ČTK představila při snídani s inovacemi klientům nové služby
Datová a volební grafika, živé videopřenosy, nová Fotobanka, widgety, liveblog a plánované zpravodajství k výročím, která připadají na příští rok – to byly hlavní body červnové snídaně s nejvýznamnějšími odběrateli zpravodajství ČTK z řad médií. Na tradiční akci, kterou připravujeme zpravidla dvakrát ročně, tentokrát do centrály ČTK v Praze dorazila dvacítka kolegů novinářů, kteří mají v redakcích na starosti většinou internetové portály.
ČTK VIDEO STREAM
Z pracovního setkání vyplynulo, že největší zájem našich mediálních odběratelů se nyní upírá na živé videopřenosy. Dostupnost a zvyšující se rychlost internetu nabízí vydavatelům nové možnosti, aby jejich zpravodajství měli čtenáři kdykoliv k dispozici, aby se důležitou informaci dozvěděli rychle.
Také služba, kterou jsme nazvali ČTK VIDEO STREAM, vychází z jednoduché myšlenky, že chceme být co nejrychlejší. "A co může být rychlejší, než když tiskovou konferenci, požár nebo jinou zpravodajskou událost vysíláte živě?" poznamenal šéfeditor ČTK Jan Vavrušák.
Agentura prostřednictvím živých videopřenosů kryje důležité události v Praze i v regionech. Většinou jde o hlavní aktuality od politiky přes kriminalitu, neštěstí, kulturu až po sport. "Například během dvou týdnů vládní krize jsme odvysílali 25 přenosů. Byla to různá vyjádření politiků, ale i demonstrace. V jednu chvíli jsme třeba vysílali živě hned z pěti měst současně a během říjnových voleb to bylo dokonce osm současných streamů," dodal Vavrušák.
Kolegové z redakcí projevili zájem ČTK VIDEO STREAM vyzkoušet, v současné době spolupracujeme s 15 vydavateli a jejich portály. Jsou mezi nimi Seznam.cz, Novinky.cz, iDNES.cz, Lidovky.cz, Aktuálně.cz, iHNed.cz nebo Info.cz. Někteří z nich si už zvykli ČTK VIDEO STREAM využívat pravidelně. Z diskuse vyplynulo mnoho zajímavých námětů – kupříkladu k archivaci videa nebo jeho přehrávání na sociálních sítích.
DATOVÁ GRAFIKA
Smyslem datové grafiky, kterou jsme rovněž představili při snídani s inovacemi, je postupný přechod od tištěné vektorové grafiky k moderní interaktivní grafice či spíše vizualizaci čísel a dat. Pro klienty jde o koncept „fire and forget“, tedy jakmile je vše nastaveno, o aktualizaci se stará ČTK prostřednictvím doplňování dat. Samozřejmostí je, že pro konkrétní web lze graf přizpůsobit. Graf potom může na různých webech vypadat jinak, pouze prezentovaná data jsou stejná. V současné době máme připraveny grafy třeba s vývojem inflace, mezd, nezaměstnanosti v ČR, ale také EU, s vývojem exportu do vybraných zemí nebo s počty podnikatelů.
VOLEBNÍ GRAFIKA
Jakousi podmnožinou datové grafiky je volební grafika. Je to rozšířená nabídka grafického servisu z příprav na volby a sčítání, určená opět především internetovým vydavatelům. Smyslem konceptu je nabídnout nové vizualizace, které dosud využívány nebyly. Pro klienty to znamená opět větší komfort a úsporu nákladů, protože se o aktualizaci dat za ně stará ČTK.
"Osobní setkávání s lidmi z médií, kteří dnes a denně využívají servis ČTK a pro které tento servis tvoříme, je nesmírně důležité. Formujeme tak naši produkci podle jejich potřeb," říká generální ředitel agentury a její šéfredaktor Jiří Majstr.
ČTK LIVE 2017
Krytí velkých vnitropolitických a mezinárodních událostí nabízí ČTK již třetím rokem i ve formě liveblogů, které si mohou její klienti vkládat na své internetové stránky.
V roce 2017 touto formou přinesla zpravodajství například z francouzských prezidentských voleb, parlamentních voleb v Nizozemsku, amerického útoku na Sýrii, začátku vyjednávání o brexitu či teroristických útoků v Británii.
S velkým úspěchem se setkaly online přenosy, které připravila centrální redakce ČTK na počátku května během vládní krize – formou liveblogu tak pět dní podrobně mapovala dění od ohlášení demise vlády premiérem Bohuslavem Sobotkou po jeho návrh na odvolání ministra financí Andreje Babiše a demonstrace v ulicích českých a moravských měst.
Liveblogy ČTK připravila i během říjnových parlamentních voleb.
ČTK rozšířila nabídku fotoservisu o aktuality německé dpa
ČTK zahájila výměnu aktuálních zpravodajských fotografií s německou agenturou dpa. Díky nově uzavřené dohodě tak může ČTK nabídnout českým a slovenským médiím fotografie jedné z nejvýznamnějších evropských tiskových agentur. Ta recipročně zařazuje aktuální fotografie ČTK do svého světového fotoservisu.
Fotografie dpa ve zpravodajském servisu ČTK jsou obsahově zaměřené především na bezprostřední dění v Německu. ČTK tím odpovídá na poptávku po reportážních snímcích z míst s trvale rostoucím zájmem médií. Hlavním mezinárodním partnerem ČTK, pokud jde o aktuální reportážní fotografie ze světa, je dlouhodobě americká Associated Press (AP).
Německá agentura dpa patří mezi tradiční obchodní partnery ČTK. Výběr jejích fotografií je již dlouhá léta dostupný ve Fotobance ČTK. Je zaměřen především na potřeby magazínů.