Novým generálním ředitelem ČTK bude od června dosavadní ředitel strategie a rozvoje agentury Jaroslav
Kábele. S jakými pocity, plány a vizemi šel do výběrového řízení, kam chce agenturu směřovat a co by chtěl
během šestiletého období dokázat?
S jakou koncepcí jste předstupoval
před Radu ČTK? V čem chcete navázat na předchůdce a co chcete do agentury přinést nového?
Navazovat na 12letou éru Jiřího Majstra je
lehké i těžké zároveň. Lehké v tom, že odevzdává agenturu v dobré kondici, principy práce jsou nastavené,
Četka běží jako dobře namazaný stroj. Těžké v tom, že nového ředitele bude každý s Jiřím Majstrem srovnávat.
A druhý těžký bod je v tom, že veškerá žurnalistická tvorba je pod velkým tlakem, jednak ekonomickým, jednak
společenským. Sociálně sítě dohnaly některé lidi k tomu, že si myslí, že novináře nepotřebují. Já si ale
myslím pravý opak.
Takže navázat chci na poctivou práci a důraz
na spolehlivost a nezávislost. Abychom mohli být nezávislí, musíme mít dost peněz. A protože u mediálního
trhu se asi moc nedá čekat, že by rostl a někdo přišel s novými projekty, které by potřebovaly naše
zpravodajství, musíme být aktivnější na nemediálním poli. Tento trh je relativně obrovský. Jen musí firmy,
instituce, organizace nebo PR agentury vědět, co všechno umíme. Není toho málo. Když se někdy bavíme
s novými klienty, spadne jim brada překvapením, v čem všem můžeme být pro ně užiteční.
S jakými pocity jste do volby
přistupoval? Byla to chuť zkusit něco nového, ambice pokračovat v práci stávajícího generálního ředitele,
zodpovědnost k firmě, v níž jste prožil kus života?
Ano, od každého něco. Když se nám nepodařilo
Jirku přemluvit k dalšímu volebnímu období, byl to naopak on, kdo ukázal na svého „korunního prince“. Já
jsem zpočátku hodně zvažoval, jestli na to mám. Ale pak jsem si řekl, že nějaké zkušenosti už jsem přece jen
získal. Jak tady v Četce v úplném začátku 90. let, třeba založením pobočky v Bratislavě, nebo řízením
iDNES.cz a hledáním nových projektů, které by „cinkaly“, tedy přinášely nové peníze na podporu nezávislého
seriózního zpravodajství. A budiž řečeno, že jsem na rozdíl od některých kolegů i po odchodu do soukromé
sféry pořád měl Četku v srdci. Takže když mi Jirka Majstr v roce 2017 nabídl, abych se po letech úspor
v agentuře pustil do rozvoje a strategických plánů, rád jsem se vrátil. A jsem moc rád, že se některé nové
projekty podařilo rozjet a přinést nové peníze. Za stejným účelem. Aby pomohly diverzifikaci zdrojů a
podpořily nezávislé zpravodajství.
Už na post ředitele pro strategii a
rozvoj v roce 2017 jste přišel s novými tématy, měnil jste ekonomické fungování Četky, rozšiřoval nemediální
služby zpravodajské agentury. Našel jste skulinky, ve kterých před vámi nikdo nic neviděl, a dovedl z nich těžit. Budete v tomto svém vizionářství pokračovat i na postu generálního ředitele?
No to je snad až moc přehnané tvrzení, že
jsem měnil ekonomické fungování Četky. Ale ano, fascinuje mě, že například rakouští kolegové v APA mají už
60% příjmů z nemediálních aktivit. Myslím, že už jsme v Protextu a Akademii ČTK sdružených do Centra
speciálních služeb nějakou práci udělali. Za posledních pět let jsme zečtyřnásobili obrat a přidali k tomu
úplně nových 11 milionů korun z grantů, ale pořád nejvíce peněz jako agentura získáváme z prodeje
zpravodajství médiím.
Jsem rád, že se ujal můj nápad na akvizici
fotobanky Profimedia. Jedním krokem jsme splnili několik cílů, posílili jsme pozici skupiny ČTK na trhu. A
za pět let, až se Profimedii podaří splatit úvěr, bude generovat dividendy jedinému akcionáři, tedy Četce, a
přispěje tak do rozpočtu pěknými pár miliony ročně.
Ale abych odpověděl na otázku: ano, rád bych
stále sledoval vývoj v mediálním i technologickém světě a přicházel s novými podněty. Na druhou stranu bych
rád, kdyby s novými nápady přicházeli i lidé ze všech oddělení. Z redakce, z obchodu, z IT nebo klidně
z účtárny. U mě budou mít vždycky dveře otevřené, lidi spolu musí mluvit. I kdyby si nebyli jisti, jestli je
ta myšlenka dobrá. Prodiskutujeme si to, řekneme si, jestli se vyplatí tomu věnovat čas, energii a peníze.
Obecně bych rád, abychom zautomatizovali vše, co se zautomatizovat dá, ulehčili si stereotypní práci a
věnovali čas tvůrčí činnosti.
Jak byste chtěl, aby vypadala ČTK
za šest let, až vám bude končit mandát?
Aby stále fungovala jako dobře namazaný
stroj. Aby se klienti nemohli bez služeb ČTK obejít, protože budou tak dobré a vyplatí se jim tak, že by
byli hloupí, kdyby je neplatili. Aby byla moderní agenturou, aby četkaři stále mohli být na svou firmu hrdí
a bylo jim ctí zde pracovat. Být četkařem je diagnóza. A já udělám všechno pro to, abych Četce byl co nejvíc
užitečný.
Celý rozhovor s nově zvoleným generálním
ředitelem si můžete přečíst na Novinkách
z ČTK.