22.03.2023

Novým generálním ředitelem České tiskové kanceláře (ČTK) bude od června dosavadní ředitel strategie a rozvoje agentury Jaroslav Kábele. S jakými pocity, plány a vizemi šel do výběrového řízení, kam chce agenturu směřovat a co by chtěl během šestiletého období dokázat?
S jakou koncepcí jste předstupoval před Radu ČTK? V čem chcete navázat na předchůdce a co chcete do agentury přinést nového?
Navazovat na 12letou éru Jiřího Majstra je lehké i těžké zároveň. Lehké v tom, že odevzdává agenturu v dobré kondici, principy práce jsou nastavené, Četka běží jako dobře namazaný stroj. Těžké v tom, že nového ředitele bude každý s Jiřím Majstrem srovnávat. A druhý těžký bod je v tom, že veškerá žurnalistická tvorba je pod velkým tlakem, jednak ekonomickým, jednak společenským. Sociálně sítě dohnaly některé lidi k tomu, že si myslí, že novináře nepotřebují. Já si ale myslím pravý opak.
Takže navázat chci na poctivou práci a důraz na spolehlivost a nezávislost. Abychom mohli být nezávislí, musíme mít dost peněz. A protože u mediálního trhu se asi moc nedá čekat, že by rostl a někdo přišel s novými projekty, které by potřebovaly naše zpravodajství, musíme být aktivnější na nemediálním poli. Tento trh je relativně obrovský. Jen musí firmy, instituce, organizace nebo PR agentury vědět, co všechno umíme. Není toho málo. Když se někdy bavíme s novými klienty, spadne jim brada překvapením, v čem všem můžeme být pro ně užiteční.
S jakými pocity jste do volby přistupoval? Byla to chuť zkusit něco nového, ambice pokračovat v práci stávajícího generálního ředitele, zodpovědnost k firmě, v níž jste prožil kus života?
Ano, od každého něco. Když se nám nepodařilo Jirku přemluvit k dalšímu volebnímu období, byl to naopak on, kdo ukázal na svého "korunního prince". Já jsem zpočátku hodně zvažoval, jestli na to mám. Ale pak jsem si řekl, že nějaké zkušenosti už jsem přece jen získal. Jak tady v Četce v úplném začátku 90. let, třeba založením pobočky v Bratislavě, nebo řízením iDNES.cz a hledáním nových projektů, které by "cinkaly", tedy přinášely nové peníze na podporu nezávislého seriózního zpravodajství. A budiž řečeno, že jsem na rozdíl od některých kolegů i po odchodu do soukromé sféry pořád měl Četku v srdci. Takže když mi Jirka Majstr v roce 2017 nabídl, abych se po letech úspor v agentuře pustil do rozvoje a strategických plánů, rád jsem se vrátil. A jsem moc rád, že se některé nové projekty podařilo rozjet a přinést nové peníze. Za stejným účelem. Aby pomohly diverzifikaci zdrojů a podpořily nezávislé zpravodajství.
Už na post ředitele pro strategii a rozvoj v roce 2017 jste přišel s novými tématy, měnil jste ekonomické fungování Četky, rozšiřoval nemediální služby zpravodajské agentury. Našel jste skulinky, ve kterých před vámi nikdo nic neviděl, a dovedl z nich těžit. Budete v tomto svém vizionářství pokračovat i na postu generálního ředitele?
No to je snad až moc přehnané tvrzení, že jsem měnil ekonomické fungování Četky. Ale ano, fascinuje mě, že například rakouští kolegové v APA mají už 60% příjmů z nemediálních aktivit. Myslím, že už jsme v Protextu a Akademii ČTK sdružených do Centra speciálních služeb nějakou práci udělali. Za posledních pět let jsme zečtyřnásobili obrat a přidali k tomu úplně nových 11 milionů korun z grantů, ale pořád nejvíce peněz jako agentura získáváme z prodeje zpravodajství médiím.
Jsem rád, že se ujal můj nápad na akvizici fotobanky Profimedia. Jedním krokem jsme splnili několik cílů, posílili jsme pozici skupiny ČTK na trhu. A za pět let, až se Profimedii podaří splatit úvěr, bude generovat dividendy jedinému akcionáři, tedy Četce, a přispěje tak do rozpočtu pěknými pár miliony ročně.
Ale abych odpověděl na otázku: ano, rád bych stále sledoval vývoj v mediálním i technologickém světě a přicházel s novými podněty. Na druhou stranu bych rád, kdyby s novými nápady přicházeli i lidé ze všech oddělení. Z redakce, z obchodu, z IT nebo klidně z účtárny. U mě budou mít vždycky dveře otevřené, lidi spolu musí mluvit. I kdyby si nebyli jisti, jestli je ta myšlenka dobrá. Prodiskutujeme si to, řekneme si, jestli se vyplatí tomu věnovat čas, energii a peníze. Obecně bych rád, abychom zautomatizovali vše, co se zautomatizovat dá, ulehčili si stereotypní práci a věnovali čas tvůrčí činnosti.
Hodláte měnit Četku personálně? Přivedete si nové lidi? Jak si budete vybírat spolupracovníky?
Zatím nevidím důvod něco měnit. Ve vedení sedím s většinou lidí přes pět let. Jsou to zkušení lidé, kteří toho ve svém oboru umí spoustu. Požádám je ale i o jejich pohled do budoucna, klidně i odvážnější a měnící zaběhnuté pořádky a struktury. Společně pak probereme, jak by to Četce a jejím klientům pomohlo. Protože jak říká Jirka Majstr: Četka bude spokojená jen tehdy, když budou spokojeni její klienti.
Co pozice české národní agentury v Evropě a ve světě? Máme co nabídnout kolegům za hranicemi Česka?
Určitě ano. Jsme váženými členy Evropské aliance tiskových agentur a technologického sdružení MINDS International. Hlavně v té druhé skupině, která se zaměřuje na nové směry v žurnalistice a práce s daty, jsme žádaným partnerem v mnoha projektech. Vzpomeňme třeba European Video Alliance (EVA News), projekt výměny videozpravodajství s kolegy z Německa, Španělska, Itálie a Belgie. My jsme například přišli s distribucí těch videí na webu Českénoviny.cz a našem kanále na seznamovské televizi Stream.cz – a kolegové v zahraničí valili oči, takové možnosti nemají nebo je to nenapadlo.
Nebo nabízíme přes partnerské agentury distribuci tiskových zpráv nebo vysílání komerčních videostreamů v Polsku, na Slovensku a v Rakousku. Německá agentura dpa nás oslovila s projektem #UseTheNews, který zkoumá, jak oslovit mladou generaci a doručit této cílové skupině seriózní zpravodajství. Zapojili jsme do toho výzkumný tým Univerzity Karlovy, v Německu pomáhá Leibniz Institut. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet a jaké uplatnění v tom najdeme.
Když budu mluvit i o Profimedii, je tahle otázka vlastně zbytečná. Za hranicemi už fotky ČTK prostřednictvím Profimedie nabízíme a chodí nám za jejich prodej peníze.
Jak byste chtěl, aby vypadala ČTK za šest let, až vám bude končit mandát?
Aby stále fungovala jako dobře namazaný stroj. Aby se klienti nemohli bez služeb ČTK obejít, protože budou tak dobré a vyplatí se jim tak, že by byli hloupí, kdyby je neplatili. Aby byla moderní agenturou, aby četkaři stále mohli být na svou firmu hrdí a bylo jim ctí zde pracovat. Být četkařem je diagnóza. A já udělám všechno pro to, abych Četce byl co nejvíc užitečný.