newsletter 18/16

Úvodní slovo generálního ředitele

Nové formáty ve zpravodajství ČTK

Poznatky od kolegů z médií jsou klíčové pro rozvoj agenturních služeb

ČTK spustila Webfoto

Rok 2016 je ve Fotobance ČTK ve znamení pokračujícího vývoje a startu nových projektů

ČTK spustila novou infografiku

Akademie ČTK vám ušije kurz na míru

Rozhovor s Romanem Vondroušem

Studenti se seznamují s fungováním ČTK

Hospodaření ČTK v roce 2015

Úvodní slovo generálního ředitele

Vážené a milé čtenářky, vážení a milí čtenáři, zvu vás k listování dalším ročníkem našeho Newsletteru. ČTK i během tohoto roku opět nabídla klientům některé nové služby a zásadní inovace. S tím, jak světové dění zrychluje své tempo, je nutné zrychlit i zpravodajské pokrytí, a proto jsme přišli jak s novou strukturou zpravodajství, tak se zrychlením přenosu fotografií i tvorby grafiky. Poslední zmíněné dvě inovace kromě rychlosti také ukazují, jak důležité pro nás i naše klienty je obrazové, názorné vyjádření všeho toho, co se kolem nás děje.

Všechny novinky vznikly díky zapáleným lidem, kteří dohromady ČTK tvoří. Bez nich by agentura sotva mohla projít všemi turbulencemi, které ji za její bezmála stoletou historii ovlivňovaly. S tím, jak se začínáme připravovat na zmíněné 100. výročí v říjnu 2018, ukazuje se, kolik podnětů se právě ve vlastní historii skrývá. Firma, která dokázala všechny ty éry nového a neslýchaného zvládnout, si nepochybně vypěstovala dobré instinkty, které by jí měly umožnit zvládat i výzvy budoucnosti.

Základem všeho jsou lidé, jak už jsem uvedl. Nicméně ani ekonomické zdraví není bez významu a ČTK v roce 2015 fungovala bez jakýchkoli veřejných příspěvků, fungovala ekonomicky dobře a skončila znovu v zisku.

Věřím, že tomu tak bude i v budoucnosti.

Podpis Jiří Majstr

Nové formáty ve zpravodajství ČTK

Dynamičtější textové i obrazové zpravodajství, nový formát infografiky, rozvoj služby liveblogů i testování živých videopřenosů – to jsou hlavní novinky redakce zpravodajství ČTK. Většina těchto změn, které ČTK zavedla od 1. června 2016, vychází vstříc potřebám médií s průběžným zpravodajstvím – tedy internetovým zpravodajským portálům, televizím a rádiím.

V textovém zpravodajství výrazně přibylo stručných rychlých informací, především headlinů a krátkých strukturovaných zpráv, jakož i častějších shrnutí. Tento nový přístup se osvědčil zejména u rozsáhlých zpravodajských událostí, jako bylo britské referendum o vystoupení z EU, teroristický útok v Nice, pokus o státní převrat v Turecku i oba očekávané sportovní vrcholy letošního roku – mistrovství Evropy ve fotbale a letní olympiáda v Riu de Janeiro.

ČTK nadále rozvíjí i svou službu ČTK Live – tedy nabídku on-line reportáží (liveblogů) z významných zpravodajských událostí. Od června 2016 agentura výrazně zjednodušila její obchodní model, což přispělo k získání několika nových klientů.

Zejména webovým médiím je určena nová služba Webfoto. Díky ní odběratelé obrazového servisu dostávají z vybraných událostí pokrývaných fotoreportéry ČTK první snímky dříve než dosud. Fotografové první příspěvek vysílají needitovaný přímo z terénu, poté – po úpravách fotoeditorem – je snímek vydán klasickým obrazovým servisem ještě jednou.

Další změnou ve zpravodajském servisu ČTK je nová infografika zaměřená zejména na potřeby zpravodajských webů a mobilních aplikací. Infografika v novém formátu je rychlejší, jednodušší a snáze přizpůsobitelná potřebám konkrétního vydavatele.

Ve fázi testování je služba živých videopřenosů. Videoredakce ČTK je nově vybavena soupravou pro streamování videa, novou kamerou a dalším příslušenstvím. Videopřenosy bude ČTK připravovat z nejatraktivnějších zpravodajských událostí a bude je testovat s vybranými klienty, kteří již dříve projevili o tuto službu zájem.

Poznatky od kolegů z médií jsou klíčové pro rozvoj agenturních služeb

Čerstvé pečivo, čerstvá káva a čerstvé informace o novinkách v agenturních službách se podávaly na pracovních snídaních v ČTK, na nichž kolegy z redakcí novin, zpravodajských webů a rozhlasových a televizních stanic seznámili redakční manažeři ČTK s rozvojovým programem, který je určen zejména zejména médiím.

„Byla to skvělá příležitost k otevřené debatě s kolegy, kteří naši práci využívají každý den,“ ocenila setkání šéfeditorka zpravodajství ČTK Radka Marková. „Poznatky z diskusí jsou pro nás mimořádně důležité při rozhodování o dalším rozvoji našich služeb,“ dodala.

Kolegové z redakcí při jedné z pracovních snídaní takto získali například jasnou představu o výhodách nového servisu ČTK Live, který přináší multimediální on-line reportáže z důležitých a atraktivních událostí. „Zaujaly je nejen rozsah a rychlost, vlastně průběžná aktuálnost tohoto servisu, ale i uživatelská vstřícnost jeho technické podoby,“ říká Radka Marková.

Reportáže, či spíš soustavně updatované liveblogy, Obsahují vedle textů i fotografie, audia, grafy, odkazy na původní dokumenty a zdroje či komentáře převzaté ze sociálních sítí. IT odborníci ČTK hostům předvedli, jak jednoduše se dají reportáže vkládat do jejich webů i jak snadná je obsluha agenturní publikační platformy, pokud chce klient reportáž upravovat nebo doplňovat o své příspěvky.

Tématem dalšího setkání byly nové formáty zpravodajství ČTK, zejména rozšíření a zrychlení agenturních headlinů, tedy stručných, bleskových zpráv, jež předcházejí standardním zprávám. „Ujistili jsme se, že headliny jsou pro moderní zpravodajská média nepostradatelným formátem a že důrazem na ně reagujeme na jejich potřeby,“ uvedla šéfeditorka s odkazem na debatu s kolegy. Stejně tak přivítali zrychlení fotozpravodajství z horkých aktualit a svižnější dodávky agenturních grafů, o nichž byla při návštěvě ČTK řeč.

Osobní setkávání s lidmi, kteří dennodenně pracují se servisem ČTK, považuje generální ředitel a šéfredaktor agentury Jiří Majstr za klíčovou metodu stanovování strategických priorit podniku. „Určitě v tom budeme pokračovat,“ ujišťuje.

ČTK spustila Webfoto

Webfoto je produkt, jehož cílem je co nejrychleji dopravit fotografii ke klientům pro jejich webové on-line zpravodajství a liveblogy. Odstranila se editorská práce jak s fotografií, tak jejím popiskem a fotograf vybraný snímek posílá přímo z fotoaparátu odběratelům.

Klient rychle dostane neupravený snímek opatřený klíčovými slovy a obecným textem, ale fotoeditoři následně webfoto upravují, doplňují patřičnými informacemi a vydávají. Je tedy na klientovi, zda použije neupravenou fotku, nebo si počká na její editovanou verzi. Rozdíl mezi posláním webfota a jeho upravenou verzi je zpravidla v řádu minut, může být i delší.

Webfoto posíláme z významných událostí a akcí, u kterých nabízíme zpravodajství už v jejich průběhu (například demonstrace, významné soudy, volby). Dále u sportovních zápasů a soutěží (zápasy první fotbalové ligy a hokejové extraligy, evropské soutěže a mezinárodní utkání). Rovněž se takto snažíme posílat fotky i z nenadálých událostí jimiž jsou převážně nehody, požáry, povodně.

Z jednotlivých akcí posíláme pouze jedno webfoto, výjimečně jich může být víc, zbytek zpracováváme standardním postupem. V průměru plánujeme denně asi čtyři akce s webfotem.

K posílání webfota je nutné technické vybavení, které umožňuje posílat fotky přímo z kamery, a software, který v redakčním systému snímek doplní obecnými informacemi a automaticky pošle odběratelům.

Rok 2016 je ve Fotobance ČTK ve znamení pokračujícího vývoje a startu nových projektů

Tak jako v předchozích letech i v roce 2016 pokračoval vývoj uživatelského rozhraní. Ke konci roku 2016 uživatelé webové aplikace Fotobanky uvidí zbrusu nový design korespondující s ostatními weby ČTK. Po podrobné analýze chování uživatelů na stránkách byla provedena celá řada úprav, které směřují ke zjednodušení a zrychlení přístupu k fotografiím.

Kromě vlastního vyhledávání, které je jedním z ústředních motivů nového designu, nabídne Fotobanka uživatelům přehledně uspořádané kolekce nejčastěji hledaných a poptávaných fotografií, ať už z oblasti fotozpravodajství, editorialu nebo kreativní fotografie. Vizuálních změn doznaly i detaily fotografií, které nyní po rozkliknutí uživatel uvidí přímo nad vlastním výsledkem vyhledávání.

Nejen v detailu fotografií budou uživateli okamžitě k dispozici podobné fotografie vyhledané pomocí technologie Visual Search německého partnera fotobanky Pixolution.

Vylepšením prošel i našeptávač a zjednodušení se dočkalo i rozšířené vyhledávání, umožňující v nové podobě rychlou a jednoduchou volbu parametrů.

Po obsahové stránce fotobanka dále rozšiřovala nabídku s novými zahraničními i tuzemskými dodavateli.

Cílem projektu je vybudovat a zpřístupnit databáze, v nichž bude možné běžným fulltextovým vyhledáváním najít popisy i dosud nedigitalizovaných fotografií pro ověření, zda se ve fotoarchivu ČTK požadovaný snímek nachází, či nikoliv. Dosud jsou tyto informace o fotografiích dostupné pouze na základě individuálních dotazů na editory fotobanky.

Úspěšně pokračuje spolupráce s organizátory tradiční soutěže Czech Press Photo, která se v roce 2016 poprvé představuje v nové podobě.

Podobně jako v uplynulých letech jsou nadále pro Fotobanku výzvou komerční aktivity směřující mimo oblast samotného obsahu, jako je zakázkové fotografování a další služby na míru pro komerční sféru.

ČTK spustila novou infografiku

Rychlé zpravodajské mapy, ekonomické grafy i podrobné profilové materiály - to jsou novinky, které našli klienti ČTK v infografickém servisu. Novinky ocení především kolegové z netištěných médií, pro které je grafická produkce určena.

Tlak na rychlost je vyvíjen nejen u textového zpravodajství, ale i u grafické produkce. Proto vydávání infografiky zrychlujeme. Rychlé schematické mapky vydáváme do 30 - 45 minut po jejich zadání. Materiály slouží jako background pro bleskové zpravodajství. Následují je detailní mapy, které popisují danou situaci. V ekonomickém zpravodajství vydáváme grafiku do 30 minut po zveřejnění textové zprávy.

Infografiky

Klientům ulehčí práci i nové formáty, ve kterých materiály publikujeme. Grafika je k dispozici ve vektorových formátech, které usnadňují manipulaci a editaci vydaných materiálů.

I nadále vydáváme profilové materiály, které tvoříme z textových profilů. V novém roce spustíme nové sady tematických materiálů.

Akademie ČTK vám ušije kurz na míru

Zaujala vás pestrá nabídka kurzů Akademie, ale nemůžete si vybrat? Nejste si jisti, který kurz by vyhovoval potřebám právě vaší firmy nebo vám osobně? Mít tak od každého kurzu něco, říkáte si.

Takové degustační menu vám dokážeme naservírovat. Kurzy vám na míru připravíme tak, aby co nejvíce odpovídaly vašim představám. Sami si určíte, jaký bude mít kurz obsah, jaká konkrétní témata chcete probírat a kolik času s námi strávíte.

Třeba v individuálních kurzech krizové komunikace pro konkrétní organizace přizpůsobujeme výběr případových studií tak, aby co nejvíce odpovídaly profilu firmy. Liší se i úkoly, které účastníci přímo v kurzu zpracovávají. Například v nedávném kurzu pro velkou neziskovou organizaci jsme praktické úkoly zasadili do aktuálního kontextu migrační krize. Kurz na míru navíc umožňuje přizpůsobit rady, tipy a podněty přímo s ohledem na činnost a potřeby objednatele.

Individuální kurz může trvat několik hodin, den nebo to může být i série půldenních kurzů, jako je tomu u mediálního tréninku. Tam si jeden den vyzkoušíte, jaké to je, když člověk odpovídá na otázky v profesionálním televizním a rozhlasovém studiu. Příště vyrazíte s novinářem a kameramanem do ulic, abyste zkusili soustředěně mluvit na kameru, když kolem štěbetá proudící dav lidí.

Kurzy Akademie se vzájemně doplňují. Můžete si například objednat část kurzu Souboj s titulkem nebo Jak psát tiskovou zprávu a k tomu něco z kurzu o češtině. Té se ve své práci stejně nevyhnete. Když napíšete text, který není zaplevelen omletými frázemi, navíc je srozumitelný, jednoznačný a gramaticky správný, vaši důvěryhodnost to zvyšuje. A nástrahy číhají všude. Člověk napíše něco v dobré víře, a neuvědomí si, že text je možno interpretovat jinak. Tak nedávno jsme v centru Prahy spatřili auto s tímto nápisem:

Praha 1 „No a co?
V čem je problém?“
řeknete si.

A třeba právě toto můžeme spolu probrat na jednom z našich kurzů. Těšíme se na vás.

Rozhovor s Romanem Vondroušem

Romane, byl jste s národním týmem v Rusku, kde jste fotil hokejové mistrovství světa. Kolikáté mistrovství to pro vás v roli fotografa bylo?

Za dobu mého působení v ČTK třetí. První můj hokejový křest v roli četkařského fotografa byl na juniorském šampionátu dvacítek v roce 2007 v Pardubicích a Hradci Králové. Pak až v loňském roce v Praze. Mimo mistrovství světa jsem ještě ale absolvoval dva olympijské hokejové turnaje, a to ve Vancouveru a v Soči.

Na které mistrovství vzpomínáte nejraději?

Myslím si, že každé mistrovství a jejich lokality měly něco do sebe. Ale je tak nějak přirozené, že člověka to upoutá tam, kde se nemá možnost objevit každý den. A i z tohoto důvodu se mi moskevský šampionát do paměti vryl nejvíce.

Jakou výbavu si s sebou do letadla berete?

Na každou větší sportovní akci si bezpodmínečně beru dvě profesionální fotografická těla. Je to především z důvodu jakési zálohy, to pokud by jedno vypovědělo službu. Ale jsou i situace, kdy ke své práci v jednom okamžiku potřebuji obě. A pak na řadu přichází sada objektivů - od těch širokoúhlých po teleobjektiv, se kterým právě na hokeji pracuji nejvíce. Je pravda, že ve srovnání s olympijskými hrami byla moje konečná výbava přece jen o něco skromnější, ale i tak se všemi doplňky vážila téměř 20 kg.

Jak se fotí hokejové hvězdy?

Můj prvotní úkol na mistrovství světa je fotografovat zápasy českého týmu a pak také ve volných dnech jeho tréninky. V obou případech jako fotoreportéři máme vyhrazena příslušná místa, odkud můžeme pracovat, a ta jsou pro nás závazná. Nemáme tedy zcela libovolnou možnost rozhodovat se, odkud budeme fotografovat, respektive na jakou vzdálenost se k hráčům můžeme přiblížit. Asi ideální místo, kde dochází k nejbližšímu kontaktu fotografů s hokejisty, je při fotopozicích dole u mantinelu. Tam stojíme s objektivy doslova „přilepenými“ k plexisklu a při nárazu hráčů či puku na mantinel jde pak z naší pozice o vyloženě obranný instinkt. Tato nejlepší místa jsou však často přidělována velkým zahraničním agenturám, a tak je to spíš loterie či štěstí, pokud se mi podaří alespoň na část zápasu se na ně dostat. A pak tu ještě zbývá občasná návštěva hotelového komplexu, kde jsou čeští hráči ubytováni během turnaje.

Máte recept, jak zachytit ten správný moment?

Fotografuji po celou dobu zápasu a zaměřuji se jak na momenty, které se aktuálně na ledě odehrávají, tak na ty, které nejsou tak nápadné, ale vím, že po nich bude poptávka. Například debata mezi trenéry na střídačce. Sleduji vybrané hráče, o kterých vím, že jsou mediálně zajímaví. Toto vše pro fotografa vyžaduje jakýsi rozhled, jak mezi jednotlivými hokejovými aktéry, tak komplexně – jak se vyvíjí celý šampionát. Samozřejmě, že stěžejní je zachytit ty nejdůležitější situace ze hry (akce, góly, emoce), ale nezůstáváme jen u nich. Já sám mám u hokeje výhodu v tom, že ho sleduji od dětství. Dokonce jsem ho i hrával na amatérské úrovni, tudíž jisté situace dokážu herně lépe předvídat. Je tu však ještě jedna skutečnost, která především v posledních letech do naší práce zásadně vstupuje, a to je rychlé odesílání fotografií. V Moskvě jsem si před zápasem připravoval texty v počítači, potom jsem je nahrával do fotoaparátu, abych hned v úvodních minutách zápasu mohl editorům odesílat první fotografie. Avšak může se stát, že právě v okamžiku, kdy na displeji fotoaparátu vybírám konkrétní snímky, připravuji je k odeslání, se na ledě odehraje něco klíčového, a já to propásnu.

Na svých fotografiích jste nezachytil pouze hokej, ale i život kolem něj. Co vás na ruchu a šumu kolem hokejového mistrovství překvapilo?

Ačkoli může mít člověk hokej rád opravdu hodně, tak přece jen po bezmála třech týdnech na mistrovství světa, každodenním focení, jak zápasů, tak tréninků, logicky přichází stereotyp, který se nejspíš nedostavuje jen u mě samotného. Maximální soustředěnost během utkání, okamžité odesílání fotografií, včetně manipulace s těžkou fototechnikou, na nás klade velké nároky jak mentální, tak fyzické. Proto jsem přivítal ve chvilkách vzácného volna možnost odreagovat se i jinými fotografickými tématy, byť byly s hokejem velmi úzce spjaty. Paradoxně jsem však nevídal nikoho z dalších fotoreportérů, kdo by se o něco podobného pokoušel, ale o to pro mě byla větší motivace něco takového zkusit. A motivy, na které jsem občas narazil, mi přišly natolik bizarní, že jsem v sobě našel vždy nějakou energii, která mě každý den hnala nachodit o několik stovek metrů víc a snažit se těmto neotřelým scenériím jít vstříc. Celkově jsem si tak z moskevského šampionátu odnesl pozitivní dojmy, jak z hlediska organizace, tak i zázemí nebo dopravy.

Studenti se seznamují s fungováním ČTK

Exkurze, přednášky, besedy - i letos jsme se bavili se studenty o tématech, která jsou spojena s fungováním ČTK a její rolí v mediálním prostoru.

Studenti z vybraných škol měli možnost navštívit sídlo ČTK, kde se seznámili s principy fungování zpravodajské agentury a tvorby zpravodajského materiálu. Největší pozornost návštěvníků upoutá prohlídka zpravodajského sálu, kde vidí, jak to chodí v praxi.

Nejen na besedách a exkurzích se studenti seznamují s ČTK. Studenti žurnalistiky v Praze a Brně používají servis ČTK ve výuce. „ Budování vztahu se studenty je pro nás klíčové. Považuji za důležité, aby studenti měli představu, jak mediální prostor funguje a jakou roli v něm zpravodajská agentura hraje,“ říká Jan Weisser, který je za komunikaci se studenty zodpovědný.

Pokud máte i vy zájem o návštěvu v ČTK, budeme rádi, když nás kontaktujete na weisserj@ctk.cz.

Hospodaření ČTK v roce 2015

tis. KčSkut.
2015
Skut.
2014
Rozp.
2015
rozdíl k
min. roku
rozdíl k
rozpočtu
Hospodářský výsledek za účetní období5 6223 1491122 4735 510
Hospodářský výsledek před zdaněním6 2093 7411122 4686 097
Provozní hospodářský výsledek6 7693 819-1 1162 9507 885
Hospodářský výsledek hlavních činností10 1338 5724 7051 5615 428