře a špatně, čeho si všímat, na co si dávat pozor. Ozřejmí také, jaký typ snímků se hodí k tiskovým zprávám, na sociální sítě nebo do prezentace.

Akademie ČTK se v půlce roku vrátila k prezenční výuce, změnilo se její vedení

Semináře Akademie ČTK jsou určeny jednotlivcům, ale mohou je pro své zaměstnance objednávat i firmy nebo pro své členy různá sdružení či spolky. Akademie se zaměřuje na mediální školení, tvůrčí psaní, krizovou i korporátní komunikaci, učí základy fotožurnalistiky i natáčení videí. Speciální kurzy a workshopy pořádá i pro školy a učitele. Pokud má zájemce specifické požadavky, je možné vytvořit individuální off i online kurz na míru.

Vzdělávací centrum využívá znalostí a zkušeností novinářů a fotoreportérů ČTK i expertů z různých oborů, například advokátů, komunikačních stratégů nebo odborníků na sociální sítě. Více o kurzech je na webu Akademie ČTK.

ČTK nabízí knihovnám a jejich čtenářům zprávy o EU zdarma

Zprávy o Evropské unii z databáze České tiskové kanceláře budou mít bezplatně k dispozici knihovny a její čtenáři v Česku. ČTK otevřela tuzemským veřejným knihovnám svou Infobanku na základě grantu Evropské unie. Smyslem grantu je šíření povědomí o činnosti unie a nezávislé, objektivní a plošné informovaní o její práci.

"Knihovny a hlavně jejich uživatelé – čtenáři, jsou cílovou skupinou, která nás velmi zajímá," řekl ředitel strategie a rozvoje ČTK Jaroslav Kábele. "Jsou to vzdělaní lidé toužící po dalších informacích. Národní tisková agentura chrlí spoustu informací každý den, každou minutu. Dokáže je i pečlivě roztřídit. A jestliže v ´předvečer´ českého předsednictví v Radě EU, které začne 1. července 2022, cítíme zvýšený zájem o práci EU, jejím boji s pandemií nebo o novém dotačním období, budeme rádi dodávat do knihoven informace právě s touto tematikou," dodal.

ČTK nabízí knihovnám a jejich čtenářům zprávy o EU zdarma

ČTK vydá denně asi stovku zpráv o EU – od politiky přes ekonomiku po kulturu. Ke zpravodajství o evropských záležitostech se návštěvníci knihoven dostanou přes webový rozcestník, podmínkou je pouze registrace.

Krajské, okresní i místní knihovny velmi vítají možnost rozšíření nabízených služeb čtenářům. "Na placené databáze nezbývá v rozpočtu knihovny mnoho prostředků. Přístup do databáze ČTK nabídneme našim čtenářům na předem určeném PC v čítárně periodik a využijeme jej také při tvorbě odborných rešerší," řekl Vratislav Emler, šéf krajské knihovny v Karlových Varech.

"Cílem knihoven je poskytovat čtenářům objektivní, ověřené a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Jsme rádi, že můžeme našim čtenářům nabídnout přístup zdarma do Infobanky ČTK. Předpokládáme, že této možnosti využijí jak studenti, tak také např. regionální badatelé a historici, kteří s informacemi pravidelně pracují a uvítají možnost zobrazit si události v historickém kontextu," uvedl Aleš Procházka, ředitel Městské knihovny Prostějov.

ČTK nabízí knihovnám a jejich čtenářům zprávy o EU zdarma

Nejen registrovaným čtenářům, ale i studentům a pedagogům bude Infobanku ČTK nabízet i vsetínská knihovna. "Jsme nadšení, že u nás můžeme nově vyzkoušet a zdarma nabídnout našim uživatelům přístup do ČTK. ČTK je pojem a instituce, jejíž jméno dodává punc důvěryhodnosti jakékoli informaci. U nás v knihovně si zakládáme na poskytování ověřených informačních zdrojů," uvedla Kateřina Janošková ze vsetínské Masarykovy veřejné knihovny, kde pro školy připravují program na seznamování se základy vyhledávání v elektronických informačních zdrojích. "Těšíme se, že nabídku důvěryhodných, ověřených a tedy cenných informací bohatě využije k lepšímu zorientování v přeplněném a nepřehledném světě dat a informací i široká veřejnost," dodala Janošková.

Do projektu by se mělo postupně zapojit až 70 knihoven. Pro ČTK není tato forma spolupráce nová, s knihovnami již v minulosti úzce spolupracovala a současný projekt je pro ČTK logické pokračování ve spolupráci. Grant EU, jehož budou dodávky zpráv a informací o EU součástí, trvá do 30. června příštího roku. S knihovnami plánuje ČTK spolupracovat i po tomto datu.

Mediální výchova s ČTK – to jsou online workshopy pro žáky i kurzy pro učitele

Akademie ČTK, vzdělávací a mediální centrum národní zpravodajské agentury, nabízí školám dvě možnosti, jak obohatit hodiny mediální výchovy. Žákům základních a středních škol je určený online workshop Továrna na zprávy aneb Jak funguje ČTK, ve kterém se hravou formou dozvědí vše základní o tiskové agentuře a práci četkařských novinářů.

Mediální výchova s ČTK – to jsou online workshopy pro žáky i kurzy pro učitele

Speciálně pro učitele pak Akademie ČTK připravila celodenní seminář o fungování médií s důrazem na práci veřejnoprávní tiskové agentury. Vloni získal kurz Jak vzniká zpráva akreditaci MŠMT o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků.

Učitelé se na semináři dozvědí, jak zprávy v ČTK vznikají, jak se ověřují, jakou mají podobu a co se s nimi děje v dalších médiích. Dostanou tipy, jak napsat dobrý titulek nebo interview, jaký jazyk používat, aby byla zpráva srozumitelná a čtivá, sami si vyzkouší zprávu napsat. Mnozí si právě praktických cvičení cení nejvíce; pomáhá jim to lépe pochopit pohled novinářů.

Pedagogové nahlédnou i za oponu každodenní práce novinářů v Četce – zúčastní se ranní porady editorů, prohlédnou si newsroom, setkají se s šéfredaktorkou.

Seminář je určen učitelům základních a středních škol, kteří se věnují mediální výchově, ale i všem, kdo chtějí sami poznat, jak to v takové „továrně na zprávy“ chodí. Vše, co se na semináři naučí, mohou využít nejen při hodinách mediální výchovy, ale třeba při tvorbě školního časopisu nebo webu. Navíc po absolvování kurzu získají na deset dnů přístup do Infobanky ČTK zdarma.

Mediální výchova s ČTK – to jsou online workshopy pro žáky i kurzy pro učitele

Po koronavirové pauze hodlá Akademie ČTK organizovat mediální semináře pro učitele pravidelně jednou za měsíc. Říjnový termín už je obsazen, na listopad zůstávají poslední místa; Akademie už plánuje vypsání prosincového termínu. Aktuální informace najdou zájemci na webu Akademie ČTK.

Nabídku mediálního vzdělávání rozšiřují i exkurze do historické budovy ČTK v Opletalově ulici v Praze 1. Prohlídka s výkladem trvá 60 až 90 minut a žáci se na ní seznámí s historií ČTK, prohlédnou si newsroom a dozví se zajímavosti ze zpravodajství ČTK. Exkurze je pro školy zdarma.

Práci novinářů si na workshopu ČTK na LFŠ vyzkoušelo osm studentů

Osm studentů žurnalistiky a fotografie si vyzkoušelo práci agenturních novinářů na týdenním novinářském workshopu ČTK, který národní tisková agentura připravila pro 47. ročník filmového festivalu Letní filmová škola v Uherském Hradišti. Studenti si zkusili, jak vypadá práce agenturních reportérů a fotoreportérů na velké akci. Psali zprávy pro festivalový web i tištěné Filmové listy, fotili aktuality i portréty a natáčeli podcasty s hosty filmové přehlídky.

Práci novinářů si na workshopu ČTK na LFŠ vyzkoušelo osm studentů

Workshop vedli zkušení novináři z ČTK v čele s šéfredaktorkou zpravodajství ČTK Radkou Matesovou Markovou. Šéfeditor zpravodajství (a nastupující zástupce šéfredaktorky) Zdeněk Fučík dohlížel na píšící část studentů, šéf Fotobanky ČTK Petr Mlch vedl mladé fotografky a jednoho fotografa. Natáčet podcasty si začínající žurnalisté vyzkoušeli s ředitelkou Akademie ČTK Martinou Vašíčkovou.

Studenti psali aktuality i nadčasové texty, dohromady publikovali šest desítek zpráv. Fotografové pořídili kolem tisícovky snímků, naučili se, jak komunikovat s lidmi, které fotí, i jak fotky upravovat tak, aby odpovídaly standardům reportážní fotografie. Společně připravili sedm podcastů Četkast na Filmovce, ve kterých zpovídali a fotografovali festivalové hosty, mezi nimi například slovenského herce Martina Hubu, herce a scénáristu Zdeňka Svěráka, violoncellistu Jiřího Bártu nebo spisovatelku Karin Lednickou.

Práci novinářů si na workshopu ČTK na LFŠ vyzkoušelo osm studentů

"I když se mají stále co učit, jejich výkon odpovídal skutečné práci agenturních novinářů," pochválila studenty šéfredaktorka Matesová Marková. Také u podcastových mikrofonů byli studenti šikovní. "Většina z nich točila podcast poprvé, takže měli i trochu trému. Ale zvládli to, pomáhali jim i zpovídaní hosté, třeba pan Huba učil u mikrofonu nervózní studentku správně dýchat," uvedla Vašíčková.

ČTK byla i letos jedním z hlavních mediálních partnerů LFŠ. Na festivalu představila v premiéře svou novou venkovní výstavu Olympijské okamžiky, vystavila také snímky fotoreportéra ČTK Romana Vondrouše, se kterým uspořádala i debatu. Prostřednictvím služby Protext Video zajistila ČTK i živé přenosy z tiskových konferencí, debat, slavnostního zahájení i zakončení festivalu.

Sportovní redakce má nové vedení, po 23 letech odešel Ladislav Josef

Počátkem roku se změnilo vedení sportovní redakce ČTK. Dlouholetý šéf sporťáků Ladislav Josef po více než 40 letech v ČTK ukončil svou profesní kariéru. Sportovní redakci vedl 23 let. Od ledna ho ve vedení redakce nahradil dosavadní vedoucí vydání Radomír Novák.

Josef referoval z šesti olympiád, přičemž v Naganu, Sydney a Salt Lake City byl zároveň tiskovým mluvčím české výpravy. Více než stovku mezistátních zápasů absolvoval s českou fotbalovou reprezentací. Vedoucím sportovní redakce se stal v roce 1997. S ČTK spolupracuje i nyní, velkou měrou se podílel např. na fotografické výstavě ČTK Olympijské okamžiky.

Sportovní redakce má nové vedení, po 23 letech odešel Ladislav Josef

Nový šéf sportovní redakce Novák nastoupil do ČTK v roce 1998, v posledních letech působil na pozici vedoucího sportovní směny. Je aktivním členem Klubu sportovních novinářů a místopředsedou Českého klubu fair play. Sportu se aktivně věnuje po celý život.

Olympijská bilance ČTK: téměř 3000 zpráv, přes 8000 fotografií

Olympijské hry v Tokiu byly prvními v historii, které byly o rok odloženy. Pandemie koronaviru je poznamenala i letos, na japonská sportoviště nesměli diváci, v komorní atmosféře však česká výprava díky zisku čtyř zlatých, čtyř stříbrných a tří bronzových medailí slavila nejúspěšnější letní hry v samostatné historii. A jaká byla olympijská bilance zpravodajství ČTK?

Olympijská bilance ČTK: téměř 3000 zpráv, přes 8000 fotografií

Od 21. července do 8. srpna, kdy se tokijské soutěže konaly, vydala ČTK bezmála 2900 zpráv s klíčovým slovem „olympijské“, z toho 800 výsledkových zpráv, 600 headlinů, více než 100 fleší a 50 profilových materiálů. Dalších asi 900 zpráv vzniklo ještě před oficiálním zahájením od počátku roku do červencového začátku her.

Na místě mapovali olympijské dění sportovní reportéři ČTK Radek Smekal a Kamila Nešporová, pro kterou to byla pod pěti kruhy premiéra, stejně jako pro fotoreportéra Ondřeje Demla. Všichni tři se museli už před odletem a zejména v prvních dnech v Japonsku vyrovnat především s nutností prakticky neustálého covidového testování, které s sebou přinášelo také pořádnou dávku stresu.

Olympijská bilance ČTK: téměř 3000 zpráv, přes 8000 fotografií

Sportovní redaktorka ČTK Kamila Nešporová referovala z olympiády poprvé.

Jejich kolegové v pražské redakci se pak téměř na tři týdny ocitli ve stejném časovém pásmu jako novináři a sportovci v Asii. Chod sportovní redakce ČTK kvůli sedmihodinovému časovému posunu začínal už v hluboké noci, často před druhou hodinou ráno pražského času.

ČTK díky svým reportérům na místě vydala z Japonska 265 původních zpráv, reportáží a rozhovorů. "Olympijských" fotografií poskytla ČTK svým klientům téměř 8400, z toho 6800 z bohatého servisu agentury AP, kterou na českém trhu zastupuje.

A za necelého půl roku olympijský maraton pokračuje - tentokrát zimní olympiádou v Pekingu, kam se chystají opět dva redaktoři a jeden fotograf ČTK.

Olympijská bilance ČTK: téměř 3000 zpráv, přes 8000 fotografií

Videostreamy rostou, ČTK chystá vlastní presscentrum

Divize speciálních služeb, kterou v ČTK nazýváme Protext, slaví úspěchy se svou nabídkou vysílání přímých videopřenosů, tzv. videostramů. Paradoxně k tomu přispěla i koronavirová epidemie a lockdown. Jestliže obchodníci Protextu před covidem museli na trhu vysvětlovat, co je to videostream a jak může klientům pomoci, lockdown posunul vnímání nutnosti videopřenosů hodně dopředu. Když nebylo možné pozvat novináře nebo hosty na tiskovou konferenci či na předváděcí akci, byla tu možnost objednat si videopřenos.

Videostreamy rostou, ČTK chystá vlastní presscentrum

Protext ČTK zařídí nejen natočení, ale i distribuci signálu do redakcí českých médií, kterým pak stačí zkopírovat kód a vložit si videopřehrávač s vysílaným přenosem do své webové stránky. Kromě toho Protext ČTK zaručuje, že je přenos odvysílán na titulní straně zpravodajského webu Českénoviny.cz.

Počet videostreamů tak logicky rostl. V roce 2018 jsme odbavili 40 videostreamů na zakázku, v roce 2019 to bylo 80 videostreamů, v roce 2020 pak už 197 případů. V roce 2021 už nyní, v polovině října, je loňský rekord o polovinu překonán.

Videostreamy rostou, ČTK chystá vlastní presscentrum

„Všechno zlé je pro něco dobré,“ řekl ředitel strategie a rozvoje ČTK Jaroslav Kábele, který má divizi Protext na starosti. „Jsme rádi, když můžeme klientům ukázat nové technologie komunikace s veřejností a hlavně naučit je používat.“

Potenciál videoslužeb rovněž vyústil ve vážné úvahy o vybudování presscentra a studia přímo v budově ČTK v Opletalově ulici. Sál v prvním patře ostatně využívala ministerstva a firmy pro organizování tiskových konferencí už ve 30. letech minulého století a krátce pak v 90. letech. „Mnozí klienti nemají kde své tiskové konference nebo veřejné debaty či představování produktů pořádat. Musejí si pronajímat komerční prostory a utrácejí peníze tam, kde by nemuseli,“ uvedl Kábele. „My bychom jim chtěli nabídnout všechny služby na jednom místě za jednu cenu,“ dodal.

Videostreamy rostou, ČTK chystá vlastní presscentrum

Presscentrum bude možné si pronajmout i bez videostreamu, například pro konání semináře nebo školení. Část bude také sloužit jako fotoateliér a i ten se bude dát pronajmout samostatně, nebo naopak se službami zkušených fotografů ČTK.

Pokračuje digitalizace Fotoarchivu ČTK v Národní knihovně

Projekt digitalizace fotoarchivu ČTK v Národní knihovně (NK) pokračoval i v letošním roce. Od roku 2019, kdy ČTK podepsala memorandum o spolupráci s NK, do letošního června odborníci z NK zdigitalizovali a do ČTK předali asi 45.000 předloh. Většina je k dispozici online ve Fotobance ČTK. Proces digitalizace je velmi důležitý kvůli záchraně fotografického fondu ČTK, který je od doby vzniku agentury uložený na tradičních analogových materiálech. Součástí projektu je také ošetření původních fotografických nosičů a jejich uložení do speciálních obalů.

Pokračuje digitalizace Fotoarchivu ČTK v Národní knihovně

Fotoarchiv ČTK obsahuje více než sedm milionů fotografických nosičů od přelomu 19. a 20. století do nedávné minulosti (aktuální fotografie pořizuje ČTK už výlučně digitálně). Předpokládaná doba realizace celého projektu digitalizace je do konce roku 2027. Vše bude ale záviset na dotacích z ministerstva kultury. Kromě první dotace v říjnu 2019, která byla ve výši asi 8,2 miliony korun, ministerstvo dosud neposlalo žádné další finanční prostředky. Projekt je tedy financován díky úsporám z první a dosud jediné dotace.

Fotobanka ČTK je unikátním obrazovým zdrojem informací o významných politických, společenských, sportovních a kulturních událostech. Součástí dohody mezi oběma institucemi je také zpřístupnění digitalizovaných fotografií pro badatelské účely na půdě NK. ČTK své digitalizované fotografie zpřístupňuje v podobě náhledů chráněných vodoznakem v databázi http://fotobanka.ctk.cz.

Bisnode opět potvrdil, že ČTK patří mezi nejstabilnější firmy v České republice

Společnost Bisnode potvrdila ratingové ocenění ČTK opětovným udělením Czech Stability Award se známkou AAA (excelentní) a zařadila ji mezi nejstabilnější firmy v České republice. Ocenění získává ČTK pravidelně od roku 2014.

Certifikát deklaruje stabilní společnost s vysokou pravděpodobností plnění závazků z obchodního styku, vysokou návratnost investic, nízké úvěrové riziko a minimální riziko úpadku.

Bisnode opět potvrdil, že ČTK patří mezi nejstabilnější firmy v ČR

Hospodářské výsledky

tis. Kč Skut.
2020
Skut.
2019
Rozp.
2020
rozdíl k
min. roku
rozdíl k
rozpočtu
Hospodářský výsledek za účetní období 1 739 5 530 178 -3 791 1 561
Hospodářský výsledek před zdaněním 2 665 6 923 178 -4 258 2 487
Provozní hospodářský výsledek 3 833 8 180 1 257 -4 347 2 576
Hospodářský výsledek hlavních činností 8 470 12 734 3 912 -4 264 4 558

© 2021 Česká tisková kancelář – všechna práva vyhrazena. Registrace MK ČR E 7239 | Design: