newsletter 35/24

Úvodní slovo generálního ředitele

Redakci zpravodajství čeká rok voleb a sportovních akcí

ČTK sloučila své nezpravodajské služby pod nový název ČTK Connect

V soutěži Czech Press Photo získali dvě hlavní ceny četkařští fotografové

Prezidentská výstava putuje po republice, koncem dubna se přestěhovala do Liberce

Akademie ČTK je partnerem mediálních olympiád, pořádá akce pro učitele i žáky

Fotografie, které svět neviděl - to je monografie o fotografovi ČTK Galgonkovi

Zlaté pero 2023 má Lukáš z dokumentace, nejlepším fotografem je Taneček

Stejskal: Boj s dezinformacemi je úkolem médií, ne státu

Úvodní slovo generálního ředitele

Milé čtenářky a milí čtenáři, kolegyně a kolegové,

máme za sebou první čtvrtletí roku 2024 a my bychom Vás rádi informovali o tom, jak se daří národní zpravodajské agentuře ČTK, co nového pro Vás a další klienty moji kolegové připravili a na co se ještě můžete těšit.

Redakce zpravodajství už má za sebou první vrcholy letošního supervolebního a supersportovního roku. Zpravodajové a fotoreportéři ČTK s velkým přehledem zvládli pokrýt prezidentské volby na Slovensku a mistrovství světa v biatlonu, byť to skončilo bez medaile pro české sportovce. Dalšími velkými událostmi budou mistrovství světa v hokeji v Praze a Ostravě a volby do Evropského parlamentu. Později fotbalové Euro a olympiáda v Paříži. A na podzim se bude nejvíce pohledů upínat k USA a tamním prezidentským volbám. Vždy u toho budou zpravodajové a fotoreportéři ČTK.

A možná se z toho zase vyklube nějaké významné ocenění, jako to bylo nedávno ve fotografické soutěži Czech Press Photo za rok 2023. Hlavní cenu vyhrál snímek fotografa ČTK Romana Vondrouše.

Gratuluji Romanovi, ale děkuji všem ostatním kolegům za dobrou práci. Agentura by nemohla fungovat bez onoho základu, který dělá Četku Četkou. Hlavním produktem, který ČTK živí, je zpravodajství. Pokud by nebylo dobré a klienti ho mohli postrádat, nebylo by co prodávat.

Navíc zpravodajství dodává lesk brandu ČTK, který pak dále využívají další úseky, především Centrum speciálních služeb, jež nabízí pod značkou ČTK Connect distribuci tiskových zpráv, videostreamy, tvorbu PR magazínů nebo pronajímá nově rekonstruované PressCentrum. A bez zvučné základní značky ČTK by tyto další služby byly sotva poloviční.

PressCentrum nám dělá radost. V krátké době se stalo vyhledávaným místem PR agentur, politických stran i soukromých firem, které si zde organizují tiskové konference, veřejné debaty, kulaté stoly, zasedání správních rad nebo valné hromady.

Podobným lovebrandem je Akademie ČTK, která si ke své běžné agendě školení a kurzů přibrala spolupráci na mediálních olympiádách pro žáky a studenty základních a středních škol. Nejen o těchto tématech si přečtěte v následujících řádcích. Doufám, že se Vám budou líbit a zachováte ČTK přízeň.

Podpis Jaroslav Kábele

Redakci zpravodajství ČTK čeká rok voleb a sportovních akcí, začal volbami na Slovensku

Redakci zpravodajství ČTK čeká letos rok plný vrcholných sportovních událostí i důležitých voleb doma a v zahraničí. Na podzim se v České republice konají senátní a krajské volby, z těch světových budí největší pozornost listopadové prezidentské volby v USA. Vedle toho ČTK dál podrobně mapuje mj. oba velké válečné konflikty na Ukrajině a v Gaze.

Prezidentské volby už má za sebou Slovensko, kam ČTK vyslala jako posilu bratislavského zpravodaje redaktora a fotoreportéry z Prahy. Slovenským volbám, včetně ohlasů z ČR a ze světa, věnovala ČTK na 140 zpráv, 11 profilů a 400 fotografií.

Volby na Slovensku

Dalším důležitým hlasováním budou červnové volby do Evropského parlamentu, které vedle zahraniční redakce vytíží i redakci centrální a regionální. K těmto volbám vydává ČTK tematické materiály již od března. Evropské problematice se věnuje rovněž seriál materiálu a profilů k 20. výročí vstupu České republiky do EU, které připadá na 1. května.

První vrcholnou domácí sportovní událostí bylo únorové mistrovství světa v biatlonu, které se uskutečnilo v Novém Městě na Moravě. ČTK o něm napsala přes 120 zpráv a vydala přes 1400 fotografií. V květnu se do České republiky po devíti letech vrací mistrovství světa v hokeji, které uskuteční v Praze a Ostravě. Zejména fotografie z této události budou vedle českých médií odebírat i klienti ČTK ze zahraničí. Sportovní redakce se chystá i na červnové mistrovství Evropy ve fotbale a letní olympiádu, která se uskuteční v Paříži na přelomu července a srpna. Na obě akce pošle své zvláštní zpravodaje a fotoreportéra.

PressCentrum ČTK

ČTK sloučila své nezpravodajské služby pod nový název ČTK Connect

ČTK sloučila své komunikační služby pro klienty z řad firem či agentur pod jeden název, a to ČTK Connect. Pod touto hlavičkou nabízí publikaci firemních sdělení, výrobu a šíření videopřenosů, pronájem eventových prostor PressCentra či zajištění obsahových speciálních webových i tištěných magazínů na míru.

ČTK Connect logo

Veřejnoprávní ČTK je zřízena zákonem a jejím hlavním úkolem je poskytovat objektivní a nestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Není placena z veřejných zdrojů a na svůj provoz si musí sama vydělat. „Služby ČTK Connect propojí informace a aktivity klientů s médii a uživateli. Využívají komunikační síť agentury, jsou ale zcela oddělené od nezávislého zpravodajství, jehož výrobu pomáhají financovat,“ říká ředitel strategie a rozvoje ČTK Petr Orálek.

Pod ČTK Connect se začlenila služba Protext, v níž je možné publikovat firemní a jiná PR sdělení. Klienti mohou využít nejen publikaci prostřednictvím sítě ČTK, ale také více než desítky partnerských webů – zpravodajských, oborových i lifestylových. Agentura je také součástí celosvětové sítě PR Newswire a dokáže tak dostat zprávu klienta v podstatě na jakékoliv místo ve světě.

Ve videoobsahu nabízí ČTK Connect živé přenosy z tiskových konferencí, firemních prezentací či eventů včetně jejích vysílání na partnerských webech nebo sociálních sítích. Zajišťuje i zpracování videozáznamů, jejich sestřih nebo přepis.

ČTK Connect

V loňském roce prošlo rekonstrukcí PressCentrum ČTK, které získalo zpět svoji prvorepublikovou podobu. Hlavní sál je multifunkční, umožňuje akce různého typu, může sloužit i jako fotoateliér a je vybaven nejmodernějšími technologiemi. Za první tři měsíce letošního roku se v PressCentru ČTK konalo na čtyři desítky akcí - debat, tiskových konferencí, workshopů či valných hromad. Prostor slouží také ke vzdělávání – v půlce března se v něm setkali zástupci deseti českých vydavatelských domů na mezinárodním workshopu AI Design Sprint, aby pod dohledem zahraničních odborníků řešili, jak ve své reálné praxi využívat umělou inteligenci. ČTK Connect pořádal akci spolu s Googlem a Financial Times.

Více se o aktivitách ČTK Connect dozvíte na webu nebo na workshopech, které pravidelně pořádáme.

PressCentrum ČTK

V soutěži Czech Press Photo získali dvě hlavní ceny četkařští fotografové

Ve fotografické soutěži Czech Press Photo 2023 vyhrál hlavní cenu snímek fotografa ČTK Romana Vondrouše. Zachycuje dramatické chvíle od pražského soudu. Druhou hlavní cenu, Grant Prahy, obdržel kolega z pražské fotoredakce Vít Šimánek za projekt, ve kterém sledoval měnící se místa české metropole. Z četkařů bodoval ještě brněnský fotoreportér Patrik Uhlíř, který získal druhé místo v kategorii Portrét.

Czech Press Photo

Vondrouš bodoval ještě v dalších třech kategoriích. V sekci Umění a kultura získal stříbro za sérii snímků Punkový pohřeb a v kategoriích Aktualita a Sport uhájil dvě třetí místa. Šimánek zase získal bronz v kategorii Lidé, o kterých se mluví s fotografií bývalého poslance Dominika Feriho u soudu.

Do 29. ročníku soutěže se přihlásilo 236 autorů a autorek z Česka a Slovenska, kteří zaslali přes 4000 prací. Soutěž doprovází výstava, kterou si lidé mohou prohlédnout v Národním muzeu do 31. července 2024. Slavnostního vyhlašování cen se zúčastnil také prezident Petr Pavel, který předal ceny v kategorii Sport.

Roman Vondrouš bodoval koncem dubna i v mezinárodní soutěži sportovních fotografů. V soutěži Mezinárodní asociace sportovních novinářů (AIPS) získal druhé místo v kategorii Fotografický soubor. Vondrouš bodoval se snímky z loňského Světového poháru ve vodním slalomu. Ve stejné kategorii světové soutěže AIPS byl úspěšný už dvakrát – v roce 2020 ji vyhrál a v roce 2021 získal stříbro.

Více o oceněných snímcích i jejich autorech se dočtete na Novinkách z ČTK.

Prezidentská výstava putuje po republice, koncem dubna se přestěhovala do Liberce

Fotografická výstava Prezidentské okamžiky, která zachycuje různými pohledy a v různých situacích 12 československých a českých prezidentů, putuje dál po České republice. Po zimní přestávce se koncem dubna přestěhovala do centra Liberce, na náměstí Edvarda Beneše.

Venkovní výstava velkoformátových fotografií ukazuje české a československé hlavy státu při oficiálních příležitostech i v méně formálních chvílích. Výstavu připravila ČTK ke 105. výročí vzniku Československé republiky a založení tehdy Československé tiskové kanceláře. Ze svého fotoarchivu vybrali její autoři přes sto snímků. Kromě oficiálních momentů se zaměřili i na různé situace, ve kterých se prezidenti ocitli. Lidé tak mohou spatřit například prezidenty na zahraničních cestách, při putováních po krajích, snímky zachycující budování a bourání kultu osobnosti nebo fotografie zachycující jejich focení na portréty do škol či na známky.

Nechybějí snímky Tomáše Garrigua Masaryka v útulku pro děti, Edvarda Beneše v dresu Slavie, Gustáva Husáka v plavkách při návštěvě Kuby, Václava Klause na lyžích nebo současnou hlavu státu Petra Pavla jako motorkáře či s potápěčskými brýlemi. Snímky doprovázejí také obsáhlé texty.

Prezidentské okamžiky

Snímky pocházejí z fotoarchivu ČTK, jejíž fotoreportéři prezidenty během uplynulých 105 let doprovázeli. Expozice měla premiéru v srpnu na loňské Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Na podzim se představila v Jižních zahradách Pražského hradu, kde si ji prohlédl i prezident Petr Pavel. Poté se přesunula na Hlavní třídu do Šumperka a loňskou „tour“ zakončila v Brně, kde byla součástí programu Multimediálního dne na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity.

V létě budou mít lidé možnost vidět výstavu ještě v Centrálním parku Pankrác v Praze 4 a na podzim se přesune do Klatov. K výstavě ČTK připravila také pracovní listy pro školy, které jsou ke stažení na webu výstavy.

Expozice se slovem „okamžiky“ v názvu je šestá v pořadí, kterou ČTK připravila. První nesla název Okamžiky století a byla věnována stému výročí vzniku republiky i agentury samotné. Po ní následovaly Okamžiky sametové revoluce, Nežádoucí okamžiky a Olympijské okamžiky. Předchozí putovní výstava nesla název Česko/slovenské okamžiky.

Prezidentské okamžiky

Akademie ČTK je partnerem mediálních olympiád, pořádá akce pro učitele i žáky

Akademie ČTK se intenzivně věnuje mediální gramotnosti. Celoročně pořádá exkurze pro žáky a studenty, kurzy pro učitele a stala se i partnerem žákovských a studentských mediálních olympiád. Už vloni v prosinci se ředitelka Akademie Martina Vašíčková zúčastnila finálové části pilotního projektu Olympiády mediální gramotnosti pro žáky základních škol. A v březnu pak nechyběla na celorepublikovém finále Mediální olympiády pro středoškoláky.

„Akademie ČTK pořádá celoročně exkurze pro školy, semináře pro učitele, garantuje výuku jednoho předmětu na katedře žurnalistiky Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Všemožně se snažíme práci novinářů přiblížit veřejnosti. Porozumění médiím je podle nás jednou z nejdůležitějších dovedností dneška a je třeba se mu učit už od školních let,“ míní Vašíčková.

akademie

Lépe se orientovat ve světě médií a používat kritické myšlení si dávají za cíl i školní mediální olympiády. Do žákovské olympiády se loni zapojilo 200 základních škol a na 11 tisíc žáků druhých stupňů ZŠ. Do celorepublikového klání středoškoláků se přihlásilo 211 středních škol a učilišť, v týmech pracovalo na 2000 středoškoláků.

„U středoškoláků se například ukázalo, že nerozlišují žurnalistické žánry publicistiku a zpravodajství. Naopak už tolik jako v minulosti nejsou problémem pojmy jako clickbait, řetězový e-mail nebo propaganda,“ uvedla Vašíčková.

S mediálním světem seznamuje Akademie ČTK i učitele, kteří se na základních a středních školách věnují mediální gramotnosti. Kantoři se v ČTK dozvědí, jak vzniká zpráva, odkud novináři informace berou, jak je ověřují a co se musí stát, aby se zpráva z „četky“ objevila na webu v novinách, v rádiu či v televizi.

Akademie

Fotografie, které svět neviděl - to je monografie o fotografovi ČTK Galgonkovi

Fotografie, které svět dosud nikdy neviděl, jsou zahrnuté v monografii o dlouholetém fotografovi ČTK Vladislavu Galgonkovi. Monografie, která vyšla v edici Olomoučtí fotografové, mapuje Galgonkovu předrevoluční fotožurnalistickou tvorbu z let 1973 až 1989. Nestor české fotožurnalistiky vystavoval své snímky i v olomouckém Studiu G21.

Vladislav Galgonek

Do monografie vybírali autoři z více než 5000 digitalizovaných černobílých snímků, které jim pro tyto účely zpřístupnila ČTK. „Fotografie pochází z negativů, které byly digitalizovány až nyní, předtím existovaly jen v archivu negativů. Je to vlastně první ovoce projektu digitalizace fotoarchivu ČTK, který provádíme společně s Národní knihovnou České republiky za podpory státu. Doufám, že podobných plodů bude v budoucnu více. Ty fotografie, jejich autoři i publikum si to zaslouží,“ uvedl generální ředitel ČTK Jaroslav Kábele.

Podle editorky knihy a kurátorky olomouckého Muzea umění Štěpánky Bieleszové bylo Galgonkovou každodenní prací "najít skrytý příběh v těch nejobyčejnějších situacích a v těch nejméně atraktivních prostředích". "Atmosféru doby před rokem 1989 se mu podařilo zachytit ve tvářích lidí, které potkával v továrnách, zemědělských družstvech či administrativních provozech. Dokázal s nimi navázat kontakt, trpělivě je motivoval k uvolněné póze," uvedla kurátorka Muzea umění, které spolu s Vydavatelstvím Univerzity Palackého (VUP) fotografickou edici připravuje.

Galgonek se podle Bieleszové vždy snažil obyčejné a neustále recyklované události socialistického koloběhu života zachytit z nečekaných perspektiv a tak, aby ve strojených kulisách reálného socialismu odhalil autentické emoce a okamžiky. Ve snaze o co nejzajímavější záběr se dokázal dostat na nepřístupná místa a nacházet invenční úhly pohledu. Známá byla fotografova vášeň pro fotografovaní z letadla nebo průhledy skrze předměty, nalezené na místě, uvedla editorka.

Vladislav Galgonek

"Galgonkovi se i přes omezení doby, neustálý dohled cenzora i sevřenost fotoreportážního formátu podařilo v předrevoluční tvorbě docílit unikátního rukopisu," doplnil ředitel VUP Aleš Prstek.

Sedmasedmdesátiletý Galgonek kariéru začal v 70. letech 20. století v dolech na Ostravsku jako dvorní fotograf průmyslových podniků, kde se učil pracovat s formátem dokumentární, reportážní i propagační fotografie. Postupně se vypracoval v předního regionálního fotografa ČTK, ve které strávil téměř 40 let. Jeho nápadité černobílé fotografie tvořily podstatnou část zpravodajství československých tištěných médií před rokem 1989.

Ve světě reportážní fotografie silně rezonuje i fotografova tvorba po sametové revoluci. Zachytil řadu mimořádných okamžiků, které byly oceněny na domácích i zahraničních fotografických soutěžích. Díky jeho mimořádnému profesnímu nasazení ho ČTK posílala také na diplomatické mise do zahraničí. V roce 1994 tak například fotografoval ve Vatikánu jmenování Miloslava Vlka kardinálem. V roce 1998 zase doprovázel jako fotoreportér Václava Klause při přijetí u japonského císaře Akihita. Byl také jediným fotografem, který směl být přítomen audienci Václava Havla u papeže Jana Pavla II. ve Vatikánu.

Vladislav Galgonek

Zlaté pero 2023 má Lukáš z dokumentace, nejlepším fotografem je Taneček

Známe nejlepší četkaře loňského roku! Hlavní cenu redakční soutěže ČTK o Zlaté pero za rok 2023 získal redaktor dokumentační redakce Pavel Lukáš. Mimořádnou cenu obdrželi redaktorka zahraniční redakce Lucie Mikolášková a fotoreportér Roman Vondrouš. Nejlepším četkařským fotografem roku 2023 se stal a cenu Zlaté oko získal královéhradecký fotoreportér David Taneček.

Zlaté pero a Zlaté oko jsou celoredakční ocenění pro nejlepší četkařské zpravodaje, editory a fotografy. Udělují se každý rok těm nejlepším zaměstnancům zpravodajství ČTK. Jména četkařských redaktorů a zpravodajů bývají pro veřejnost neznámá, v novinářské branži ale patří k elitě. Výsledky pro loňský rok vyhlásila šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková spolu s šéfeditorem Janem Ptáčkem 22. března na slavnostním večeru v Paláci Adria. Ceny předával generální ředitel ČTK Jaroslav Kábele.

Zlaté pero

Kromě hlavní ceny a mimořádných ocenění se rozdávaly i medaile za další pozice. První místo obsadili editor sportovní redakce Ondřej Kučera a ekonomický redaktor centrální redakce Jan Sadílek. Oba za dlouholeté kvalitní zpravodajství ve svých oborech. Stříbrnou pozici v soutěži obsadil zlínský zpravodaj ČTK Viktor Chrást, který spolehlivě rozplétá spletité soudní kauzy a jeho zpravodajství nejen od soudů se čte jako detektivka. O bronz se podělili dokumentační redaktor sportovní redakce Michal Svoboda a ekonomická zpravodajka Michaela Bacílková.

Na své si přišli i četkařští nováčci. Talenty roku vyhlásila šéfredaktorka všestranného redaktora zahraniční redakce Vojtěcha Dvořáčka a redaktorku centrální redakce Terezu Vencl Jinochovou, která se věnuje školství.

O všech oceněných se dočte více na Novinkách z ČTK.

Stejskal: Boj s dezinformacemi je úkolem médií, ne státu

Někdejší zahraniční zpravodaj ČTK v Kábulu, Moskvě a New Yorku, později vedoucí zahraniční redakce v Praze, zástupce šéfredaktora a bývalý šéf multimédií ČTK Jan Stejskal vydal v nakladatelství Karolinum novou publikaci s názvem Udržitelné zpravodajství. Shrnuje v ní všechny své zkušenosti, které nasbíral za 45 let práce v národní zpravodajské agentuře. Proč knihu napsal a komu je určená? Jakým výzvám čelí současné zpravodajství a jaké je postavení novináře v éře sociálních sítí a digitalizace? A jak posilovat důvěru lidí v média? Jana Stejskala zpovídal student žurnalistiky FSV UK Jakub Hříbek.

Jan Stejskal

Proč jste použil v názvu své nové publikace Udržitelné zpravodajství módní slovíčko „udržitelné“? To si v dnešní době spojujeme hlavně s debatami o green dealu, ekologii, změně klimatu. Tak proč právě Udržitelné zpravodajství?

Musím se přiznat, že slovo udržitelnost jsem trošku znásilnil, protože je to slovo módní. Udržitelné je v naší době leccos a skutečnost, že za sotva udržitelné považuji i férové zpravodajství, možná leckoho překvapí. V době sociálních sítí, v době masivních dezinformací, v době, kdy se zpravodajství používá jako válečná zbraň, je zpravodajství málo udržitelné a právě z těch důvodů jsem se pokusil zmapovat příčiny a metody, jak by zpravodajství mělo vypadat, aby plnilo svojí nejzákladnější funkci. To znamená pravdivě a objektivně informovat.

Když mluvíte o velkých výzvách, kterým čelilo zpravodajství i v minulosti, myslíte si, že dnes jsou ty výzvy ještě náročnější? Že udržitelnost je tedy ještě více ohrožena?

Zpravodajství bylo ohroženo vždycky od samého prvopočátku. Nemyslím si, že by v dnešní době, i když to tak možná opticky vypadá, bylo zpravodajství více ohroženo než dříve. Hovoříme-li o poměrech, které panují nebo panovaly v naší zemi. Pokud si připomeneme dobu totalitní, tak tam se jistě všichni shodneme na tom, že pravdivé a férové zpravodajství bylo ohroženo ve svých samotných základech. To stejné platí i o období nacistické okupace. O cenzuře za první republiky bychom mohli také dlouho hovořit. A tak bychom mohli do minulosti pokračovat dál a dál. Ozývají se, pravda, hlasy, že v době globální komunikace jsou základní funkce zpravodajství ohroženy více než dříve. Ale faktem zůstává, že samotná podstata zpráv - bez ohledu na technická pojítka, jimiž se šíří, že ta samotná podstata zůstává pořád stejná.

Říkáte, že zpravodajství je ohroženo permanentně. Jak se mu daří čelit tomu ohrožení?

Velmi obtížně, protože podíváme-li se na zpravodajský terén dnešních dnů, tak o objektivní zpravodajství vlastně nikdo nestojí. Sociální sítě, které jsou masově rozšířeny, obsahují obrovskou masu dezinformací nebo pokřivených informací šířených bezděčně nebo záměrně. Náklady denního tisku strmě klesají a elektronická média zásobují své konzumenty většinou hlavně zábavou, aby udržely jejich pozornost. To jsou podle mého názoru hlavní ohrožení zpravodajství. Pokud ovšem nebereme v úvahu hrozby politické. Jakkoliv se to může ve svobodné demokratické zemi zdát nepravděpodobné, jsou tyto hrozby aktuální i v naší dnešní době.

Jan Stejskal

Co vás přivedlo k tomu knihu napsat?

Pokud to mám říci v nadsázce, tak kniha vznikala 18 let. Její první verze vznikla někdy v roce 2004 a měla sloužit jako zamyšlení nad agenturním zpravodajstvím. V té době už byla ČTK etablovanou institucí v republice i v Evropě a na první pohled nebylo nutné dále kultivovat její kvality a zamýšlet se nad tím, co má zpravodajství v dané době splňovat. Nicméně zpravodajství je ohroženo permanentně a vznikla podle mého názoru nutnost se na jeho kořeny, na jeho podstatu, na jeho vyhlídku podívat podrobněji. Spousta lidí je přesvědčena o tom, že napsat zprávu je to nejjednodušší, co může novinář dělat. Já si myslím pravý opak, protože na zpravodajství jsou postaveny všechny ostatní žánry a s nepravdou obsaženou ve zpravodajství trpí i pravda v žánrech, které se budují právě na zpravodajství. Takže to byl ten důvod, proč vznikla myšlenka knihu napsat.

Od té doby jsem se k textu několikrát vracel. Původně byl text čtyřnásobný ve srovnání s tím, co vyšlo nyní. Upravoval jsem ho většinou takovou cenzurou proškrtávání a výsledný tvar nakonec spatřil světlo světa nyní, kdy jsem se odhodlal nabídnout knihu ke zveřejnění.

Komu je publikace určena? Určitě v první řadě novinářům a tvůrcům zpravodajství, ale myslíte, že i veřejnost si z ní může něco vzít? Může třeba zjistit pravdu o tom, jak se zpravodajství vytváří, jak funguje?

S Fakultou sociálních věd spolupracuji už přes 20 let, takže je nasnadě, že text byl určen většinou novinářské veřejnosti. Nemůžu říct, že bych v původní verzi tvořil text jako učebnici. Původně to měl být spíše soubor esejů a zamyšlení nad tím, jak zpravodajství vypadá, čím trpí a jak by mělo vypadat. Když jsem knihu poslal recenzentům a do nakladatelství, tak mě při tvorbě konečného textu dost silně tlačili k tomu, aby byla kniha více pedagogická, aby více vedla čtenáře k tomu, jak má zpravodajství vypadat. Na jejich radu jsem včlenil kapitoly, které jsou vyloženě studijní.

Ve dvaceti kapitolách přinášíte různé pohledy na zpravodajství. Myslíte, že je možné zpravodajství popsat ve svém celku?

A to si vezměte, že kniha měla původně kapitol 40! Já jsem polovinu skutečně vyškrtal. Mimo jiné i proto, že doba se vyvíjí, zpravodajství s ní a postupem času některé kapitoly pozbyly důležitosti.

Zpravodajství ve své absolutní podobě se popsat nedá. Existuje spousta definic, které ovšem neudrží kontakt s realitou. Zpravodajský terén se vyvíjí velmi dramaticky a velmi prudce a ne vždy ku prospěchu věci. Pokud si vezmeme například definici objektivity, což by vlastně měl být úhelný kámen celého zpravodajství, tak ta ve své neprůstřelné podobě prostě neexistuje. Lidé se shodnou na tom, že objektivita je něco, čemu se zpravodajství usilovně přibližuje, ale nikdy absolutní objektivity nedosáhne. Prostě proto, že zpravodajství tvoří člověk, což je tvor omylný, tvor, který se na okolní svět dívá pokaždé jinak a pohledy na tutéž věc mohou být z různých úhlů různé. To je i jeden z důvodů, proč se zpravodajství přesně popsat nedá a z mého pohledu i důvod toho, že jsem se s tím tématem vlastně skoro 20 let pral.

Jan Stejskal

Důvěra v média v Česku dlouhodobě klesá. Jsme na historickém minimu. Akademik a moderátor Václav Moravec hovoří dokonce o společnosti nedůvěry. Souhlasíte s ním?

S Václavem nesouhlasím. Když se podíváte na průzkumy veřejného mínění, tak i přes kritiku zpravodajství a novinařiny nevyznívají, zvláště pro veřejnoprávní média, úplně špatně. To znamená, že lidé zpravodajství důvěřují. Mám-li to říct přímočaře, tak žurnalistika a především zpravodajství je odsouzeno k tomu, aby mu lidé věřili. Protože lidé nemají možnost sami si ověřit veškeré informace, které po světě běhají, a jsou tím pádem odkázáni na kvalitu zpravodajské novinařiny.

Společnost nedůvěry je nadsazený pojem. Nedůvěra v dnešním světě dezinformací je jistě vysoká, klade vysoké nároky na mediální zdatnost konzumentů zpravodajství a klade i vysoké nároky na novináře. Podle mého názoru není úkolem státu bojovat s dezinformacemi. V mnoha případech také stát v boji s dezinformacemi selhal. Prostě stát to neumí. Nemá na to lidi, nemá na to znalosti, nemá na to zkušenosti, nemá na to prostředky a podle mého názoru na to nemá ani právo. Úkoly státu, státních organizací jsou úplně jiné. Boj s dezinformacemi je ryzím úkolem médií.

Média jsou jediná schopna se tohoto úkolu zhostit. Pokud se o to pokouší kdokoliv jiný, samozřejmě většinou s dobrou vůlí, tak to může skončit karambolem. Hlavním problémem je určit, co je vlastně dezinformace. A v tom dodneška není úplně jasno. A já jsem přesvědčen o tom, že právě zpravodajství má největší šanci se odpovědi na tuto otázku zhostit. Protože dezinformace, když se na to podíváte ze zpravodajského hlediska, není vlastně nic jiného než zpravodajská událost. A z hlediska novináře je důležité posoudit, jaký dopad ta informace na veřejnost má. Pokud má dopad malý, tak se jí novinář nevěnuje. Okřídlená věta mezi novináři „chcípl pes“, „není do čeho píchnout“, není o čem psát. Pokud ovšem ta dezinformace je takového rázu, že razantně ovlivňuje veřejného mínění, nebo může, nedej bůh, ovlivnit chod státu nebo bezpečnost státu, pak se ptám, čí je to úkol tuto dezinformaci odhalit, uvést na pravou míru a seznámit veřejnost se skutečným stavem věcí. Podle mého názoru je to výhradně úkolem zpravodajství.

Rozhovor s Janem Stejskalem si můžete přečíst na webu ČTK. Nebo si ho poslechněte v Četkastu, zpravodajském podcastu ČTK. Dozvíte se, co si Jan Stejskal myslí o vlivu sociálních sítí na zpravodajství a o roli novinářů na sítích, prozradil také, jak se k agenturní novinařině dostal, co ho v ČTK 45 let drželo a proč se z postu jednoho z nejvyšších manažerů agentury vrátil zpátky do newsroomu k redaktorské práci. Poutavě také líčí, jak fungovalo zahraniční zpravodajství v totalitních 70. a 80. letech minulého století nebo jak se změnila agentura po roce 1989. A víte, k čemu využívá Jan Stejskal umělou inteligenci? Mimo jiné k vaření.

Poslouchejte na Spotify, Apple nebo Google podcasts nebo na Podcasty.cz.

© 2024 Česká tisková kancelář – všechna práva vyhrazena. Registrace MK ČR E 7239 | Design: