newsletter 33/23

Úvodní slovo generálního ředitele

Do čela ČTK nastupuje Kábele, hájit chce nezávislost zpravodajství

Jiří Majstr: Jsem asi jediný četkař, který ve zpravodajství veršoval

Novým ředitelem strategie a rozvoje ČTK bude Petr Orálek

V září nastupuje na post v Bruselu Tereza Šupová

Fotoreportér ČTK Roman Vondrouš má titul Osobnost české fotografie 2022

Do mediálního vzdělávání ve školách se zapojilo 15 četkařů

ČTK připravila regule k AI, prvky automatizace jsou ve zpravodajství už 30 let

ČTK přiveze na LFŠ dvě výstavy, chystá debatu i oddechovou zónu

Na seminářích ČTK ocenili studenti FSV UK natáčení podcastů i debaty s četkaři

Úvodní slovo generálního ředitele

Vážení přátelé,

přesně dvacetkrát k vám v úvodním slově newsletteru ČTK promlouval generální ředitel Jiří Majstr. V pondělí 12. června jsem ho vystřídal ve funkci já. Chci mu poděkovat za všechno, co pro Četku a její zaměstnance za 12 let v čele agentury udělal. A za to, jak už dlouho před svým působením na místě nejvyšším formoval ČTK jako nezávislou národní zpravodajskou agenturu schopnou mezinárodní konkurence.

Jako jeho nástupce to budu mít lehké a těžké zároveň. Lehké v tom, že Jiří Majstr zanechal ČTK ve výborné kondici. Za jeho funkčního období byla vždy v mírném zisku a ten investovala zpět do svého rozvoje. Byla pilířem nestranného a spolehlivého zpravodajství v České republice a implementovala technologické i produktové novinky.

Ano, tohle všechno udržet a dále rozvíjet, být stále srovnáván s Jirkou, to je ta těžší stránka ředitelské funkce. Ale já udělám všechno pro to, aby především zákazníci, ale ani zaměstnanci nepocítili žádnou změnu. A pokud ano, tak jedině k lepšímu.

Jiří Majstr z Četky ještě definitivně neodchází. Požádal jsem ho, aby mi na nějakou předem neurčenou dobu dělal poradce a pomohl mi s přebíráním úřadu a také aby byl zodpovědný za agendu, kterou bych možná nestíhal. Jak v ČTK začínal a co se mu za zatím odsloužených 43 let nejvíce líbilo, si můžete přečíst v rozhovoru s ním nebo si pustit podcast, kde odpovídá na otázky mluvčí ČTK Martiny Vašíčkové a nejmladšího redaktora zahraniční redakce Vojtěcha Dvořáčka.

Další posilou do vedení ČTK bude Petr Orálek, který v agentuře začínal svou novinářskou kariéru. Nabídl jsem mu místo ředitele pro strategii a rozvoj, kterou jsem sám zastával do 11. června. Věřím, že přinese spoustu znalostí a kontaktů, které budeme v dalším budování moderní zpravodajské a komunikační agentury potřebovat.

A není to jediná změna v agenturním týmu. Obměníme rovněž prestižní post stálého zpravodaje v Bruselu. Od září tam bude místo Petra Kupce pracovat Tereza Šupová. Přeju jí úspěšnou misi a Petrovi zdařilý návrat do centrály v Opletalově ulici.

Velkou radost mám z aktivity četkařů, kteří se zapojili do Týdnů mediálního vzdělávání. Festival zaměřený na zlepšování mediální gramotnosti žáků a studentů pořádá už posedmé organizace Člověk v tísni v rámci svého projektu Jeden svět na školách a do letošního ročníku se přihlásilo nejvíce redaktorů a editorů ČTK v historii – bylo jich 15, a to včetně osmi krajských zpravodajů. A to je skvělé! Vždyť od koho jiného by se žáci a studenti měli dozvídat o tom, jak funguje mediální svět, než od lidí z praxe, můžeme snad klidně říci s tím nejvyšším certifikátem nezávislosti a spolehlivosti.

Koneckonců starší kolegy těchto mladých lidí – vysokoškoláky z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy - učí četkařští profesionálové novinářské řemeslo už druhým rokem. V květnu skončil třetí semestr výuky a ředitelka Akademie ČTK připravuje s kolegy další, zimní semestr. Kromě teoretických znalostí se studenti naučí i praktickým dovednostem. Nyní na jaře natáčeli a stříhali Četkasty, zpravodajské podcasty, které jsou dostupné na známých podcastových aplikacích.

A jedna velká gratulace na závěr: Když tu občas pochválíme kvalitní práci redaktorů a fotoreportérů ČTK, může to vypadat jako sebechvála. Ale nyní byl fotoreportér Roman Vondrouš oceněn Asociací profesionálních fotografů, tedy odborníků na slovo vzatých. Získal titul Osobnost české fotografie za rok 2022. Za co a proč byl Roman nominován, se dočtete v newsletteru. Romane, gratulujeme a jsme na vás pyšní!

Přeji vám všem klidné léto a kdybyste měli na přelomu července a srpna cestu do Uherského Hradiště, zajděte se podívat na Palackého náměstí. Četka tam bude mít novou fotografickou výstavu Prezidentské okamžiky. Představíme ji na festivalu Letní filmová škola, kde jsme již popáté jedním z hlavních mediálních partnerů. A kromě výstavy chystáme pro Filmovku debatu, studentský workshop a novinkou bude četkařská chill out zóna ve Smetanových sadech.

Příjemné čtení.

Podpis Jaroslav Kábele

Do čela ČTK nastoupil Kábele, hájit chce nezávislost zpravodajství

Novým generálním ředitelem ČTK bude v příštích šesti letech Jaroslav Kábele, dosavadní ředitel strategie a rozvoje agentury. Do funkce jej v březnu zvolila Rada ČTK. Získal pět hlasů ze sedmi. Dosavadní generální ředitel Jiří Majstr po 12 letech v čele agentury a 43 letech práce v ČTK končí, s agenturou bude ale nadále spolupracovat. Rozhodnutí skončit po druhém funkčním období avizoval Majstr už při volbě před šesti lety.

Do čela ČTK nastoupil Kábele, hájit chce nezávislost zpravodajství

Nový generální ředitel chce klást důraz na nezávislost a spolehlivost agentury. Zaměřit se chce vedle zákazníků z médií i na nemediální klienty, kteří agentuře mohou přinést další příjmy.

"Chceme být především pilířem nezávislého zpravodajství. Aby však mohla být zpravodajská agentura nezávislá novinářsky, musí být nezávislá finančně," řekl Kábele. "Proto bude jedním z hlavních úkolů sehnat nové zdroje peněz, a to především od nemediálních subjektů, tedy firem, které potřebují čerstvé informace, nebo naopak chtějí, aby se šířily informace o nich do médií i ke konečným uživatelům a čtenářům," dodal nový šéf agentury.

Do čela ČTK nastoupil Kábele, hájit chce nezávislost zpravodajství

Jedním z nových projektů má být Presscentrum pro konání tiskových konferencí a dalších akcí přímo v budově ČTK. Kábele chce pokračovat také v mediálních školeních pro PR profesionály i studenty žurnalistiky a v rozšiřování nabídky PR služeb, které jsou ale striktně oddělené od zpravodajství.

Kábele začínal v ČTK jako stážista při studiu žurnalistiky ještě před Sametovou revolucí. Na začátku 90. let byl zástupcem vedoucího domácí rubriky, po změně ve vedení agentury odešel do vydavatelství Mafra, kde začínal jako editor a zástupce vedoucího reportérského oddělení MF Dnes (1993 až 1998). Poté stál u zrodu zpravodajského serveru iDNES.cz, kde působil jako vedoucí zpravodajství a šéfredaktor. Později se stal ředitelem internetových projektů Mafry a od konce roku 2013 byl šéfem celé on-line divize vydavatelství. V roce 2017 dostal nabídku vrátit se do ČTK, aby řídil rozvojové projekty.

ČTK je multimediální agentura, založená v roce 1918 jako státní agentura, od roku 1993 je veřejnoprávní institucí majetkově i hospodářsky oddělenou od státu. ČTK vydá denně až 500 zpráv a na 300 fotografií. Zpravodajství produkuje také audia, videa, infografické materiály, část produkce se překládá do angličtiny. V loňském roce ČTK, která zaměstnává zhruba 250 lidí, zaznamenala obrat 314 milionů korun, z toho výnosy za zpravodajství činily 214 milionů korun. Zpravodajství ČTK odebírá na 350 klientů doma i v zahraničí. Jsou mezi nimi nejen média, ale i firmy a státní či veřejné instituce.

Jiří Majstr: Jsem asi jediný četkař, který ve zpravodajství veršoval

O České tiskové kanceláři, kde pracoval více než čtyřicet let, o "válečném ryku psacích strojů" i budoucnosti s umělou inteligencí, o úspěších i přešlapech agenturního novináře a manažera vyprávěl v Četkastu končící generální ředitel ČTK Jiří Majstr.

Jiří Majstr: Jsem asi jediný četkař, který ve zpravodajství veršoval

Do agentury jste nastoupil v roce 1980. Nestudoval jste však žurnalistiku, ale práva. Jak se z právníka stane novinář?

V mém případě to nebylo tak složité. Já bych zdůraznil to, co mají právníci s novináři společné, a to je význam slov. Jak právníci, tak novináři chápeme, že slova mají význam, a to význam důležitý, a že jenom malinký posun může znamenat velký posun ve vnímání věci. A pak je samozřejmě společná komunikace. Jak právníci, tak novináři komunikují, v obou odvětvích víme a chápeme, kde může docházet ke zkreslením, co je potřeba dovysvětlit. A v obou těch oborech se považuje za vhodné být hutný, zejména v agenturní žurnalistice je hutnost jeden z předpokladů. Takže z tohoto pohledu to nebylo tak složité.

Když jsem šel studovat práva, pokukoval jsem po nějaké práci v zahraničí, řekněme v diplomacii nebo v podobných oblastech. Ale když jsem dostal nabídku jít do Československé tiskové kanceláře, tak mně to připadalo hrozně zajímavé, daleko zajímavější než třeba ta diplomacie. Takže ruka v rukávu byla asi během dvou hodin.

Jak to tenkrát fungovalo? To chodili na fakulty náboráři a oslovovali studenty?

Musím se přiznat, že jsem měl na právnické fakultě skoro samé jedničky, tuším až na jeden nebo dva předměty. Takže jsem byl papírově považován za dobrého. Ono těch nabídek přišlo hodně, ale mne mně ta novinářská práce v zahraniční redakci, tehdy mezinárodní redakci, zaujala natolik, že jsem o ničem dalším neuvažoval.

Jak tenkrát vypadalo vaše redaktorské místo v ČTK? Dostal jste vlastní psací stroj?

Tady se pracovalo ve směnách, takže psací stroje byly sdílené minimálně mezi lidmi ve směnách. Ale ano, ještě tady zněl válečný ryk psacích strojů. V dnešním počítači mnohem snadněji uděláte chybu. Myslím třeba gramatickou, zapomenete třeba na příčestí, protože prostě na tom psacím stroji se muselo všechno znovu přepisovat, takže jste pořád byl v té větě, v té vazbě nebo v těch gramatických souvislostech.

U psacího stroje samozřejmě nešlo pracovat s backgroundem formou “copy-paste”, takže se nemohlo stát, že jste tam dal background, který už vlastně úplně nesedí. Což při počítačové práci neplatí: když vezmete ze staré zprávy background a ne úplně se soustředíte, tak tam můžete s backgroundem přenést i věci, které už byly překonané. Určitě nejsem staromilec, byť tedy psací stroje a průklepové a kopírovací papíry doma pořád ještě mám. Ale samozřejmě počítače mají obrovské výhody, celá digitalizace umožnila neuvěřitelný rozvoj novinářské práce.

Mezinárodní redakce v 80. letech minulého století bylo něco jiného než zahraniční redakce dnes. Spousta zpráv ze zahraničí se v komunistickém Československu nezveřejňovala. Jak to fungovalo v mezinárodní redakci ČTK?

Bylo tam například více lidí než dnes. Tehdy byly zprávy ze zahraničí rozdělené do několika stupňů. Byly zprávy, kterým jsme říkali “bílé”, to byly zprávy, které se vysílaly do novin. Pak byly zprávy “modré”. Ty chodily v takovém zvláštním bulletinu a část byla skutečně na modrém papíře. Ty byly určeny jenom pro vybrané činovníky strany a vlády. A pak byla ještě takzvaná téčka, což chodilo na žlutém papíře, a to byly zprávy úplně vybrané, těch bylo malinko, údajně chodily jen asi stovce lidí v republice. Je takový kolorit z té doby, že alespoň jedno téčko denně muselo být, aby si ti adresáti nemysleli, že byli ze skupiny těch sta lidí vyřazeni. Takže se přetahovaly někdy věci takzvaně z modráků do téčka, aby prostě aspoň jedno téčko vyšlo.

No, a pak ještě byla další vrstva nad tím, které se říkalo separát. A to se ani v době, kdy jsme měli počítače, nesmělo psát na počítači. Muselo se to psát na psacím stroji a pak to údajně motospojka vezla někam, zřejmě na ústřední výbor KSČ. Já jsem - jako redakční elév - nebyl zasvěcen do těchto informací.

Na první zahraniční post jste šel do Indie. Jak se to stalo?

Chtěl jsem být zahraničním zpravodajem, protože to je jednoduše skvělá práce. A stálý zahraniční zpravodaj prostě v zemi žije, nasaje atmosféru, a je to daleko lepší, než když tam na chviličku jedete na zpravodajskou cestu. To, kam pojedete, bylo limitováno jazykovými schopnostmi. Já jsem neuměl francouzsky natolik, abych mohl jet do francouzsky mluvící země. Naopak angličtinu mám na úrovni rodilého mluvčího, na což mám dokonce razítko, to se nevytahuju. Takže logicky připadaly v úvahu země hovořící anglicky. No a tehdy měla ČTK těch odboček hodně a samozřejmě jste nemohl začínat v New Yorku. Tak jste prostě začínal v zemi, která se brala do jisté míry za lehčí, přestože Indie je samozřejmě hodně těžká země.

Na začátku 90. let jste šel dělat zpravodaje do Spojených států a na začátku tisíciletí do Velké Británie. A v Londýně jste se prý podle některých vašich kolegů naučil pít čaj a přišel na chuť fotbalu. Je na tom něco pravdy?

Obojí je těžká pomluva. Čaj piju odjakživa a s tím fotbalem? Dobře, s tím fotbalem už to není tak těžká pomluva, protože já jsem tady byl na fotbale snad dvakrát v životě a moc mě to nebavilo a tam jsem musel chodit na fotbal nebo na tenis na Wimbledon. Pak, když jsem někde vyprávěl, jak je to hrozný, že musím zase na Chelsea nebo na Arsenal, tak se na mě mnozí dívali závistivými až krvavými pohledy. Ale anglický fotbal se mně prostě líbil, takže z tohoto pohledu jsem mu přišel na chuť. Ale s tím čajem, to bych se znovu teda ohradil, čaj je náš rodinný nápoj.

Jiří Majstr: Jsem asi jediný četkař, který ve zpravodajství veršoval

Nemrzí vás, že ČTK má v dnešní době už jenom tři zahraniční pobočky? Navíc všechny pouze v Evropě?

To víte, že mě to mrzí. Navíc jsem řadu těch postů rušil já - New York, Londýn. Nerušil jsem Dillí, to zrušil už můj předchůdce.

Ale když přišla hospodářská krize, nastala velmi nepříznivá situace na mediálním trhu. Pak jako ředitel stojíte před rozhodnutím, že buďto propustíte čtyři lidi, nebo zrušíte jednu odbočku. Pak už to není tak těžké rozhodnutí. Ale to neznamená, že mě to nemrzí. Řadu těch destinací bych obnovil a vím, že můj nástupce o tom uvažuje také, takže to teď bude záležet na tom, jak si ČTK bude stát. Na druhou stranu, když k tomu přistupujeme klientským způsobem, tak ono to není tak, že by česká média při obchodních jednáních říkala: Prosím vás, mějte těch odboček více, my vám rádi připlatíme. Takhle to není, ten tlak je spíš opačný.

Je nějaké konkrétní téma nebo významná událost, o které jste psal, na kterou rád, nebo nerad vzpomínáte?

Myslím, že nejintenzivnější práci jsem zažil, když začala první irácká válka. Měl jsem odpolední a na to navazující noční. Což už je snad promlčené, ono se to normálně nesmí, ale my jsme to takhle chtěli a dělali. A ta válka začala v noci. A to už jsme měli na sále CNN, která tehdy byla víc agenturní, než je dnes. Já jsem povolal člověka, který měl pohotovost, Míťu Spanilého, a společně jsme jeli až do rána. Udělali jsme obrovské množství bleskovek a zpráv a opravdu jsme dřeli a jeli hodně z podstaty. A ráno se služba předávala kolem sedmé, tak podle toho i jedete. Tak jsem počítal s tím, že v osm vypadnu. Načež přišel tehdejší směnař a řekl: ty tady, Jirko, zůstaneš, ty máš ty souvislosti. Tak jsem tam dostal ještě celou dopolední směnu. Pan tehdejší šéfredaktor mi přinesl grilované kuře k obědu. To byla hodně, hodně intenzivní akce.

Jiří Majstr: Jsem asi jediný četkař, který ve zpravodajství veršoval

Někdy to bylo i trošičku legrační. Když jsem byl v Londýně, tak tehdejší šéfredaktor měl pocit, že když jsem ten právník, tak bych měl jezdit na takové ty velké bohemikální právní události. Takže kromě toho, že jsem musel na Chelsea a na Wimbledon, tak jsem taky musel na Bahamy dělat extradiční řízení s Viktorem Koženým.

Taky jsem byl první a myslím, že až do dneška asi jediný, kdo ve zpravodajství ČTK veršoval. A takových veselých okamžiků bylo daleko víc. Třeba jsem oženil papeže.

Další zajímavosti z práce zahraničního zpravodaje, ale i to, jak zakládal on-line služby ČTK, co očekává od umělé inteligence, kdy byla zlatá éra agenturní žurnalistiky nebo co se mu za 12 let ředitelovaní podařilo, prozradil Jiří Majstr v rozhovoru pro Četkast, zpravodajský podcast ČTK. Mluvil také o nutnosti nezávislosti agentury, o jejím financování nebo o tom, v čem je Četka tak výjimečná, že v ní lidé vydrží pracovat desítky let. Četkast si pusťe v aplikacích Spotify, Apple či Google podcast.

Novým ředitelem strategie a rozvoje ČTK bude Petr Orálek

Novým ředitelem strategie a rozvoje ČTK se od 1. září stane současný výkonný ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNZ) Petr Orálek. Stane se tak nástupcem Jaroslava Kábeleho, který se v červnu ujal funkce generálního ředitele národní zpravodajské agentury.

Novým ředitelem strategie a rozvoje ČTK bude Petr Orálek

"S Petrem jsme pracovali v Četce už na začátku 90. let a poté jsme se potkali na jednom patře v editorské místnosti deníku MF DNES. Vždy jsme přemýšleli dost podobně a já velmi oceňuji, že se Petr dostal až do vysokých funkcí ve významných vydavatelstvích a posléze v NFNZ," uvedl Kábele. "Obzvlášť v pozici obchodního ředitele získal zkušenosti a kontakty, které se mu budou při shánění nových příležitostí v Centru speciálních služeb ČTK náramně hodit. Jsem proto rád, že bude mým nástupcem," řekl Kábele.

"V ČTK jsem začínal, prošel jsem pak řadou pozic v novinářské, ale i obchodní části různých vydavatelství. Jsem rád, že mohu svými zkušenostmi Četce vrátit, co jsem se tam na začátku naučil. A pomoci jí v tom, aby byla soběstačná a mohla dál poskytovat nezávislé kvalitní zpravodajství," řekl Orálek.

Petr Orálek (1967) vystudoval obor finance na Vysoké škole ekonomické v Praze. V ekonomické redakci ČTK začal pracovat v roce 1990, poté přešel do MF DNES, kde působil nejprve v ekonomické redakci a poté jako zástupce šéfredaktora. V roce 2011 přešel do vydavatelství Economia a působil jako zástupce šéfredaktora Hospodářských novin. Posléze se stal ředitelem speciálních obsahových projektů a nakonec obchodním ředitelem. V roce 2019 z Economie odešel a začal se věnovat vlastním projektům. Od května 2022 vedl ve funkci výkonného ředitele Nadační fond nezávislé žurnalistiky, po zvolení Jaroslava Kábeleho generálním ředitelem ČTK přijal jeho nabídku na funkci ředitele strategie a rozvoje ČTK.

Zpravodajkou ČTK v Bruselu bude od září Tereza Šupová

Redaktorka zahraniční redakce ČTK Tereza Šupová bude od září 2023 stálou zpravodajkou národní zpravodajské agentury v Bruselu. Vystřídá Petra Kupce, který byl bruselským zpravodajem ČTK poslední čtyři roky a kromě jiného zpravodajsky pokrýval i české předsednictví EU v druhé polovině roku 2022.

Zpravodajkou ČTK v Bruselu bude od září Tereza Šupová

Tereza Šupová pracuje v ČTK od roku 2013, předtím působila 12 let jako reportérka a editorka v Lidových novinách. Vystudovala práva, bulharštinu a chorvatštinu na Univerzitě Karlově, domluví se anglicky, francouzsky a italsky, učila se také hebrejsky a arabsky. Vedle zahraničního agenturního zpravodajství se specializuje na rozhovory, spolupracuje také s časopisem Reportér. Společně s Adélou Dražanovou vydala v roce 2021 knihu rozhovorů o moderní historii a současné politické situaci Běloruska s názvem Bělorusko na cestě ke svobodě.

“Tereza je jednou z nejzkušenějších a nejlepších novinářek nejen v ČTK, ale v českých médiích vůbec. Jsem moc ráda, že přijala nabídku stát se stálou zpravodajkou v Bruselu. Přeju jí na novém místě hodně štěstí a hlavně sil, protože tento post je nejen zajímavý, ale z novinářského hlediska i velmi náročný,” uvedla šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková.

Její předchůdce Petr Kupec se vrací do zahraniční redakce ČTK v Praze. “Děkuji Petrovi za skvělý výkon. Během svého bruselského působení se musel profesionálně ´popasovat´ s covidovou pandemií následovanou důsledky války na Ukrajině a souběžným českým předsednictvím EU,” připomněla šéfredaktorka.

Fotoreportér ČTK Roman Vondrouš má titul Osobnost české fotografie 2022

Titul Osobnost české fotografie za rok 2022 dostal reportér ČTK Roman Vondrouš. Udělila mu ho dnes Asociace profesionálních fotografů, která chce tímto svým každoročním aktem zlepšovat společenskou prestiž fotografů. V současnosti patří Vondrouš k nejoceňovanějším českým fotožurnalistům na národní i mezinárodní úrovni.

Fotoreportér ČTK Roman Vondrouš má titul Osobnost české fotografie 2022

Fotoreportér ČTK získal nominaci na ocenění už v roce 2021. Letos ho nominovali Veronika Souralová a Josef Moucha. "Skvělý fotoreportér, který vedle své práce pro ČTK vytváří ucelené soubory. Jeho styl je charakteristický, nepřehlédnutelný, a zaslouženě je favoritem všech českých i zahraničních fotografických soutěží," uvedla Veronika Souralová, ředitelka společnosti Czech Photo. V soutěži o nejlepší novinářskou fotografii Czech Press Photo získal Vondrouš téměř 30 ocenění včetně hlavní ceny.

Fotograf, teoretik fotografie a pedagog Moucha doplnil, že Vondrouš soustavně přispívá prezentacemi autorských děl k jakosti, rozvoji a propagaci české kultury u nás i v zahraničí. Přednáší jako pedagog i při projekcích vlastní tvorby, pořádá dílny pro studenty i pro veřejnost, připomněl Moucha, který od Asociace profesionálních fotografů dostal před dvěma lety ocenění za dlouhodobý přínos české fotografii.

Na mezinárodní úrovni bodoval Vondrouš už v roce 2013, kdy zvítězil v prestižní mezinárodní soutěži World Press Photo v kategorii sportovních akcí. V roce 2020 získal za řadu snímků z dostihů, které dokumentuje už více než 20 let, cenu Mezinárodní asociace sportovních novinářů (AIPS). V roce 2021 získal první cenu v kategorii sportovní série v soutěži Pictures of the Year International (POYi) za sérii snímků fotbalových fanoušků pražské Bohemky.

Cena Osobnost české fotografie se udílí fotografovi, pedagogovi, kurátorovi, teoretikovi fotografie, galeristovi či vydavateli, který za uplynulý rok zásadním způsobem přispěl ke kvalitě, rozvoji nebo propagaci české tvůrčí fotografie v ČR či v zahraničí. Prvním držitelem ocenění se stal v roce 2003 Josef Koudelka, mezi další držitele ceny za uplynulých 20 let patří třeba Vladimír Birgus, Jan Mlčoch, Anna Fárová, Jindřich Štreit, Dana Kyndrová, Pavel Dias, Jan Reich, Ivan Pinkava, Antnonín Kratochvíl či Libuše Jarcovjáková, která cenu získala dvakrát.

Do mediálního vzdělávání ve školách se zapojilo 15 četkařů

Musí mít novináři dress code? Jsou témata, o nichž byste nikdy nechtěli psát? A dokážete se nedívat do mobilu, když máte dovolenou? I takové otázky padaly na debatách studentů s četkaři, kteří se zapojili do festivalu Týdny mediálního vzdělávání (TMV). ČTK letos nabídla organizátorům rekordní počet lektorů - na školy vyrazilo 15 četkařů, včetně osmi krajských zpravodajů. Na exkurze do historické budovy ČTK v Opletalově ulici přišlo pět školních tříd.

Do mediálního vzdělávání ve školách se zapojilo 15 četkařů

"Mediální výchovu považujeme v dnešním světě za stejně důležitou jako kvalitní, nezávislou žurnalistiku. Jsem proto moc ráda, že novináři z ČTK zavítají v rámci Týdnů mediálního vzdělávání na základní a střední školy ve většině českých a moravských krajů," uvedla šéfredaktorka Radka Matesová Marková, která sama vyrazila za studenty v Praze a Lysé nad Labem.

Četkaři letos kromě několika pražských škol navštívili například školy v Českém Brodě, Tišnově, Prostějově, Kuřimi, Opavě, Mělníku, Hradci Králové nebo Říčanech. Se studenty debatovali zpravodajové centrální, zahraniční i krajské redakce, vedoucí redakcí, šéfeditoři i ředitelka Akademie ČTK, která se také postarala o exkurze v ČTK.

Festival zaměřený na zlepšování mediální gramotnosti žáků a studentů pořádá společnost Člověk v tísni v rámci svého projektu Jeden svět na školách už posedmé. Debaty studentů s novináři vítají nejen učitelé, ale mnohdy i samotní novináři.

„Celá tahle iniciativa je podle mě fakt užitečná, i pro nás z oboru je to dobrá zpětná vazba a vybočení ze zajetých kolejí. Tak zas za rok, nebo klidně dřív. Školy a Četka si rozumí,“ zhodnotil festival šéf brněnské pobočky ČTK a pedagog na Masarykově univerzitě Jan Tomandl, který debatoval na střední škole v Brně-Komíně hned se třemi třídami informačních technologií a kyberbezpečnosti.

Do mediálního vzdělávání ve školách se zapojilo 15 četkařů

Dvě debaty v jednom dni stihla olomoucká zpravodajka Alena Horáková. V Cyrilometodějském gymnáziu v Prostějově ji čekalo 50 studentů a odpoledne na Střední škole logistiky a chemie v Olomouci jich byla zhruba polovina. „Čelila jsem všetečným dotazům, třeba když se ptali, jestli máme nějaký dress code, hned jsem si vzpomněla na své kraťasy ve věznici na Mírově. Jaký nejdelší text jste kdy napsala? To jsem si vzpomněla na editorku Darinu, jak skřípe zuby,“ uvedla olomoucká zpravodajka.

Otázky na tělo prý dostával i středočeský zpravodaj Jan Kholl. „Jsou témata, o nichž bych nikdy nechtěl psát? Byl jsem někdy v ohrožení života? Najdu si při své práci v ČTK čas na manželku a děti? A to vůbec nejdůležitější – patří ananas na pizzu? Takovým a mnohým dalším otázkám jsem čelil při skvělé debatě na Základní škole Mšeno,“ pochlubil se Kholl na svém facebookovém profilu.

Festival zahájila v květnu debata o tom, jak si stojí žurnalistika v době umělé inteligence. Za ČTK se jí účastnila šéfredaktorka Matesová Marková.

ČTK připravila regule k AI, prvky automatizace jsou ve zpravodajství už 30 let

ČTK, Český rozhlas (ČRo) a společnost Seznam jsou z českých médií nejdále v testování a používání umělé inteligence v novinářské práci. V ČTK jsou prvky automatizace ve zpravodajském servisu přítomné už 30 let. V současné době je v Infobance ČTK na 3500 generovaných zpravodajských textů. I to zaznělo na konferenci k výsledkům průzkumu společnosti Ipsos a Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, který se zaměřil především na umělou inteligenci v médiích.

ČTK připravila regule k AI, prvky automatizace jsou ve zpravodajství už 30 let

"Z hlediska generování zpravodajských textů byl zásadní rok 2018, kdy mimochodem ČTK slavila sté výročí a kdy jsme poprvé použili generované texty pro výsledkové volební zpravodajství. Nyní se dostáváme do dalšího stadia - hledáme cesty, jak využít nástrojů AI, například ChatGPT," uvedla šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková. Kromě voleb používá ČTK generované zprávy označené redakční zkratkou "rur" například u cen pohonných hmot či statistik dopravních nehod, připravuje automatizaci statistik o nezaměstnanosti.

"Nicméně to, co nyní produkujeme, není čistá AI," vysvětlila šéfredaktorka. Automaticky generované texty totiž následně podstupují lidskou editaci, umělá inteligence v redakci funguje pouze v roli asistenta.

ČTK připravila pro své redakční pracovníky interní pravidla pro používání nástrojů generativní AI, jako je ChatGPT. "V textovém zpravodajství začínáme s opatrným testováním, ale jsme s tím velmi obezřetní. Zaměstnanců doporučuje seznamovat se s těmito nástroji a testovat je, zároveň ale zdůrazňuje, že přesnost a spolehlivost je ve zpravodajství ČTK na prvním místě, proto je nelze používat jako zdroj informací," dodala šéfredaktorka.

Podle průzkumu mají Češi obezřetný postoj k technologickému pokroku na poli umělé inteligence, více než polovina lidí na něm vidí pozitiva i negativa, zbytek lidí ho pak považuje za veskrze škodlivý, nebo veskrze přínosný pro společnost. Automaticky generovaný článek dokázala správně rozpoznat asi polovina dotázaných.

Z průzkumu také vyplynulo, že vývoj umělé inteligence (AI) znepokojuje 48 procent Čechů, asi čtvrtina uvedla, že je "nadšena i znepokojena stejnou měrou. Celkovým trendem výzkumu bylo to, že mladší a vzdělanější část populace vkládá do prvků umělé inteligence více důvěry než starší a méně vzdělaná část, a že účastníci výzkumu v odpovědích na dotazy relativně často volili možnost "nevím"; konkrétně v odpovědi na dotaz, zda podle nich přinese AI pokrok v žurnalistice, uvedlo 32 procent lidí, že to nedokážou posoudit.

ČTK přiveze na LFŠ dvě výstavy, chystá debatu i oddechovou zónu

Četka se v létě opět chystá na festival Letní filmová škola (LFŠ) v Uherském Hradišti, kam přiveze dvě výstavy, studentský workshop, debatu o fotografování prezidentů a novinkou bude četkařská oddechová zóna. Na Filmovce je ČTK již popáté jedním z hlavních mediálních partnerů.

ČTK přiveze na LFŠ dvě výstavy, chystá debatu i oddechovou zónu

Hlavním lákadlem nejen pro návštěvníky festivalu bude nová venkovní fotografická výstava Prezidentské okamžiky, kterou ČTK připravila ke 105. výročí vzniku Československé republiky a založení tehdy Československé tiskové kanceláře. Ze svého bohatého fotoarchivu vybrala přes 100 snímků zachycujících 12 československých a českých prezidentů nejen v oficiálních situacích, ale i v méně formálních okamžicích. Na výstavě se autorsky podílí šéfredaktorka zpravodajství Radka Matesová Marková, šéfredaktor Fotobanky ČTK Petr Mlch, bývalý šéf obrazového zpravodajství ČTK Dušan Veselý a redaktor dokumentační redakce ČTK Pavel Lukáš. Vernisáž bude v Uherském Hradišti 1. srpna. Na Slovácku zůstane výstava do konce září, pak bude putovat po českých a moravských městech.

ČTK přiveze na LFŠ dvě výstavy, chystá debatu i oddechovou zónu

Druhou čekařskou výstavu na Filmovce bude retrospektiva jihomoravského fotoreportéra Václava Šálka. Expozice představí 20 lety Šálkovy práce v ČTK. Vystavena bude v Klubu kultury.

Festival se uskuteční na přelomu července a srpna a ČTK pro něj chystá i studentský workshop nebo debatu o zákulisí práce prezidentských fotografů. Letošní novinkou ČTK na LFŠ bude její chill out zóna ve Smetanových sadech. Četkařský stan s lehátky bude návštěvníkům k dispozici naproti Respekt stanu. Prostřednictvím služby Protext Video zajistí ČTK živé vysílání z nejdůležitějších akcí na festivalu.

Na seminářích ČTK ocenili studenti FSV UK natáčení podcastů i debaty s četkaři

Nahlédnout do zákulisí ČTK, vyzkoušet si práci na tvorbě podcastu a debatovat s četkařskými redaktory a editory mohli v letním semestru studenti žurnalistiky, kteří si do svých studijních plánů zapsali předmět o agenturní žurnalistice. Cyklus přednášek organizuje pro studenty Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) už druhým rokem Akademie ČTK.

Na seminářích ČTK ocenili studenti FSV UK natáčení podcastů i debaty s četkaři

Jako „jeden z nejlepších seminářů v letošním semestru“ ohodnotila četkařský program studentka prvního ročníku žurnalistiky Eliška Bervidová. „Díky němu jsem si osvojila nejen manipulaci s technikou při natáčení podcastu, ale i skvělé zkušenosti o tom, jak ho kvalitně připravit, sestříhat a zpracovat. Každá hodina s experty z ČTK byla velmi přínosná, nejvíce mě ovšem zaujal Petr Mlch (šéf Fotobanky ČTK), který nám přiblížil život agenturního fotografa. Také nám ukázal spoustu zajímavých programů, které na úpravu fotek používá. To bylo pro mě, jakožto začínající fotografku, velmi přínosné,“ uvedla v hodnocení Bervidová.

Erudici přednášejících ocenili i ostatní studenti. Budoucím novinářům totiž přednášeli četkařští profesionálové - redaktoři, editoři i lidé z vedení zpravodajské agentury. O politickém zpravodajství mluvili vládní zpravodaj ČTK Marek Opatrný a parlamentní zpravodaj Martin Neliba, který ukázal studentům i zákulisí Poslanecké sněmovny. Práci krajánků přiblížil středočeský zpravodaj Jan Kholl, o ekonomické agenturní žurnalistice mluvil Radek Doležal, jak se pracuje u Nejvyššího nebo Ústavního soudu zase nastínil brněnský zpravodaj Jan Tomandl. Studenti vyrazili také na exkurzi do zpravodajské agentury Reuters.

„Předmět mi přišel zábavný, nakoukli jsme do zákulisí ČTK, dostali jsme představu, kolik redakcí obstarává denní zpravodajský servis, jak ho obstarávají a jak vypadá praxe a co všechno k tomu je potřeba, jak systém funguje a bez koho by nefungoval. Po semináři si umím práci v ČTK představit,“ zhodnotil semestr student 3. ročníku Michael Džindžichašvili.

K úspěšnému ukončení celého semináře museli studenti připravit podcast – audiorozhovor s hostem, kterého si sami vybrali. Témata podcastů si také volili sami – s moderátorem Václavem Moravcem tak mluvila jedna ze studentek o veřejnoprávní televizi, která letos slaví 70 let; kurátora Jana Mlčocha si pozval před mikrofon další student a řeč byla o fotografiích Františka Drtikola a jeho ztraceném archivu. Zajímavý byl i rozhovor s předsedou poslaneckého klubu Pirátů Jakubem Michálkem o regulaci konopí.

Na seminářích ČTK ocenili studenti FSV UK natáčení podcastů i debaty s četkaři

Právě práce na podcastu byla pro mnohé studenty nejpřínosnější. „Pro mě jakožto studentku mediálních studií byly semináře cennou příležitostí k nahlédnutí pod pokličku ČTK. Nejvíc mi ale asi dala samotná práce na podcastu. Uvědomila jsem si u toho, co jsou moje silné stránky, a na čem bych ještě měla zapracovat,“ uvedla studentka.

ČTK spolupracuje s vysokými školami dlouhodobě, dodává jim zpravodajství, spolupracuje na vědeckých projektech, umožňuje studentské stáže. Od roku 2017 pořádá pro vysokoškoláky Letní školu ČTK, která se letos už počtvrté uskuteční na Letní filmové škole v Uherském Hradišti, kde je ČTK jedním z hlavních mediálních partnerů.

© 2023 Česká tisková kancelář – všechna práva vyhrazena. Registrace MK ČR E 7239 | Design: