newsletter 20/18

Úvodní slovo ředitele

ČTK slaví 100 let spolu s republikou

„Zpravodajská agentura vznikla v úplně stejný den jako samostatná republika...“

Výstava Okamžiky století

Nová šéfredaktorka
Radka Matesová Marková

Nový ředitel strategie
Jaroslav Kábele

ČTK 100pen

ČTK při volbách poprvé využila automatické zprávy

Fotoreportáž ze sportovních událostí 2018

Protext Speciál

Nové dokumentační databáze ČTK ProFakta

Videostream

Datová vizualizace

48%
45%

Jak se prosadit v mediální džungli a jak psát ekonomické zprávy

ČTK si připomněla 100. výročí svého založení recepcí na Žofíně

Hospodaření ČTK v roce 2017

Úvodní slovo generálního ředitele

Milé kolegyně, milí kolegové a vážení čtenáři,

tento rok asi nikdo nepřehlédl aspoň některé z osmičkových výročí. Jedno z nich se vztahuje i k ČTK: i agentuře je letos 100 let, protože byla založena ve stejný den jako republika.

Pro nás je to samozřejmě nejen závazek, ale i příležitost k různým akcím. Hlavní z nich byla celoroční putovní výstava, kterou nám pomohl vypustit do světa osobně pan předseda Senátu Milan Štěch v dubnu ve Valdštejnské zahradě a která se v říjnu po celorepublikovém turné vrátila do Prahy.

Výstava ilustruje sto let našeho státu tak, jak je zachytili při své každodenní práci fotoreportéři ČTK. Ze svých bohatých a unikátních fotoarchivů čítajících miliony snímků vybrala agentura ke každému roku století republiky alespoň jeden snímek zachycující významnou událost nebo charakterizující situaci či náladu doby.

„Osudy ČTK a Československa – od roku 1993 pak České tiskové kanceláře a České republiky – jsou nerozlučně spjaté. Když bylo republice dobře, dařilo se i „Četce“. A když ČTK neplnila svobodně svou funkci, protože ji to politická moc neumožňovala nebo dokonce znemožňovala, bylo v republice zle,” řekl Milan Štěch na vernisáži.

Poprvé v historii agentury zveme k návštěvě širokou veřejnost a v září jsme připravili den „pootevřených dveří” pro naše přátele a širší četkařskou rodinu. Dopřáli jsme sobě i našim návštěvníkům výstavku historické agenturní techniky – od obřího pevného disku po přístroje na přenos analogových fotografií.

Právě končící rok byl pro nás a my věříme, že i pro vás, bohatý. Nejen dvojími volbami, olympijskými hrami a četnými dalšími událostmi. Ale také jsme spustili některé nové služby, které připomeneme v tomto Newsletteru. Máme novou šéfredaktorku a nového šéfa pro strategii. Oba se pustili do práce s vervou, která jim slouží ke cti a která agentuře pomáhá zdolávat nástrahy a hlavně využívat příležitosti současnosti a mířit do budoucna.

Pokračovala práce na novém redakčním systému – ČTK je jedna z mála agentur, která si vyvíjí tento základní prvek redakční konstrukce vlastními silami. Během říjnových obecních voleb jsme udělali další krok na cestě k automatizaci některých redakčních činností a vydali jsme na 200 zpráv vygenerovaných automaticky z dat ČSÚ.

Popracovali jsme na zcela nových nabídkách pro nemediální sféru, které i díky vám měly pozitivní odezvu. Připravili jsme druhý ročník Letní školy ČTK, kde jsme nalezli několik vyložených novinářských talentů.

Myslím, že ČTK dokázala, že je nejen pevně ukotvená v tradicích, ale je i médiem moderním, spolehlivým a potřebným. Mohu vás ujistit, že tomu tak bude i v budoucnu.

Podpis Jiří Majstr

CTK History CTK History CTK History CTK History CTK History

ČTK slaví 100 let spolu s republikou

Letošní sté výročí vzniku Československa je i výročím Četky. Zpravodajská agentura totiž vznikla v úplně stejný den jako samostatná republika:

„Z Prahy, 28. října (Č.t.k.) Dnes dopoledne odebrali se členové národního výboru československého místopředseda Švehla, dr. Rašín, dr. Soukup a poslanec Stříbrný na místodržitelství a oznámili, že Československý Národní výbor přejímá veškerou výkonnou moc v územích československého státu…“ Takto začínala nejdůležitější zpráva, kterou 28. října 1918 rozeslala ČTK, tehdy Československá tisková kancelář, do redakcí.

Československá, později Česká tisková kancelář funguje pod značkou ČTK nepřetržitě dodnes a její dějiny se prolínají s osudy československého státu.

Za jeden z vrcholů její existence lze považovat srpnové dny roku 1968. Dne 20. srpna 1968 nesplnil noční redaktor Jaroslav Lažanský příkaz tehdejšího ředitele ČTK Miroslava Sulka vydat text tzv. žádosti nejmenovaných členů ÚV KSČ a některých ústavních činitelů o poskytnutí sovětské vojenské pomoci proti tzv. kontrarevolučním silám. Tento zvací dopis vydala až následující den agentura TASS z Moskvy. 21. srpna před půlnocí obsadili budovu agentury sovětští vojáci. Vyhnaní redaktoři ČTK vytvořili ilegální síť po Praze a ČTK v podstatě fungovala jako „podzemní médium“. Do své budovy se agentura vrátila až za několik týdnů a nastává období normalizace.

Za další milník agentury můžeme považovat polistopadové roky 1992 a 1993, kdy se Četka ocitla v největší krizi – byla na ekonomickém dně, bez jasného statutu a budoucnosti. I přesto se agenturu podařilo doslova vzkřísit. Druhá polovina devadesátých let přinesla období technického rozvoje a prosperity firmy.

Od roku 1996 je ČTK finančně nezávislá na státu. Nepobírá žádné dotace ani nečerpá finance z jiných veřejných zdrojů. Veškerý provoz financuje pouze ze své obchodní činnosti. Řídí se mottem: Spolehlivost, rychlost, nezávislost.

Samostatnou kapitolou je cenný obrazový archiv ČTK. Díky umístnění mimo hlavní budovu odolal požáru v roce 1945, kdy sídlo agentury lehlo popelem. Četka tak disponuje nejrozsáhlejší fotografickou dokumentací české  a slovenské historie, kultury a společenského dění od začátku 20. let minulého století po současnost. Za první agenturní snímek považujeme fotografii Prahy z roku 1918. Mezi poklady patří prvorepublikové snímky s T. G. Masarykem, předválečné fotografie z konce 30. let minulého století nebo fotky zachycující události z roku 1968. Dnes archiv čítá na sedm milionů fotek. Od druhé poloviny 90. let minulého století se intenzivně pracuje na digitalizaci fotografií, řadu historických unikátů proto už můžete vidět online na stránkách Fotobanky ČTK.

Současnost agentury v číslech

V současnosti ročně vydává přes 180 000 zpráv, 140 000 fotografií, 10 000 zvukových nahrávek, 1 600 videí1 300 infografických materiálů. Od letošního ledna ČTK nabízí službu Videostream, tedy přímé přenosy z různých akcí. Zatímco loni ve zkušebním provozu jsme nabídli z Prahy a krajů 130 přenosů za rok, letos jsme stejného čísla dosáhli už během září, nabízíme tedy 3–4 přenosy týdně. Kromě zpravodajských videí navíc od jara ČTK nabízí v rámci nezpravodajské (inzertní) služby Protext i možnost komerčních videopřenosů, jichž letos zajistila již bezmála 30.

Agentura vytváří také přehledy očekávaných událostí, profily osobností a událostí, aktualizuje databáze výročí, sportovních soutěží a hospodářských výsledků. O její technické vyspělosti svědčí mimo jiné to, že jako jedna z mála agentur na světě vyvinula vlastní agenturní redakční systém, který si získal i dva klienty v Německu.

Okamžiky století

Sedm měst v Čechách a na Moravě hostilo v průběhu roku putovní výstavu fotografií ČTK Okamžiky století, kterou se ČTK připojila k oslavám stého výročí vzniku republiky i své vlastní existence. Výstava ilustruje přelomové události československého a českého státu, ale i každodenní život nebo náladu doby.

Poslední zastavení výstavy je v Praze, na pěší zóně Na Příkopě. Na třech desítkách venkovních panelů je k vidění výběr 163 fotografií. Na prvním snímku výstavy je Tomáš Garrigue Masaryk při návratu z exilu v roce 1918, poslední ukazuje úspěch Ester Ledecké na letošní zimní olympiádě.

Slovy generálního ředitele Jiřího Majstra: „O výběr fotek jsme se za dva roky, po které jsme výstavu připravovali, pohádali tolikrát, že to snad ani nebudu zveřejňovat. Ale výsledkem je zajímavý dokument, velice dobře promyšlený výběr a krásné fotografie ve skvělé prezentaci, která určitě každému návštěvníkovi řekne něco obecného i něco právě pro něj intimního.“

„Od svého vzniku byl osud ČTK v dobrém i zlém těsně spjatý se všemi historickými peripetiemi republiky,“ uvádějí autoři výstavy, dlouholetí reportéři agentury. Fotografický archiv ČTK přežil i konec druhé světové války díky tomu, že byl shodou okolností umístěn mimo centrální budovu, kterou zasáhl ničivý požár.

Výstavní premiéru měly Okamžiky století začátkem dubna v Praze ve Valdštejnské zahradě. Poté výstava postupně zavítala do Brna, Hradce Králové, Ostravy, Plzně, Ústí nad Labem a Českých Budějovic. V Praze, v ulici Na Příkopě, bude k vidění do konce měsíce října.

Médiím se Četka bohatě vyplatí, udělá za ně spoustu práce

Dětská upovídanost, literatura faktu a nedostatek sněhu v Krkonoších jsou prapříčiny toho, že v tomto Newsletteru přinášíme rozhovor právě s Radkou Matesovou Markovou. Šéfredaktorkou ČTK je od 1. února 2018 po 21 letech na různých pozicích ve zpravodajství. V časech, kdy se mediální scéna od základu mění, zdůrazňuje nezávislost Četky a spolehlivost jejích informací.

Radko, jak je to s tím novinářským čichem, který na vás oceňuje ředitel ČTK Jiří Majstr? Dá se taková věc naučit?

Sama nevím, je to něco, co musíte mít v sobě. Pokud se tedy ptáte, jaké musí mít člověk předpoklady, aby se stal dobrým novinářem, dalo by se to shrnout zhruba takto: musíte být přirozeně zvědavý, lépe řečeno zvídavý. Snažit se proniknout pod povrch věcí, nespokojit se s první odpovědí, nenechat se odbýt. Umět zasazovat různé problémy a jevy do širšího rámce. A samozřejmě sledovat, co lidi zajímá, jak se svět kolem vás mění. K pregnantnímu vyjadřování přidat i schopnost hrát si s rodným jazykem. Není totiž pravda, že agenturní novinařina musí být a priorý suchá a nezáživná, i obyčejná zpráva se dá napsat velmi poutavě. Do jisté míry se to naučit dá, je to ale určitě záležitost talentu a prostředí, v němž vyrůstáte. Já jsem měla to štěstí, že mě rodiče vedli ke spoustě zájmů, z nichž těžím dodnes. Navíc jsem byla už jako dítě dost upovídaná a ráda jsem psala. A vždycky mě bavila literatura faktu – od historie po sport.

Jak jste se k práci novinářky dostala?

K žurnalistice jsem se dostala spíše náhodou. Během studií politologie na FSV UK jsem si po skončení zimního semestru přivydělávala jako instruktorka lyžování a na začátku roku 1997 zrovna nebyl v Krkonoších sníh. Zkoušky jsem měla hotové v předtermínech, tak jsem volného času využila k několika konkurzům, jeden z nich byl na pozici zpravodaje domácí redakce ČTK. Šla jsem to prostě jen zkusit, do státnic mi zbýval ještě rok. Zajímalo mě zejména to, jak politika funguje v praxi, a doufala jsem, že se k tomu jakožto reportérka brzy dostanu. Což se také stalo – mimo jiné díky tomu, že 90. léta byla nejen v médiích obdobím rychlých kariérních startů. V Četce mě to začalo bavit natolik, že se novinařina stala mým povoláním. V ČTK je navíc skvělá parta lidí.

Jak se změnila vaše práce? Co obnáší pozice šéfredaktorky v ČTK?

Moje práce se změnila opravdu hodně. Práce šéfeditora, kterou jsem dělala posledních osm let, je v podstatě operativní, nadredakční koordinace zpravodajského dne spojená se spíše krátkodobým a střednědobým plánováním toho, co bude Četka krýt a jakými formáty. Nebavíme se totiž pouze o psaní, ale i o fotu, infografice, audiu, videu, včetně živých přenosů – videostreamů, případně nabídce liveblogů. Šéfredaktor má oproti tomu na starost zejména dlouhodobé plánování chodu redakcí, které se méně než u šéfeditorů týká obsahu, koordinuje například také zavádění inovací. Teď se ohledně produkce zaměřuji spíše už jen na nejdůležitější události, o to víc práce mám na poli personálním, vždyť ve zpravodajství ČTK máme 185 zaměstnanců. Velmi důležitá je také komunikace a spolupráce s ostatními částmi firmy na různých projektech.

Máte za sebou první půlrok šéfredaktorské práce. Uskutečnila jste nějaké změny, kterých si mohla všimnout média?

ČTK letos nabídla několik novinek, neprezentovala bych to ale jako výsledek mé šéfredaktorské práce, neboť šlo o dlouhodobé projekty, na nichž se pracovalo už v předchozích letech.

Ve zpravodajství od ledna nabízíme jako novou službu ČTK VIDEOSTREAM – tedy živé videopřenosy, které jsme v předchozím roce měli v takzvaném zkušebním provozu. Ohlas internetových médií, jimž je tato služba určena, je veskrze kladný, mnohá z nich s námi komunikují kvůli svým plánům, už si zvykla na to, že u nejdůležitějších událostí je kamera ČTK a Četka vysílá živě. Součástí zpravodajského servisu jsou od letošního roku také datové vizualizace.

Dokumentační redakce ČTK v dubnu uživatelům Infobanky ČTK nabídla nový fond; dřívější Dokumentační databáze nahradila ProFakta , což je bohatý fond profilů různých osobností, institucí či událostí, který tvoříme jako faktografický doplněk ke zpravodajství. Dokumentační redakce na něm intenzivně pracovala více než dva roky a neustále jej doplňuje a aktualizuje.

Kdybyste vlastnila některé z médií, jaké by byly důvody odebírat servis ČTK?

Důvodů by bylo určitě více – ČTK nabízí vše podstatné, její servis je spolehlivý, rychlý a nezávislý – což je ostatně i mottem naší značky. ČTK není závislá ani na penězích od státu, soukromého majitele ani od daňových poplatníků, tedy koncesionářů, vydělává si na svůj provoz sama zejména prodejem zpravodajství médiím, institucím a firmám.

Pokud si nějaké vydavatelství servis ČTK pořídí, tak výrazně ušetří. Naše agentura mu nabídne obrovské množství materiálů – od politiky, ekonomiky přes kulturu až po sport – to vše z domova i ze světa. To by ve srovnatelném rozsahu v redakci média bez Četky muselo tvořit obrovské množství lidí – náklady na jejich platy by oproti ceně za servis ČTK byly mnohonásobné. Tím, že pokrýváme vše důležité, mohou se média, která Četku odebírají, soustředit na svůj originální obsah, kterým se odlišují od konkurence.

A jelikož poslední dobou jsou velkým tématem takzvané fake news, byť tato nálepka občas leckomu slouží i jako hanlivé označení skutečné novinářské práce, je potřeba zdůraznit důležitost ověřování informací. A to je něco, co ČTK považuje za samozřejmost.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Úsek zpravodajství ČTK čeká v horizontu několika měsíců nasazení nového redakčního systému, což je vždy velmi náročná operace. I když základ multimediálního redakčního systému (MRS), v němž pracujeme od roku 2006, zůstane stejný, bude to i tak velká změna. Nový systém vyvíjí stejně jako ten předchozí naše IT, lidé z vedení redakcí slouží jako konzultanti a budou se podílet na školení svých týmů.

Rádi bychom posílili spolupráci se školami. Na jedné straně se chce ČTK zapojit do projektů mediálního vzdělávání, na straně druhé si sami potřebujeme vychovat nové zpravodaje a redaktory, zejména kvůli průběžné generační výměně. Letos v létě jsme podruhé pořádali pro vysokoškoláky Letní školu ČTK, nechtěli bychom ale zůstat pouze u této akce, která se koná jednou za rok.

Jaroslav Kábele nastoupil do ČTK v létě 1988, ale hned v říjnu odešel na rok vojnu. Po návratu byly ulice plné trabantů, když obyvatelé bývalé NDR jezdili na ambasádu NSR do Prahy a odtud se nechali odvážet na vysněný Západ. Železná opona se hroutila. Za pár týdnů přišla sametová revoluce a největší škola pro mladé novináře. A s ní i budování nové ČTK. Jaroslav Kábele se brzy stal zástupcem vedoucího domácí redakce a byl zodpovědný za regiony. V roce 1992 pomáhal zakládat bratislavskou pobočku ČTK (a našel si tam manželku). V roce 1993 však vyslyšel volání tehdy největších a nejserióznějších novin MF DNES a odešel tam dělat editora. Později také vedl regiony a po startu zpravodajského webu iDNES.cz začal budovat jeho online zpravodajství. Takové, na jaké byl zvyklý z Četky. Spolehlivé, rychlé, nezávislé. Stal se prvním šéfredaktorem iDNES.cz, později ředitelem portálu a v závěru této etapy byl zodpovědný za akvizice a nové příležitosti pro celou mediální skupinu MAFRA.

Po 24 letech jste se vrátil do Četky. Jak se ve vašich očích za ta léta změnila? A v čem zůstala stejná?

Když jsem odcházel, Četka už fungovala jako moderní a sebevědomá agentura, protože jsme se jezdili učit pořádné novinařině do Reuters nebo BBC. Jen ekonomická nezávislost se teprve budovala. A upřímně, já jsem ještě nebyl schopen dohlédnout její důležitosti. Když jsem opustil svůj resort vnitra a armády, později ministerstva zahraničí, měl jsem na starosti regiony a lidi v nich jsem měl rád, protože to byli srdcaři. A tohle se rozhodně nezměnilo. Ať už staří pardálové, se kterými si i po tom čtvrtstoletí tykám, tak o něco mladší nástupci nebo nové „mladé pušky“, to všechno jsou lidi, u kterých je vidět hrdost na značku ČTK a zapálení pro věc. Takže to zůstalo stejné.

Četka se musela změnit v ekonomickém fungování. A já se skláním před kolegy, jak to během krize zvládli. Když vám vydavatelé přestávají platit, máte čím dále méně peněz, musíte redukovat stav, tak je velmi těžké zaručit stejně vysokou kvalitu. A myslím, že tohle se v Četce takřka ze 100 % podařilo. Drobné nedostatky tam ještě jsou, ale uvědomujeme si to. Vidíme to každý den ve vlastním hodnocení denního zpravodajství.

Je také jasné, že musíme mít co nejvyšší cíle a nejen pokrývat každodenní „pěnu dní“. Naší ambicí je přicházet stále s novými tématy a neklouzat jen po povrchu. Přidaná hodnota novináře není v tom, že automaticky chrlí informace, ale že je třídí, uvádí je do souvislostí, ověřuje, srovnává, hledá za oponou. Zase vím, když se účastním plánovacích porad, že se o to redakce snaží a jsem za to rád.

A moc si vážím absolutní nezávislosti agentury a profesionality lidí. Myslím, že obé je v dnešní době čím dál důležitější.

Máte za se sebou první rok ve funkci ředitele pro strategii a rozvoj. Jaký byl? Jaké projekty se vám podařilo rozjet?

Nabídka generálního ředitele, abych nově vytvořenou pozici ve vedení Četky přijal, formoval ji a snažil se takzvaně „přinést nové peníze“, mě velmi potěšila. Cítím se tu jako ryba ve vodě, vždyť tohle jsem posledních deset patnáct let dělal. Musel jsem se samozřejmě trochu přizpůsobit, protože něco jiného je práce v soukromém vydavatelství a něco jiného v nezávislé agentuře. Ale přehled o trhu mi zůstal.

Navíc díky výborným vztahům Četky s ostatními kolegy sdruženými v globální organizaci nejvyspělejších agentur MINDS jsme se mohli poučit v zahraničí. Byli jsme se podívat do rakouské APA, norské NTB a setkali se se šéfy ostatních agentur na konferenci v Haagu. Trend je jasný. Agentury si stále více hledají klienty v nemediálním světě. APA už dokonce má tento poměr 60:40 ve prospěch nemediálních klientů. (My zatím máme zhruba dvě třetiny mediálních klientů, lépe řečeno obratu z těchto klientů.)

Nemediální klient potřebuje informace pro své rozhodování, ale také potřebuje být vidět, chce světu sdělit své názory, myšlenky, představit své produkty. A i tohle mu Četka je schopna nabídnout v míře více než dostatečné. Dosud to bylo možné jen v PR servisu Protext, ten už funguje bezmála 20 let. A kolegyně ho pořád vylepšují, teď společně vyjednáváme o tom, že texty klientů budou vidět i na dalších zpravodajských webech.

V prvním pololetí letošního roku se ale velmi slušně rozjely dva nové projekty. A to komerční videostreaming, neboli servis Protext Video, a také speciální psané a obrazové přílohy Protext Speciál.

Je o tyto projekty zájem? Komu jsou nové služby určeny?

Uživatelé i klienti lační po videu, takže servis Protext Video na trhu ihned zaujal. V červnu jsme už museli odmítat termíny, lépe řečeno je se zájemci koordinovat tak, aby neběžely dva přímé přenosy v jeden okamžik. Asi bychom to zvládli, ale zbytečně se tříští pozornost jak potenciálních příjemců v médiích, tak konečných diváků.

Komerční videostream funguje tak, že buď si klient zajistí kameramana sám a my „jen“ distribuujeme dodaný videosignál, nebo – a to je častější – na místo pošleme profesionálního kameramana se střižnou, který na dvě kamery nasnímá a přenáší událost a ještě do obrazu stříhá třetí vstup, a to prezentaci z obrazovky nebo plátna v místnosti. Každá tiskovka, veřejná debata, konference nebo kulatý stůl pak může být vysílán na internetu. My se postaráme o doručení tzv. embed kódu s přehrávačem videa do redakcí vydavatelů a každý z nich to může zdarma použít na svém webu. A mnozí to dělají. Tiskovka Škody Auto, Harley-Davidson nebo některé debaty z ministerstev zaujmou editory v médiích natolik, že jimi zdarma (platí přece zadavatel) zpestří svůj obsah. Navíc garantujeme, že přímý videopřenos odvysíláme na našem zpravodajském webu ceskenoviny.cz a na facebookové stránce Protext ČTK. Po dohodě s klientem vysíláme přenos i na jeho webové nebo facebookové stránce, násobí se tím zásah.

Přílohy Protext Speciál jsou v podstatě magazíny věnované jednomu výraznému tématu a vycházejí primárně ve formátu PDF, takže jsou elektronické a šířené po internetu a sociálních sítích. Dají se ale samozřejmě také vytisknout a distribuovat klasicky. Například speciálu „Česká letadla píšou dějiny. Už 100 let“ jsme vytiskli několik stovek kusů a rozdali je na výstavě ke 100 letům letectví na náměstí Svobody v Brně. Jen se po nich zaprášilo. Anglické verze se už tisklo několik tisíc výtisků a poslali jsme je na aerosalon do Farnborough ve Velké Británii, kde se i jeho prostřednictvím prezentovali čeští letečtí výrobci. Celkem jsme za půl roku vydali už deset magazínů a jedenáctý je ve výrobě.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Chtěl bych těmito komerčními aktivitami získat dostatek peněz na to, aby pomohly udržet a ještě rozvinout kvalitu základní služby – nezávislého zpravodajství. Jestli to bude posílením videostreamingu nebo lepší a častější produkcí speciálních magazínů, to teď nemohu říct. A ani to není důležité. Co platí dnes, nemusí platit za dva roky. Hlavní je se stále učit a přijímat nové technologie a byznysmodely. A především je zkoušet aplikovat v tak výjimečném prostředí, jako je národní tisková agentura se stoletou tradicí.

Několik generací Četkařů se sešlo na Četka 100pen

Několik generací současných i bývalých zaměstnanců ČTK, jejich blízkých a přátel se v sobotu 15. září sešlo v sídle agentury v pražské Opletalově ulici, aby si neformálně připomněli blížící se sté narozeniny ČTK.

Na akci Četka 100pen s podtitulem Den pootevřených dveří měli možnost projít pracoviště ČTK, prohlédnout a vyzkoušet si historickou i současnou techniku, prohlédnout si fotografie a videa z historie agentury a pohovořit se svými kolegy.

Zejména děti velmi zaujaly psací stroje, mladší návštěvníci také pátrali po budově ČTK po zajímavých historických meznících dějin země pomocí vybraných snímků z výstavy Okamžiky století.

Pomocí telemostu si děti i dospělí mohli popovídat s bruselským zpravodajem ČTK a jeho rodinou o životě na tomto důležitém zpravodajském postu. Z ateliéru Fotobanky ČTK si pak mnozí odnesli neobvyklé i tradiční portrétové snímky.

ČTK při volbách poprvé využila automatické zprávy

Česká tisková kancelář při letošních obecních a senátních volbách poprvé použila také automaticky generované zprávy. „Hlavním přínosem letošní novinky bylo zrychlení zpravodajského servisu při překlápění dat Českého statistického úřadu, omezení lidských chyb a ulehčení práce zpravodajům, kteří se tak mohli více zaměřit na ohlasy a další zajímavosti z voleb,“ uvedla šéfredaktorka ČTK Radka Matesová Marková.

V okamžiku, kdy ČSÚ zveřejnil výsledky například z některého z krajských měst, program vytvořil podle předem připravené šablony zprávu, do které zveřejněné údaje rovnou umístil. „V ČTK platí pravidlo, že každá zpráva prochází přes editory. Toto pravidlo kontroly a případného doplnění platilo samozřejmě i pro tyto zprávy,“ dodala šéfredaktorka. Roboticky byla připravena zhruba polovina headlinů výsledkového volebního servisu, drtivá většina fleší (krátkých zpráv o dvou odstavcích s prognózou konečného výsledku) i zpráv po sečtení sta procent hlasů. Celkem tak prošlo rukama editorů přes 200 automaticky generovaných textů.

„Příprava programu trvala přibližně dva měsíce. Software jsme před ostrým startem testovali na datech z předchozích voleb a na testovacích datech, která před volbami zveřejnil Český statistický úřad,“ poznamenal technický ředitel ČTK Jan Kodera.

„ČTK dlouhodobě automatizuje činnosti, u kterých je to možné a dává to smysl. Už léta automaticky vydáváme deníky očekávaných událostí, přes rok vydáváme automaticky aktualizované grafické vizualizace a nyní jsme připravili výsledkové volební zprávy, abychom volební servis ještě více zrychlili,“ uvedl generální ředitel ČTK Jiří Majstr. „Pro nás to je vývoj, nikoli revoluce, stejně jako pro další světové agentury,“ dodal.

Fotoreportáž ze sportovních událostí 2018

Protext Speciál

Nabízíme od března 2018. Na téma dohodnuté s klientem píšeme texty, například rozhovory, představení firmy nebo produktu, statistické přehledy apod., nebo texty či fotografie dodává klient. K distribuci využíváme kanálů ČTK, samozřejmě v servisu řádně označujeme jako komerční sdělení, a Protextu a také sociálních sítí (Facebook, Twitter, nově též LinkedIn a Instagram). Klientovi dodáváme monitoring výstupů; jsme schopni jich zařídit až dvacet.

Dosud vyšlo už deset magazínů a (například o 100 letech českého letectví nebo strojírenství, s obchodní spolupráci s USA nebo s Čínou, o milnících české národní bezpečnosti) a ve výrobě jsou další.

Protext Video

Komerční varianta redakčních zpravodajských videostreamů. Prezentace eventu v přímém videopřenosu s potenciálem multiplikace zásahu. Některé videostreamy přebrala média: iDNES.cz (Harley-Davidson), Aktuálně.cz (oslavy 100 let republiky), Eurozpravy.cz (debata Bannon – Davis na Žofíně), Info.cz a další menší weby.

Klient platí za:

  • služby kameramana a střihače v jedné osobě
  • distribuce embed kódu do redakcí médií kanály ČTK
  • garantované odvysílání na webu ceskenoviny.cz a na facebookové stránce Protext ČTK
  • volitelné odvysílání na webu iDNES.cztn.cz
  • promotion v kanálech Protextu včetně partnerských webů a na sociálních sítích – viz výše

Nové dokumentační databáze ČTK ProFakta

ČTK letos připravila inovaci svých dokumentačních databází, které jsou součástí Infobanky ČTK. Od dubna je základem nové služby nazvané ProFakta bohatý fond faktografických profilů, které agentura průběžně tvoří jako nadstavbové materiály ke svému zpravodajství. Profily jsou propojeny s dalšími fondy, jako jsou například Databáze výročí nebo Fotobanka ČTK. Změny jsme připravili na základě podnětů především mediálních klientů. Základním smyslem je poskytnout souvislosti a fakta, jakmile to zpravodajství vyžaduje.

Nová dokumentační databáze slouží pro základní orientaci a plánování, a to i pro delší časový horizont. Dokumentační databáze se skládá z profilů, vizitek a kalendárií, které jsou zpravidla doplněny fotografií nebo infografikou. Kromě základního materiálu nabízí na základě jednoduchého dotazu i značné množství materiálů souvisejících. Informace uváděné v profilech jsou vždy ověřené a nechybí u nich odkaz na zdroj. Součástí nové databáze ProFakta jsou i materiály z dosavadních dokumentačních databází, tedy například vybrané údaje o zemích světa, instituce, různé přepisy a názvy.

Nová databáze aktuálně obsahuje na 60 tisíc záznamů a přes 25 tisíc vizitek. Profily ČTK se nově člení na čtyři hlavní oddíly – Biografie, ČR, Svět a Sporty. Umožní jednoduché fulltextové vyhledávání. Fond se každý den doplňuje a u každého dokumentu je uvedeno datum jeho poslední aktualizace.

Videostreamy ČTK

ČTK letos – po úspěšném loňském zkušebním provozu – spustila službu živých videopřenosů. Klientům nabízí například přenosy z tiskových konferencí nebo z různých událostí v Praze i krajích. Velký zájem byl třeba o přenos hlasování Miloše Zemana v prvním kole letošních prezidentských voleb, hlasování sněmovny o důvěře vládě nebo únorové tiskové konferenci hokejisty Jaromíra Jágra po jeho návratu z NHL.

Videopřenosy natáčí ČTK na kameru anebo na mobilní telefony. O způsobu technického zajištění přenosu agentura klienty informuje v předstihu. Zároveň jim odesílá embed kódy, díky kterým si odběratelé mohou umístit přenos na svůj web. Někteří z nich, například Seznam, iDnes či Blesk, dostávají přenosy přímo přes RTMP server.

„Videopřenosy ČTK nám šetří pracovní sílu, můžeme se soustředit na vlastní analytické materiály a zároveň nabízet čtenářům přenos dění z místa, který můžeme sami průběžně aktualizovat textem a krátkými headliny,“ říká například zástupkyně šéfredaktora serveru Info.cz Radka Zítková.

Za prvních osm měsíců roku vysílala ČTK více než 150 videopřenosů. Pro srovnání – během loňského zkušebního provozu jich bylo kolem 100. Na jaře živé video ve zpravodajství doplnily komerční přenosy pod službou Protext. Dosud takto ČTK odvysílala téměř třicítku přenosů z různých akcí klientů komerčního servisu ČTK.

Datové vizualizace

Datové vizualizace obohatily servis ČTK od ledna letošního roku. Dosavadní nabídku „statických“ infografik rozšířily o interaktivní grafické zobrazení nejrůznějších datových souborů – od volebních výsledků přes makroekonomické údaje po návštěvnost divadel. Uživatelé si například mohou přepínat mezi různými časovými řadami anebo porovnávat různá data – třeba jak volili muži a jak ženy. Klienti si vizualizace mohou pomocí embed kódů vložit do svých webových stránek.

Na zkoušku se datové vizualizace odběratelům představily během loňských sněmovních voleb. V ostrém provozu pak během lednových prezidentských voleb, kdy ČTK nabídla klientům například datové vizualizace sázek na jednotlivé prezidentské kandidáty, interaktivní volební model či příjmy a výdaje jednotlivých kandidátů na prezidenta.

V současnosti ČTK nabízí několik desítek datových vizualizací. Zejména takových, které je možné pravidelně aktualizovat – klienti tak mají k dispozici vždy čerstvé datové řady. Jde například o pravidelné statistiky typu vývoje hrubého domácího produktu, nezaměstnanosti anebo demografie. Zároveň vznikají i tematicky zaměřené vizualizace – například přehledy počtů žáků ve školách. Nové vizualizace ČTK přichystala i k proběhlým komunálním volbám.

Jak se prosadit v mediální džungli a jak psát ekonomické zprávy, aby u toho čtenář nezíval – dva nové kurzy Akademie ČTK

Vyznat se v tom, jak fungují média a jak s nimi komunikovat, to je někdy docela oříšek. Nový kurz Akademie ČTK vám pomůže bezpečně se mediální džunglí proklestit.

Zkušený novinář, marketingový specialista, bývalý mluvčí vlády Martin Ayrer vás seznámí s tím, jak prosadit komunikační sdělení do médií, jak vybudovat komunikační tým nebo jak připravit tiskovou konferenci. Ukáže vám, jak být vždy o krok vepředu před konkurencí.

Kurz trvá jeden den a je určen všem, kdo chtějí být úspěšní v mediální komunikaci. Mohou to být vedoucí pracovníci, kteří by rádi vylepšili své komunikační dovednosti, pracovníci tiskového oddělení a oddělení vnějších vztahů (jak ve státní správě, tak v komerčních firmách), začínající tiskoví mluvčí, PR pracovníci a všichni ti, jejichž cílem je efektivněji mediálně fungovat.

Podrobnosti o kurzu

Nuda. Dlouhé, nakažlivé zívnutí… Musí toto být skutečně reakce čtenáře ekonomických a finančních zpráv? Samozřejmě že nemusí!

Bývalý redaktor agentur ČTK, Reuters, dopisovatel listu The Wall Street Journal, mluvčí České národní banky Marek Petruš vám na jednodenním interaktivním kurzu ukáže, že i o složitém ekonomickém a finančním světě lze psát jednoduše a docela poutavě. Řekne vám, co všechno lze ze změti čísel v tabulkách vyčíst a jak s takovými údaji naložit, aby z toho vzniklo zajímavé čtení. Ve workshopu se při interaktivních cvičeních naučíte také reagovat na nenadálé zvraty na burzách, měnových trzích a v počínání ekonomických aktérů.

Další informace pro zájemce o kurz

ČTK si připomněla 100. výročí svého založení recepcí na Žofíně

ČTK oslavila své sté narozeniny v pražském paláci Žofín 11. 10. 2018. Na recepci k oslavě tohoto výročí dorazilo na 700 hostů.

„ČTK je možná jediná z dosud existujících institucí, která byla založena ve stejný den jako Československá republika. Jsme na to pochopitelně velice hrdí. A je tedy pro nás přirozené připomínat si 100. narozeniny ČTK a Československa společně,“ uvedl při zahájení recepce generální ředitel ČTK Jiří Majstr.

V úvodu večera k hostům promluvil i šéfredaktor australské společnosti Australian Associated Press (AAP) a člen výboru mezinárodní sítě zpravodajských agentur MINDS International Tony Gillies a také Václav Pačes, někdejší předseda Akademie věd ČR a vnuk jednoho z bývalých ředitelů ČTK Emila Čermáka.

Ke skvělé atmosféře večera přispěli také M.T.O. Universal, kteří hráli k tanci i k poslechu do pozdních večerních hodin.

Fotogalerie

Hospodářské výsledky

tis. Kč Skut.
2017
Skut.
2016
Rozp.
2017
rozdíl k
min. roku
rozdíl k
rozpočtu
Hospodářský výsledek za účetní období 8 669 4 090 2 370 4 579 6 299
Hospodářský výsledek před zdaněním 10 125 4 714 2 370 5 411 7 755
Provozní hospodářský výsledek 10 854 5 399 2 724 5 455 8 130
Hospodářský výsledek hlavních činností 9 092 7 802 4 099 1 290 4 993

© 2018 Česká tisková kancelář – všechna práva vyhrazena. Registrace MK ČR E 7239 | Design: