newsletter 27/21

Úvodní slovo generálního
ředitele ČTK Jiřího Majstra

Výstava Nežádoucí okamžiky končí svou pouť po republice

ČTK vydává podcastové speciály k nové výstavě Olympijské okamžiky

ČTK má dva pořady na internetové televizi Stream.cz

Vondroušův snímek fanoušků Bohemky bodoval v soutěži Istanbul Photo Awards

ČTK inovovala svůj Multimediální redakční systém MRS

Akademie ČTK se vrací k prezenční výuce, některé webináře ale zůstanou

ČTK nabízí advokátům profesní výběr ze svého zpravodajství

Na mediálním táboře ČTK si děti vyzkouší práci novináře

Rozhovor s Četkařem - Pavel Lukáš

Úvodní slovo generálního ředitele ČTK Jiřího Majstra

Milé čtenářky a milí čtenáři,

ačkoli od předchozího čísla našeho newsletteru neuplynula dlouhá doba, stalo se mnohé, a to nejen v ČTK. Pokud jde o nás, vybrali jsme některé zajímavé novinky z posledních tří měsíců, ale také některé z našich plánů na nejbližší budoucnost.

ČTK se, jak je jejím posláním, zabývala především zpravodajstvím, které je kvůli různým omezením spojeným s opatřeními proti šíření koronaviru, docela obtížné organizačně. Požadavky pořadatelů například sportovních akcí na uzavření celého novinářského týmu do „bubliny“ agentuře třeba vyřadí jednoho fotografa na celou dobu příslušného turnaje. Pokud navíc není přístup ke sportovcům, je velmi obtížné podávat živé svědectví o závodech nebo jiném sportovním podniku. S velkým napětím nyní čekáme, jaká bude definitivní organizace olympijských her.

Ale i zpravodajství z politiky a ekonomiky je dotčené mimo jiné tím, že v domácí i světové společnosti je stále ještě jedno mohutně převažující téma. Přesto s tím, jak se postupně „spouštějí“ jednotlivé sektory, je už příležitost i k barvitějšímu, mnohotematickému zpravodajství. Mám navíc pocit, že letos letní „okurková sezona“ nejspíše nebude.

Už proto, že se blíží všeobecné volby, které se v našem zpravodajství prosazují už nyní a na které se jako vždy důkladně připravujeme. Opět počítáme i s automatizovaným zpravodajstvím, na které se ale náš „robůtek“ s redakční zkratkou rur musel rychle naučit nový volební zákon.

Přeji vám zajímavé čtení a hezké léto

Podpis Jiří Majstr

Výstava Nežádoucí okamžiky končí svou pouť po republice, ČTK chystá novou expozici

Fotografická výstava ČTK Nežádoucí okamžiky, která mapuje manipulaci a cenzuru zejména v československé fotožurnalistice, je nyní k vidění v Centrálním parku Pankrác v Praze 4. Jde o sedmou a pravděpodobně poslední zastávku putovní venkovní výstavy. ČTK už ale chystá novou expozici – tentokrát na olympijské téma. Nová výstava, která bude mít vernisáž počátkem srpna na Letní filmové škole (LFŠ) v Uherském Hradišti, se bude jmenovat Olympijské okamžiky. Zachytí slavné i méně známé momenty z historie české a československé účasti na letních i zimních olympijských hrách. Stejně jako předchozí venkovní výstavy bude putovní.

"Po Okamžicích století, Okamžicích sametové revoluce a Nežádoucích okamžicích jsme se tentokrát rozhodli opustit oblast velké politiky a ukázat mimořádně zajímavé snímky z české a československé sportovní historie, jichž je stoletý fotoarchiv ČTK plný," uvedl šéfredaktor Fotobanky ČTK a spoluautor výstavy Petr Mlch.

Výstava Nežádoucí okamžiky končí svou pouť po republice, ČTK chystá novou expozici

Na nové výstavě se autorsky podílí bývalý dlouholetý vedoucí sportovní redakce ČTK Ladislav Josef, který se jako reportér zúčastnil šesti olympiád a na několika hrách byl i mluvčím národní olympijské výpravy. Spolupracuje na ní s šéfredaktorkou zpravodajství ČTK Radkou Matesovou Markovou a šéfredaktorem Fotobanky ČTK Petrem Mlchem, kteří se jako autoři podíleli i na předchozích venkovních fotografických expozicích ČTK. Na přípravě výstavy Olympijské okamžiky spolupracuje ČTK také s Českým olympijským výborem.

V rámci příprav výstavy vznikají i speciální díly podcastu Četkast z rozhovorů s olympijskými medailisty a dalšími účastníky olympiád. O nich více v samostatném příspěvku letního newsletteru.

Olympijské okamžiky jsou už čtvrtou rozsáhlou fotografickou expozicí ČTK. Ke stému výročí republiky a svého založení uspořádala ČTK v roce 2018 putovní výstavu Okamžiky století, v roce 2019 pak k 30. výročí pádu komunistického režimu výstavu Okamžiky sametové revoluce. Na ni loni volně navázala výstavou Nežádoucí okamžiky, která mapuje fotomanipulaci a cenzuru v žurnalistice.

Aktuální expozice ukazuje jednotlivé etapy moderních českých a československých dějin prostřednictvím snímků, které bylo v určitých historických epochách zakázáno publikovat. Na pankrácké pláni bude vystavena do 13. července.

Výstava Nežádoucí okamžiky končí svou pouť po republice, ČTK chystá novou expozici

ČTK vydává podcastové speciály k nové výstavě Olympijské okamžiky

Rozhovorem se současnou nejstarší českou olympijskou vítězkou Marií Ďurovičovou, rozenou Kovářovou, odstartovala v květnu ČTK svůj podcastový olympijský speciál. Marie Ďurovičová v něm vzpomíná na vítězství týmu československých gymnastek v Londýně v roce 1948, na to, jak se tým sokolek na olympiádu vybíral a připravoval, i na smrt jedné z členek družstva Elišky Misákové, která zkalila mladým sportovkyním radost z životního úspěchu.

ČTK vydává podcastové speciály k nové výstavě Olympijské okamžiky

V červnu vyšel druhý díl olympijského Četkastu s bývalým vrcholovým cyklistou a pozdějším sportovním redaktorem ČTK Petrem Kockem. Vzpomíná v něm nejen na dvě olympiády, na nichž skončil kousek od stupňů vítězů, ale třeba také na Závod míru v Kyjevě v roce 1986 těsně po výbuchu jaderné elektrárny v Černobylu nebo natáčení filmu z cyklistického prostředí Všechno nebo nic.

ČTK vydává podcastové speciály k nové výstavě Olympijské okamžiky

Olympijské podcasty natáčí tým, který připravuje novou venkovní výstavu ČTK Olympijské okamžiky. Expozice bude mít premiéru na počátku srpna na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Zachytí slavné i méně známé momenty z historie české a československé účasti na letních i zimních olympijských hrách. Stejně jako předchozí venkovní výstavy bude putovní.

"Letní filmová škola měla původně začít 23. července - což je datum začátku letošní olympiády v Tokiu, jež byla o rok odložena kvůli pandemii koronaviru. Ačkoliv epidemie přiměla organizátory posunout začátek letošního festivalu, jehož je ČTK hlavním mediálním partnerem, o dva týdny, olympijské téma jsme ponechali. Je plné zajímavých příběhů, mnohdy i filmových parametrů. Koneckonců do kin se letos v létě - rovněž s ročním odkladem - chystá celovečerní film Zátopek režiséra Davida Ondříčka," uvedla šéfredaktorka zpravodajství ČTK a spoluautorka výstavy Radka Matesová Marková.

Právě s Uherským Hradištěm jsou spjaty osudy nejslavnějšího českého olympijského manželského páru Dany a Emila Zátopkových. Olympijská vítězka v hodu oštěpem Dana Zátopková, která loni zemřela ve věku 97 let, v Uherském Hradišti vyrůstala a začínala se sportem; její jméno nese místní atletický stadion. V roce 1948 po olympiádě v Londýně se Dana, dívčím jménem Ingrová, v Uherském Hradišti provdala za pozdějšího čtyřnásobného olympijského vítěze, běžce Emila Zátopka.

ČTK bude hlavním mediálním partnerem LFŠ již potřetí. Kromě výstavy Olympijské okamžiky chystá na letošní festival debatu se svým fotoreportérem, aktuálním vítězem Czech Press Photo a laureátem řady zahraničních ocenění Romanem Vondroušem. Na LFŠ Vondrouš přiveze svůj fotografický soubor Fragmenty metropole. Na festivalu, který se uskuteční od 6. do 12. srpna, ČTK povede opět novinářský workshop pro studenty, v rámci něhož bude připravovat texty, fotografie a podcasty pro informační kanály festivalu a zajišťovat videostreamy z nejdůležitějších akcí LFŠ.

ČTK má dva pořady na internetové televizi Stream.cz

ČTK rozšiřuje zásah a začala svůj obsah nabízet další cílové skupině. Otevřela dva pořady na internetové televizi Stream, což je otevřená platforma pro sdílení videa české internetové jedničky Seznam.cz.

První pořad je zpravodajský a jmenuje se Pohled zblízka. ČTK v něm přináší klíčové výroky lidí z politiky a byznysu, jejichž rozhodnutí hýbou životy všech obyvatel, záznamy důležitých událostí či zajímavostí z přírody i společnosti. Záběry jsou vždy natočené z místa, kde se událost odehrála – zblízka.

Druhým pořadem je Pro Business. Tato služba je placená a slouží stejně jako ostatní služby servisu Protext ČTK pro komunikační strategii firem. Námět pro obsah tohoto videa přináší klient, videa vytvářejí novináři, kteří hledají zajímavosti v zákulisí firem a institucí a ukazují jinou tvář hlavních osobností byznysu, vědy nebo politiky. Videa Pro Business nejsou součástí zpravodajského obsahu ČTK, analogicky navazují na podcastové rozhovory Četkast Pro Business, které od prosince loňského roku připravuje PR divize Protext. Podcasty jsou dostupné na platformách Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts.

ČTK má dva pořady na internetové televizi Stream.cz

"Využíváme videoobsah, který už je jednou natočený, a dostáváme ho k dalším uživatelům. Zpravodajství a publicistika na internetové televizi Stream.cz letí, takže doufáme, že se jejím divákům trefíme do noty," uvedl ředitel strategie a rozvoje ČTK Jaroslav Kábele.

Obsah krátkých a syrových videí vychází většinou z přímých přenosů (videostreamů), které ČTK téměř denně zajišťuje pro své odběratele ze zpravodajských událostí nebo pro své komerční klienty z jejich tiskových konferencí, kulatých stolů, debat, vyhlašování cen nebo prezentací nových produktů.

ČTK má dva pořady na internetové televizi Stream.cz

Vondroušův snímek fanoušků Bohemky bodoval v soutěži Istanbul Photo Awards

Fotoreportér ČTK Roman Vondrouš opět bodoval mezi světovými fotografy. V mezinárodní soutěži Istanbul Photo Awards získal v květnu první cenu v kategorii Sport. Zaujal snímkem fanoušků Bohemians Praha 1905, kteří kvůli covidovým omezením sledovali zápasy svého týmu ze žebříků u zdi vršovického stadionu.

Vondroušův snímek fanoušků Bohemky bodoval v soutěži Istanbul Photo Awards

Fanouškovská fotosérie z Bohemky už dostala počátkem letošního roku první cenu v kategorii sportovní série v soutěži Pictures of the Year International (POYi) a bodovala také u Mezinárodní asociace sportovních novinářů (AIPS), kde získala druhé místo v kategorii Fotografický soubor.

Istanbul Photo Awards je mezinárodní fotografická soutěž pořádaná tureckou agenturou Anadolu, která letos slaví 100. výročí založení. Cílem soutěže je nabídnout další pohled do sféry zpravodajské fotografie a podpořit tvrdou práci a obětavost zpravodajských fotografů po celém světě. Za sedm let se do soutěže přihlásilo asi 12.000 fotografů.

ČTK inovovala svůj Multimediální redakční systém MRS

ČTK na přelomu března a dubna uvedla do provozu modernizovanou verzi svého Multimediálního redakčního systému MRS. Systém, za který v roce 2009 získal technický ředitel ČTK Jan Kodera ocenění Evropské aliance tiskových agentur (EANA), vyvinulo i tentokrát IT oddělení ČTK ve spolupráci s vedením zpravodajských redakcí. Inovovaný MRS nově pracuje v prostředí webového prohlížeče, funguje i z mobilního telefonu a práce v něm je tak rychlejší, lépe přístupná a pružnější než v původní verzi, kterou ČTK nasadila do provozu v roce 2006.

ČTK inovovala svůj Multimediální redakční systém MRS

MRS umožňuje rychlé sdílení a předávání informací, třídění jednotlivých typů zpráv podle nejrůznějších kritérií i přehled o práci jednotlivých redakcí. Systém zajišťuje multimediální zpravodajství agentury propojené s plánovacím modulem.

Inovovaná verze MRS nabízí pružnější členění a škálovatelnost agenturního zpravodajství, které denně čítá v průměru kolem 500 zpráv, několika stovek fotografií, desítky audiozáznamů, jakož i zpravodajské videostreamy a infografiku. Modernizovaný MRS také vylepšuje tvorbu multimediálních tematických balíčků zpravodajství. Systém nově nabízí i prototyp automatické nabídky archivních a ilustračních fotografií z Fotobanky ČTK, jsou v něm integrovány rovněž nástroje pro automatizovanou tvorbu textového zpravodajství, kterou národní tisková agentura rozvíjí od roku 2018.

"Stejně jako v minulosti si agentura vyvinula systém sama. Redakční systém je jedním ze základů, na kterých tvorba zpravodajství stojí, a proto je pro ČTK výhodné mít ho plně pod kontrolou a moci ho plynule rozvíjet," řekl technický ředitel Jan Kodera. "Ostatně za nynější epidemické situace by bylo velmi obtížné takto klíčový systém vyvíjet a nasazovat s jakýmkoli externím partnerem," dodal.

"Z hlediska redakčního provozu nabízí MRS2 řadu vylepšení. Kromě jiného je velkým posunem fakt, že v systému je díky jeho mobilní variantě možné pracovat i ze smartphonu či tabletu," uvedla šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková.

ČTK inovovala svůj Multimediální redakční systém MRS

Původní verze MRS, kterou ČTK vyvíjela v letech 2003 - 2006, se dočkala mezinárodního uznání dalších tiskových agentur, které ocenily zejména jeho multimediální vlastnosti, integrovanou podporu plánovacích procesů a z toho vyplývající možnost zachytit vzájemné souvislosti mezi jednotlivými vydávanými dokumenty. Licenci pro jeho využití od ČTK odkoupila největší německá agentura dpa.

ČTK vytváří multimediální zpravodajský servis v češtině, textový servis vydává rovněž v angličtině. Je zřízena zákonem jako médium veřejné služby, ale nedostává od státu žádnou finanční podporu. Vývoj původní i inovované verze svého redakčního systému financovala národní tisková agentura z vlastních zdrojů.

Akademie ČTK se vrací k prezenční výuce, některé webináře ale zůstanou

Po osmi měsících distanční výuky se v červnu Akademie ČTK vrací k prezenčním školením a mediálním tréninkům. On-linové semináře, na které přešla počátkem října loňského roku kvůli pandemii koronaviru, ale úplně neopouští. Kurzy jako Krizová komunikace nebo Jak na Twitter bude i dál nabízet v distanční podobě. Pokračují také on-line workshopy pro školy.

"Moc rádi se opět vracíme do učebny. Chceme ale také vyjít vstříc lidem, pro které je cesta do Prahy komplikovaná nebo časově náročná," uvedl ředitel Akademie ČTK Jiří Chrást, kterému kontakt s lidmi a živé diskuse už velmi chyběly.

Do učebny v Opletalově ulici se na čas přesouvá i oblíbený mediální trénink Člověk před mikrofonem a kamerou. "Během koronavirových uzávěr se z učebny Akademii ČTK stalo multimediální studio, odkud se živě vysílaly tiskové konference, moderovaly on-line prezentace, natáčeli jsme zde podcasty. Televizní studio chceme nyní využít i pro naše mediální tréninky," doplnila koordinátorka Akademie ČTK Martina Vašíčková. První mediální trénink se zde konal 4. června.

Akademie ČTK se vrací k prezenční výuce, některé webináře ale zůstanou

Do letních prázdnin čeká zájemce několik prezenčních i on-line seminářů. Kromě toho nabízí Akademie ČTK dál i on-line workshop Továrna na zprávy aneb Jak funguje ČTK, který je určen žákům základních a středních škol. Na dvouhodinovém semináři se žáci dozvědí, jak funguje tisková agentura, jak v ní vznikají zprávy, proč jsou důležité zdroje nebo jak rozeznat objektivní zprávy od názorů, polopravd a výmyslů. Workshopy původně nahradily exkurze, které musela Akademie ČTK kvůli protiepidemickým opatřením zrušit. Nyní se k exkurzím opět vrací. Od podzimu se obnoví i seminář pro učitele Jak vzniká zpráva, který má akreditaci MŠMT.

Mediální a vzdělávací kurzy nabízí Akademie ČTK od roku 2009. Semináře i webináře jsou určeny jednotlivcům, ale mohou je objednávat i firmy pro své zaměstnance nebo různá sdružení či spolky pro své členy. Pokud má zájemce specifické požadavky, je možné vytvořit individuální off i on-line kurz na míru. Více o kurzech je na webu Akademie ČTK.

Akademie ČTK se vrací k prezenční výuce, některé webináře ale zůstanou

ČTK nabízí advokátům profesní výběr ze svého zpravodajství

ČTK ve spolupráci s Českou advokátní komorou (ČAK) připravila speciálně sestavenou službu určenou pro advokáty zapsané v ČAK. Služba zahrnuje tematicky zaměřený výběr aktuálního zpravodajství ČTK a archivních agenturních zpráv. Vše je přístupné na webu v Infobance ČTK. Přístup k oborovým aktualitám doplňují každodenní stručné ranní souhrny nejdůležitějších událostí za uplynulý den, tzv. ČTK24 News Report.

ČTK advokátům nabízí v průměru dvě desítky zpráv denně z oborů justice, soudnictví, policie, vězeňství a tvorby zákonů, další zprávy pak o nejdůležitějších domácích politických událostech a rozhodnutích. Součástí nabídky v Infobance ČTK jsou i shrnující materiály k významným oborovým událostem, ať už aktuálním, či historickým (tzv. profily). V databázi je možné vyhledat tato témata více než 30 let zpátky. Zprávy jsou v náhledu doplněné fotografiemi, infografikou a/nebo videozpravodajstvím.

ČTK nabízí advokátům profesní výběr ze svého zpravodajství

"Rozhodli jsme se strategicky se více zaměřit na profesní skupiny a nabízet jejich členům přesně cílené zpravodajství, a to za velmi výhodnou cenu," řekl obchodní ředitel ČTK Jaroslav Richter. "Jako první jsme se dohodli s Českou advokátní komorou. Tematika zpravodajství, které by mohlo zajímat advokáty, je jasně daná a my věříme, že se nabídka setká s poptávkou. Jsme připraveni nabídnout jiné oborové výběry i dalším profesním skupinám," dodal.

Zpravodajství i ranní souhrny jsou přístupné z PC i mobilního telefonu. Každý uživatel má možnost vlastního nastavení pro selekci informací pomocí jednotných kritérií – podle tématu, regionu, priority, data. Ovládání je intuitivní; aplikace obsahuje i stručnou nápovědu.

Součástí služby pro advokáty je i jednostránkový ČTK24 News Report, souhrn nejdůležitějších událostí z domova, zahraničí a ekonomiky, doplněný o vybrané očekávané události. Každý pracovní den v 8:30 je rozesílán e-mailem, zobrazení se přizpůsobí velikosti obrazovky (možno i ve formátu PDF).

Na mediálním táboře ČTK si děti vyzkouší práci novináře

Vyzkoušet si práci novináře budou moci děti na příměstském mediálním táboře, který v srpnu organizuje Akademie ČTK, vzdělávací a mediální centrum národní tiskové agentury. Pětidenní program se základnou v historické budově ČTK v Opletalově ulici v Praze 1 je určen dětem od osmi do 13 let.

Táborníci si zkusí pestrou práci agenturního novináře – budou psát, fotit, natáčet videa, stříhat audia. Zúčastní se tiskové konference se známým sportovcem, udělají reportáž v zákulisí pražské zoologické zahrady.

Na mediálním táboře ČTK si děti vyzkouší práci novináře

Lektory a průvodci budou zkušení novináři ČTK, garantem akce je koordinátorka Akademie ČTK Martina Vašíčková. "Chceme dětem ukázat zákulisí novinářské práce, vezmeme je do newsroomu ČTK, na poradu redakce, plánujeme setkání se šéfredaktorkou. A kromě novinařiny jim chceme představit zajímavé lidi na zajímavých místech," přiblížila program Vašíčková.

Více informací na webu Akademie ČTK.

Nechtěl stresovou práci - a nakonec skončil v ČTK

Práci domácí, zahraniční nebo sportovní redakce ČTK si dokáže představit asi každý, podobně jako to, co dělá četkařský fotograf nebo kameraman. Horší už to je, když se řekne dokumentační redakce. Ta přitom už po dekády patří k důležitým součástem ČTK. Od vedení archivů a vyhledávání backgroundových informací pro ostatní redakce se po roce 2000 těžiště její práce přesunulo k psaní profilů - od analytických, přes výroční nebo nekrology až po přehledy různých neštěstí. Dokumentace ale nezapomíná ani na své původní poslání, kterým je ověřování informací pro klienty i kolegy z četky, je třeba také garantem přepisů jmen a názvů z exotických jazyků do češtiny.

Nejen o profilech a výročích, ale také o jugoslávském autoveteránu, se kterým projel Balkán, nebo o studiích na FAMU jsme si povídali s redaktorem dokumentační redakce Pavlem Lukášem.

Nechtěl stresovou práci - a nakonec skončil v ČTK

Pojďme k tvé práci ČTK. Jak ses k ní dostal?

Přes inzerát v Lidových novinách. Na FAMU, kde jsem studoval produkci, jsem si přečetl inzerát, že četka hledá redaktora. Já jsem si říkal, že produkční asi stejně nebudu, to je strašný stres, na to já nejsem. Tak jsem začal dělat novináře, tam se člověk se stresem fakt nepotká, no ne? (smích)

Vůbec jsem netušil, co to je dokumentační redakce. Co je to ČTK jsem věděl, ale co přesně dělá, to vůbec. A pak jsem dělal pohovor s Petrem Holubcem (tehdejším šéfredaktorem) a on se mě na konci zeptal, co že chci v životě dělat. A já mu řekl, že chci být spokojený člověk, že se nechci stresovat. To místo jsem tehdy nedostal, protože jsem neuměl německy. Ale za 14 dní mi volali zpátky, že se uvolnilo jiné, tak jsem nastoupil.

To jsi ještě studoval?

Jojo, to jsem ještě studoval. Poslední dva ročníky na FAMU jsem dělal při práci. Na FAMU bylo nejtěžší se dostat. Když už člověk není úplně hloupej, tak školu dodělá. Pak si všichni v četce mysleli, že jsem odborníkem na film.

A nelitovals někdy, že jsi nedělal filmového produkčního?

Ne. Já myslím, že na to nemám buňky. To musí být člověk, co chce být pořád v akci a to já nejsem. Já chci mít svůj klid. Novinařina je taky stres, ale je to takový periodický stres, ne neustálý, což produkce a film jsou.

Jak vypadala dokumentační redakce, když jsi do ní nastoupil?

Netušil jsem, co to je. Dneska děláme asi 4500 profilů za rok, to je přes 500 profilů na člověka a rok. Tehdy když jsi napsal jeden profil za týden, tak to jakože bylo! A profil míval 80 řádků minimálně! A vázanou řečí, nebyly žádné factboxy. Tehdy se vedl kartičkový archiv. To byly kartičky rozměru pohlednice a tam se vše psalo. Byla kartotéka lidí, zároveň ti lidi byli v kartotéce návštěv států, pak ještě vztahy mezi státy, když někdo přijel, tak se psali do kartičky jedné, druhé, třetí, odepisovali se lidi, co umřeli. Hrozného papíru!

V roce 2000 skoro neexistoval Google, nejlepší vyhledávač byl AlltheWeb, ten byl boží oproti všemu ostatnímu. Wikipedie byla hudba budoucnosti. Takže člověk trávil většinu času tím, že projížděl zpravodajství a udržoval něco jako četkařskou wikipedii. My jsme vedli stránky ministerstev a úřadů a hlídali vše od personálního obsazení po rozpočty. V redakci bylo tehdy 21 lidí a měli opravdu hodně práce.

Já také vedl vždycky zbraně. Jako obor. Jako dítě jsem odebíral Letectví a kosmonautiku a letadýlka od té doby miluju. Tehdy bylo těžké sehnat informace, jak letadlo létá rychle, jaké může mít zbraně. Dnes člověk klikne na wikipedii a má tam všechno. To tehdy nebylo, našel jsem si ale třeba Federaci amerických vědců, vlastně jediný otevřený zdroj, který k tomu existoval.

Ale postupně jak přibývaly internetové zdroje, tak ubývalo práce pro nás. Nebyl důvod vést tolik záznamů o rozpočtech a lidech, když je to na webu. Nemůžeme suplovat wikipedii. Tak jsme ji začali brát jako zdroj. Většinou sekundární, protože vždycky se snažíme jít přes ni k primárnímu zdroji. Ale papírovou knihovnu různých encyklopedií máme furt.

Nechtěl stresovou práci - a nakonec skončil v ČTK

Co tě nejvíc baví psát?

Autíčka a letadýlka. Na ty si vždycky udělám čas. V dokumentaci plánujeme v dvouměsíčním rytmu, kdy se projede databáze výročí a vyzobe se, co se bude psát. Na wikipedii taky najdeš databázi výročí, ale ta naše databáze ukazuje třeba i výročí v jednotlivých krajích a třeba na 14 dní dopředu a ještě ti najdeme, co jsme k tomu kterému už psali, jaké fotky k tomu máme.

Ale zpátky k letadlům a autům. Hodně věcí už máme napsaných. Hodně jsme doplňovali, aby v databázi byla ta nejslavnější letadla, ta nejslavnější auta. Letadla se hledají dobře, protože to se ví, kdy poprvé letělo. U aut je to problém, protože někde se dočteme, že auto bylo představeno na Ženevském autosalonu v roce 1963 a to je všechno. Víc nenajdeš, i kdyby ses zbláznil. K dobovým novinám z Ženevy se nedostaneme, to bychom museli do nějakého švýcarského archivu a zaplatit kvůli jedné větičce dost peněz, to neděláme.

Profily z dokumentační redakce využívá hodně i četkařský grafik pro své infografiky. Zvlášť ta autíčka a letadýlka má taky rád. A taky si pak s grafikou dost hraje. A na výsledku je to vidět, ty grafy jsou nejenom plné informací, ale i moc pěkné.

Celý rozhovor s Pavlem Lukášem si můžete přečíst na webu ČTK. Audioverze je k dispozici v Četkastu, zpravodajském podcastu ČTK, v aplikacích Dostupný v aplikacích Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts a Lecton.

© 2021 Česká tisková kancelář – všechna práva vyhrazena. Registrace MK ČR E 7239 | Design: