newsletter 34/23

Úvodní slovo generálního ředitele

Po 12 letech má ČTK nového šéfa, hájit chce nezávislost zpravodajství

ČTK otevřela renovované PressCentrum, rozšiřuje své služby na zakázku

Četka učí o 105: Půlkulatiny oslavila ČTK mediálním dnem a workshopy pro studenty

Nová fotografická výstava ČTK představuje prezidenty od Masaryka po Pavla

ČTK má od jara regule k AI

Na postu v Bruselu je od září Tereza Šupová

Strategické a rozvojové projekty vede nově Petr Orálek

Studenti FSV UK mají zájem o agenturní žurnalistiku, učí se přímo v ČTK

Na mediálním táboře ČTK se děti proměnily v zuřivé reportéry

Majstr: Jsem asi jediný četkař, který ve zpravodajství veršoval

Úvodní slovo generálního ředitele

Milé čtenářky a milí čtenáři, kolegyně a kolegové,

dovolte, abych Vás poprvé pozdravil v nové roli generálního ředitele ČTK. Můj předchůdce a velký učitel Jiří Majstr z funkce odešel po 12 letech, ale zůstává v agentuře jako můj poradce na zkrácený úvazek. Já jsem byl do funkce zvolen Radou ČTK 21. března, do ředitelského křesla jsem usedl 12. června.

Jiří Majstr mi předal firmu v bezvadném stavu a já se budu snažit ze všech sil, abych byl – v instituci, která letos slaví 105. výročí od svého založení, jeho důstojným nástupcem. Chci zároveň přinést některé nové pohledy a přinést do ČTK inovativní projekty. Mám ambici získat z trhu více peněz, a to hlavně od nemediálních klientů.

Z těchto nových zdrojů chceme především podporovat tvorbu nezávislého zpravodajství, tedy investovat hlavně do toho, co je největším bohatstvím ČTK: do lidí a do jejich umu, odměnit je za jejich poctivou práci a nadšení. Mým snem je otevřít další zahraniční pobočku, a doplnit tak zredukovanou sestavu poboček ve městech s třemi B na začátku: Bratislava, Berlín, Brusel.

V uplynulých měsících letošního roku jsme se věnovali hlavně zpravodajství, to je jádro našeho podnikání a působení na trhu. Víte, že pokračuje válka na Ukrajině, kterou zpravodajsky pokrýváme každý den především ze zahraničních zdrojů. Naše reportérka Iveta Polochová a fotoreportér Ondřej Deml se však letos v létě vypravili přímo do terénu. Byla to jejich už třetí cesta na Ukrajinu, tentokrát se dostali nejblíže východní frontě. Jejich zpravodajství a fotografie měly velký úspěch a objevovaly se v mnoha českých médiích. Ondřej dokonce za své snímky dostal ocenění od organizace Czech Photo za Fotografii měsíce června 2023. A některé Ondřejovy fotky sdílel na svých sociálních sítích ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskij.

Ač neradi, musíme psát i o dalších hrůzných událostech v jiné části světa – v Izraeli. Je to strašné, když vidíme vraždění civilistů, zejména dětí, útoky na nevinné, mírumilovné lidi. Bohužel, i to k naší práci patří.

Poněkud příjemnějším tématem byly prezidentské volby. Opět jsme zpravodajství z nich zvládli zajistit komplexně, v celé republice, ale i ohlasy ze zahraničí. A znovu nám pomáhal „robot“, který dokáže na základě průběžných dat z Českého statistického úřadu nejen automaticky generovat dílčí i souhrnné zprávy za celou republiku i jednotlivé regiony, ale také dopředu vypočítat, zda může být vedoucí kandidát předstižen. A když přijde okamžik, že nemůže, automaticky sepíše první rychlou informaci, tzv. headline, a pošle ji editorovi k vydání do zpravodajského servisu a tedy do všech médií.

Tematicky nás prezidentské volby inspirovaly k sestavení dalšího dílu našich pravidelných fotografických výstav z fotoarchivu ČTK, které vždy nesou v názvu slovo „okamžiky“. Letos tedy Prezidentské okamžiky. Do konce října byly fotografie k vidění na Plečnikově vyhlídce na Pražském hradě, v listopadu se výstava přestěhovala do Šumperka, poté bude putovat po dalších českých městech.

Pokračovali jsme také ve výuce budoucích žurnalistů, a to pod hlavičkou Akademie ČTK. Studenty učí přímo v budově ČTK lidé z praxe, šéfredaktorka a její zástupci, editoři, bývalý generální ředitel, autor dvou knih o agenturní žurnalistice a další experti.

Akademie ČTK nám vůbec dělala radost po celý rok. Připravovala kurzy mediálního vzdělávání, zvala žáky a studenty na exkurze, byla garantem školení českých a slovenských novinářů o fact-checkingu a nyní bude podobně koordinovat školení mladých žurnalistů o Evropské unii.

Zrekonstruovali jsme také v budově v Opletalově ulici PressCentrum. V tomto místě bylo tiskové středisko už ve 30. letech minulého století a před novináře zde předstupovali ministři prvorepublikových vlád. Já si ho pamatuji jako mladý reportér ještě na začátku 90. let, ale později zájem o něj opadl a ČTK z velkého sálu udělala dva menší a prostor pronajímala jako běžné kancelářské místnosti.

A musím zmínit i další potěšitelnou zprávu: bývalý novinář, ale i obchodní ředitel vydavatelského domu Economia Petr Orálek kývl na mou nabídku a přijal funkci ředitele strategie a rozvoje ČTK, kterou jsem do června zastával já. Už první týdny spolupráce ukázaly, že jsem pro naši agenturu vybral dobře a že Petr bude skvělou posilou našeho týmu.

Dramatický rok 2023 plný událostí pomalu končí. Pojďme se za ním společně ohlédnout v našem pravidelném výročním Newsletteru ČTK.

Přeji Vám příjemné čtení.

Podpis Jaroslav Kábele

Po 12 letech má ČTK nového šéfa, hájit chce nezávislost zpravodajství

Novým generálním ředitelem ČTK je od června Jaroslav Kábele, který do té doby působil v agentuře jako ředitel strategie a rozvoje. Do funkce jej v březnu zvolila Rada ČTK. Získal pět hlasů ze sedmi. Dosavadní generální ředitel Jiří Majstr po 12 letech v čele agentury a 43 letech práce v ČTK končí, s agenturou bude ale nadále spolupracovat.

Nový generální ředitel chce klást důraz na nezávislost a spolehlivost agentury. Zaměřit se chce vedle zákazníků z médií i na nemediální klienty, kteří agentuře mohou přinést další příjmy.

Po 12 letech má ČTK nového šéfa, hájit chce nezávislost zpravodajství

"Chceme být především pilířem nezávislého zpravodajství. Aby však mohla být zpravodajská agentura nezávislá novinářsky, musí být nezávislá finančně," řekl Kábele. "Proto bude jedním z hlavních úkolů sehnat nové zdroje peněz, a to především od nemediálních subjektů, tedy firem, které potřebují čerstvé informace, nebo naopak chtějí, aby se šířily informace o nich do médií i ke konečným uživatelům a čtenářům," uvedl nový šéf agentury.

Jedním z nových projektů má být PressCentrum pro konání tiskových konferencí a dalších akcí přímo v budově ČTK (dozvíte se o něm více v dalším textu newsletteru). Kábele chce pokračovat také v mediálních školeních pro PR profesionály i studenty žurnalistiky a v rozšiřování nabídky PR služeb, které jsou ale striktně oddělené od zpravodajství.

Kábele začínal v ČTK jako stážista při studiu žurnalistiky ještě před Sametovou revolucí. Na začátku 90. let byl zástupcem vedoucího domácí rubriky, po změně ve vedení agentury odešel do vydavatelství Mafra, kde začínal jako editor a zástupce vedoucího reportérského oddělení MF Dnes (1993 až 1998). Poté stál u zrodu zpravodajského serveru iDNES.cz, kde působil jako vedoucí zpravodajství a šéfredaktor. Později se stal ředitelem internetových projektů Mafry a od konce roku 2013 byl šéfem celé on-line divize vydavatelství. V roce 2017 dostal nabídku vrátit se do ČTK, aby řídil rozvojové projekty.

ČTK otevřela renovované PressCentrum, rozšiřuje své služby na zakázku

Ke 105. výročí od svého založení si veřejnoprávní agentura nadělila dárek - zrenovované PressCentrum, které se nachází v historické budově ČTK v pražské Opletalově ulici. Součástí mediálního centra je sál pro 50 sedících účastníků, velkoplošná obrazovka, fotostěna pro zakázkové fotografování, v zázemí je také audiovizuální studio. Cílem je udělat z PressCentra ČTK prestižní místo k pořádání tiskových konferencí, veřejných debat či kulatých stolů, řekl její generální ředitel Jaroslav Kábele.

PressCentrum ČTK

“Chceme, aby se zde na dobré adrese v centru Prahy setkávali experti a mistři všech oborů s novináři a aby výstupy z těchto setkání oslovily široké čtenářské nebo divácké fórum,” dodal. Slavnostní otevření PressCentra se konalo 5. října za účasti asi stovky hostů.

PressCentrum fungovalo jako místo tiskových konferencí a zázemí pro novináře od první republiky. Budova, v níž ČTK sídlí, byla postavena v letech 1928 - 1930. Původnímu účelu sál PressCentra sloužil do poloviny 90. let, poté byly prostory pronajímány k jiným účelům.

PressCentrum ČTK

Rekonstrukce začala na jaře 2023 a stála zhruba šest a půl milionu korun. ČTK náklady na ni zaplatila z vlastního rozpočtu, který není dotován žádnými státními příspěvky ani poplatky podobnými rozhlasovým či televizním.

PressCentrum spravuje Centrum speciálních služeb, které klientům zajišťuje komunikační služby, jako je publikování tiskových sdělení, zajištění videostremů a jejich přenos nebo speciální obsahová řešení v on-line i printu. Jeho součástí je Akademie ČTK, která je zaměřena na kurzy a workshopy v mediální oblasti. Zajišťuje a spravuje také granty či partnerské spolupráce, které se letos týkaly například vzdělávání mladých novinářů. Aktivity Centra speciálních služeb pomáhají financovat výrobu nezávislého zpravodajství, do rozpočtu ČTK letos přispějí více než 20 miliony korun.

PressCentrum ČTK

Četka učí o 105: Půlkulatiny oslavila ČTK mediálním dnem a workshopy pro studenty

K oslavám 105. výročí založení ČTK patřil i multimediální vzdělávací program a debata o médiích veřejné služby. Akci pro školy s názvem Četka učí o 105 pořádala Akademie ČTK společně s projektem Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni. Studenti se na debatě ptali šéfů zpravodajství tří veřejnoprávních médií třeba na to, proč má Česká televize svůj účet na TikToku, když je vnímám jako problematický, zda má ČTK mobilní aplikaci nebo zda nezvažuje rozhlas spuštění mainstreamovějšího kanálu, který by oslovil mladou generaci.

Četka učí o 105: Půlkulatiny oslavila ČTK mediálním dnem a workshopy pro studenty

Do debaty s názvem Proměny veřejnoprávních médií se v první části zapojili ředitel zpravodajství a publicistiky České televize Petr Mrzena, šéfredaktorka zpravodajství Českého rozhlasu Julie Stejskalová a šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková. Vedle půlkulatin národní zpravodajské agentury totiž letos oslavily kulatiny i další dvě veřejnoprávní média - ČT vysílá už 70 let, ČRo 100 let.

Panelové diskuze se naživo zúčastnili studenti ze Střední školy služeb a řemesel Stochov a ze Střední zdravotnické školy v Berouně. Další desítky studentů sledovaly debatu živě na sociálních sítích a zpravodajských webech.

V druhé půlce spolu diskutovaly mladé výrazné tváře veřejnoprávních médií - moderátorka zpravodajství ČT Jana Peroutková, moderátorka a bývalá zpravodajka ČRo na Slovensku Pavlína Nečásková a politický zpravodaj ČTK Marek Opatrný. Mluvili třeba o tom, jak se sami prezentují na sociálních sítích, kde je hranice, co by už na sítě kvůli práci nedali, nebo kde je hranice společenské angažovanosti novinářů z médií veřejné služby. Obě části debaty moderovala Světlana Witovská.

Na debatu pak odpoledne navázaly tři tematické workshopy zaměřené na fotožurnalistiku, zahraniční zpravodajství a využití nástrojů AI ve zpravodajství. Vedli je redaktoři, editoři a šéfredaktorka zpravodajství ČTK.

Nová fotografická výstava ČTK představuje prezidenty od Masaryka po Pavla

Po České republice letos putuje nová fotografická výstava ČTK Prezidentské okamžiky. Venkovní expozice představuje dvanáct československých a českých prezidentů v oficiálních, ale i méně formálních rolích a situacích. Vernisáž měla v srpnu na festivalu Letní filmová škola v Uherském Hradišti. Do konce října byla k vidění v Jižních zahradách Pražského hradu, kde si ji prohlédl i prezident Petr Pavel. Počátkem listopadu se výstava přestěhovala do Šumperka, na konci měsíce půjde do Brna. Zkrácená verze je už nyní až do konce února před Czech Photo Centrem v pražských Nových Butovicích.

Nová fotografická výstava ČTK představuje prezidenty od Masaryka po Pavla

Výstavu připravila ČTK ke 105. výročí vzniku Československé republiky a založení tehdy Československé tiskové kanceláře. Ze svého fotoarchivu vybrala přes sto snímků. Autoři na ní pracovali půl roku, zpracována je tematicky. Kromě oficiálních momentů se zaměřuje i na různé situace, ve kterých se prezidenti ocitli. "Zároveň jsme se snažili zachytit jejich vztah ke kultuře či ke sportu," uvedla šéfredaktorka ČTK a spoluautorka výstavy Radka Matesová Marková. Snímky doprovázejí obsáhlé texty s řadou zajímavostí. Pro mladší publikum a školní skupiny jsou na webu výstavy připraveny ke stažení pracovní listy.

Expozice, která zachycuje hlavy státu od T. G. Masaryka po současného prezidenta, je podle Pavla "krásným průřezem naší historií". "Přijde mi velice příznačné, že výstavu pořádá instituce, která slaví úplně stejné výročí (jako republika) a že její reportéři - za to obrovské množství roků - měli možnost posbírat neuvěřitelné archivy nejenom z pracovního, ale i soukromého života všech dvanácti československých a českých prezidentů. A lidem je pak zprostředkovat nejenom jako ty ´muže z plakátů´ anebo oficiálních obrazů, případně z oficiálních akcí, ale také jako lidi, kteří mají volný čas a kterým se sem tam i něco nepovede,“ zhodnotil venkovní expozici Pavel.

Nová fotografická výstava ČTK představuje prezidenty od Masaryka po Pavla

Při prohlídce výstavy ocenil prezident především ty snímky, které "z prezidentů dělají lidi". "Je tady řada (snímků), u kterých se musím pousmát, zvláště u těch mých, protože ne všechny jsou úplně lichotivé. Ale na druhou stranu - přesně to k tomu patří," řekl s úsměvem. Pavel je na výstavě zvěčněn coby brigádní generál a velitel českých specializovaných sil v Kuvajtu v roce 2003 i jako prezident, například během jeho prvních cest po krajích. Fotoreportéř ČTK jej mimo jiné zachytil i s křečí v noze při letošním letní biatlonové štafetě na Jihlavsku.

Výstava ukazuje prezidenty na cestách, okamžiky jejich zvolení i abdikace, hlavy státu sportující i churavějící, přibližuje jejich vztah ke sportu nebo kultuře. Mapuje budování i bourání prezidentského kultu osobnosti, ukazuje filmové a divadelní ztvárnění prezidentů. Návštěvníci výstavy mimo jiné uvidí Masaryka v útulku pro děti, Edvarda Beneše v dresu Slavie, Gustáva Husáka v plavkách při návštěvě Kuby, Václava Klause na lyžích nebo současnou hlavu státu jako motorkáře.

Nová fotografická výstava ČTK představuje prezidenty od Masaryka po Pavla

Prezidentské okamžiky jsou pátou fotografickou výstavou, kterou národní zpravodajská agentura připravila a která má v názvu slovo „okamžiky“. První putovní expozice vznikla před pěti lety, když ČTK slavila stejně jako Československo sté výročí svého založení; šlo o expozici s názvem Okamžiky století. Po nich následovaly Okamžiky sametové revoluce, Nežádoucí okamžiky a Olympijské okamžiky. Loni nesla putovní výstava název Česko/slovenské okamžiky a vznikla k 30. výročí rozpadu Československa.

ČTK má regule k AI, prvky automatizace jsou ve zpravodajství už 30 let

ČTK už na jaře připravila pro své redakční pracovníky interní pravidla pro používání nástrojů generativní AI, jako je např. ChatGPT. "V textovém zpravodajství začínáme s opatrným testováním, ale jsme s tím velmi obezřetní. Zaměstnanců doporučuje seznamovat se s těmito nástroji a testovat je, zároveň ale zdůrazňuje, že přesnost a spolehlivost je ve zpravodajství ČTK na prvním místě, proto je nelze používat jako zdroj informací," uvedla v březnu šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková na konferenci k výsledkům průzkumu společnosti Ipsos a Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, který se zaměřil především na umělou inteligenci v médiích.

ČTK má regule k AI, prvky automatizace jsou ve zpravodajství už 30 let

ČTK, Český rozhlas a společnost Seznam jsou z českých médií nejdále v testování a používání umělé inteligence v novinářské práci, zaznělo také na konferenci. V ČTK jsou prvky automatizace ve zpravodajském servisu přítomné už 30 let. V současné době je v Infobance ČTK na 3500 generovaných zpravodajských textů.

"Z hlediska generování zpravodajských textů byl zásadní rok 2018, kdy mimochodem ČTK slavila sté výročí a kdy jsme poprvé použili generované texty pro výsledkové volební zpravodajství. Nyní se dostáváme do dalšího stadia - hledáme cesty, jak využít nástrojů AI, například ChatGPT," uvedla šéfredaktorka. Kromě voleb používá ČTK generované zprávy označené redakční zkratkou "rur" například u cen pohonných hmot či statistik dopravních nehod, připravuje automatizaci statistik o nezaměstnanosti.

"Nicméně to, co nyní produkujeme, není čistá AI," vysvětlila šéfredaktorka. Automaticky generované texty totiž následně podstupují lidskou editaci, umělá inteligence v redakci funguje pouze v roli asistenta.

V současnosti četkaři testují a využívají ChatGPT například při zkracování textů nebo jim umělá inteligence může pomoci při tvorbě titulků.

Zpravodajkou ČTK v Bruselu je od září Tereza Šupová

Redaktorka zahraniční redakce ČTK Tereza Šupová je od září novou stálou zpravodajkou národní zpravodajské agentury v Bruselu. Vystřídala Petra Kupce, který byl bruselským zpravodajem poslední čtyři roky a kromě jiného zpravodajsky pokrýval i české předsednictví EU v druhé polovině roku 2022.

Zpravodajkou ČTK v Bruselu je od září Tereza Šupová

Tereza Šupová pracuje v ČTK od roku 2013, předtím působila 12 let jako reportérka a editorka v Lidových novinách. Vystudovala práva, bulharštinu a chorvatštinu na Univerzitě Karlově, domluví se anglicky, francouzsky a italsky, učila se také hebrejsky a arabsky. Vedle zahraničního agenturního zpravodajství se specializuje na rozhovory, spolupracuje také s časopisem Reportér. Společně s Adélou Dražanovou vydala v roce 2021 knihu rozhovorů o moderní historii a současné politické situaci Běloruska s názvem Bělorusko na cestě ke svobodě.

“Tereza je jednou z nejzkušenějších a nejlepších novinářek nejen v ČTK, ale v českých médiích vůbec. Jsem moc ráda, že přijala nabídku stát se stálou zpravodajkou v Bruselu. Přeju jí na novém místě hodně štěstí a hlavně sil, protože tento post je nejen zajímavý, ale z novinářského hlediska i velmi náročný,” uvedla šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková.

Zpravodajkou ČTK v Bruselu je od září Tereza Šupová

Její předchůdce Petr Kupec se vrací do zahraniční redakce ČTK v Praze. “Děkuji Petrovi za skvělý výkon. Během svého bruselského působení se musel profesionálně ´popasovat´ s covidovou pandemií následovanou důsledky války na Ukrajině a souběžným českým předsednictvím EU,” připomněla šéfredaktorka.

Strategické a rozvojové projekty vede nově Petr Orálek

Vedení agentury posílil Petr Orálek, který se v září stal novým ředitelem strategie a rozvoje ČTK. Někdejší výkonný ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNZ) převzal post od Jaroslava Kábeleho, který se v červnu ujal funkce generálního ředitele ČTK.

"S Petrem jsme pracovali v Četce už na začátku 90. let a poté jsme se potkali na jednom patře v editorské místnosti deníku MF DNES. Vždy jsme přemýšleli dost podobně a já velmi oceňuji, že se Petr dostal až do vysokých funkcí ve významných vydavatelstvích a posléze v NFNZ," uvedl Kábele. "Obzvlášť v pozici obchodního ředitele získal zkušenosti a kontakty, které se mu budou při shánění nových příležitostí v Centru speciálních služeb ČTK náramně hodit. Jsem proto rád, že je mým nástupcem," řekl Kábele.

Strategické a rozvojové projekty vede nově Petr Orálek

"V ČTK jsem začínal, prošel jsem pak řadou pozic v novinářské, ale i obchodní části různých vydavatelství. Jsem rád, že mohu svými zkušenostmi Četce vrátit, co jsem se tam na začátku naučil. A pomoci jí v tom, aby byla soběstačná a mohla dál poskytovat nezávislé kvalitní zpravodajství," řekl Orálek.

Petr Orálek (1967) vystudoval obor finance na Vysoké škole ekonomické v Praze. V ekonomické redakci ČTK začal pracovat v roce 1990, poté přešel do MF DNES, kde působil nejprve v ekonomické redakci a poté jako zástupce šéfredaktora. V roce 2011 přešel do vydavatelství Economia a působil jako zástupce šéfredaktora Hospodářských novin. Posléze se stal ředitelem speciálních obsahových projektů a nakonec obchodním ředitelem. V roce 2019 z Economie odešel a začal se věnovat vlastním projektům. Od května 2022 vedl ve funkci výkonného ředitele Nadační fond nezávislé žurnalistiky, po zvolení Jaroslava Kábeleho generálním ředitelem ČTK přijal jeho nabídku na funkci ředitele strategie a rozvoje ČTK.

Studenti FSV UK mají zájem o agenturní žurnalistiku, učí se přímo v ČTK

Spolupráce Akademie ČTK s Fakultou sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) pokračuje i v novém akademickém roce. Budoucí novináři se o zpravodajských agenturách a zpravodajských informacích učí i v zimním semestru přímo v historické budově ČTK v Opletalově ulici. Do bakalářského programu se jako lektoři zapojí profesionálové z ČTK – editoři, redaktoři i lidé z vedení národní zpravodajské agentury. V zimním semestru je o předmět zabývající se agenturní žurnalistikou velký zájem, zapsalo si ho 15 studentů, přibližně stejný počet je na čekací listině.

Studenti FSV UK mají zájem o agenturní žurnalistiku, učí se přímo v ČTK

Předmět má studentům přiblížit smysl a fungování zpravodajských agentur s důrazem na agenturu národní, seznámit se zpravodajskými formáty, přiblížit práci se zpravodajskými zdroji a jejich ověřování. Přímo v ČTK se studenti seznamují se specifikami práce politického nebo zahraničního agenturního zpravodaje a fotozpravodaje. „Vedle teoretického výkladu je výuka orientována především na praktické ukázky ze zpravodajství,“ uvedla ředitelka Akademie ČTK Martina Vašíčková, která výuku v ČTK garantuje.

O historii evropských zpravodajských agentur i národní tiskové kanceláře už pravidelně přednáší „četkařský doyen“, dlouholetý zpravodaj a šéfeditor ČTK Jan Stejskal, autor odborných publikací i obsáhlé knihy Zprávy z českého století, která se zabývá dějinami agenturního zpravodajství v českých zemích od roku 1848 až 1948. Principy denního a týdenního zpravodajství přiblíží studentům šéfredaktorka Radka Matesová Marková. Její zástupci - šéfeditoři Jan Ptáček a Zdeněk Veit - seznámí studenty s Infobankou ČTK, jednotlivými zpravodajskými formáty i tím, jak redaktoři ČTK pracují se sociálními sítěmi nebo umělou inteligencí.

Studenti FSV UK mají zájem o agenturní žurnalistiku, učí se přímo v ČTK

Do výuky se zapojí i bývalý generální ředitel ČTK Jiří Majstr, který se zaměří na agenturní byznys a mediální právo. Editoři vybraných redakcí pak zasvětí budoucí možné kolegy do zahraničního nebo politického zpravodajství.

ČTK spolupracuje s vysokými školami dlouhodobě, dodává jim zpravodajství, spolupracuje na vědeckých projektech, umožňuje studentské stáže. Od roku 2017 pořádá pro vysokoškoláky Letní školu ČTK, která se koná na Letní filmové škole v Uherském Hradišti, kde je ČTK jedním z hlavních mediálních partnerů. Letos se prázdninové akce zúčastnilo devět studentů nebo absolventů žurnalistických oborů. Vyzkoušeli si různé novinářské profese - psali zpravodajské texty, fotografovali, natáčeli podcasty. ČTK organizovala letní školu pro studenty už popáté, semináře pro FSV UK garantuje Akademie ČTK ve čtvrtém semestru.

Na mediálním táboře ČTK se děti proměnily v zuřivé reportéry

Na příměstském mediálním táboře ČTK Zuřivý reportér se o prázdninách vystřídaly na čtyři desítky dětí, které se učily psát zpravodajské texty, natáčely audia a videa, dělaly rozhovory nebo rozpoznávaly dezinformace. Tři týdenní turnusy organizovala Akademie ČTK.

S presskartou na krku a kšiltovkou s logem ČTK na hlavě si mladí reportéři ve věku od sedmi do 17 let vyzkoušeli různé novinářské profese – zpovídali sportovce i umělce, natáčeli audio i videoreportáže, fotografovali portréty, diskutovali s novinářskými profíky, psali reportáže. K tomu si vyzkoušeli i něco navíc - trénovali baseball, malovali na trička, tančili nebo fotografovali.

Na mediálním táboře ČTK se děti proměnily v zuřivé reportéry

"Všechny turnusy byly nabité akcemi. Dětem se hodně líbilo na Policejním prezidiu, kde mluvily s policejními dispečery z Národního operačního centra, a měly možnost vyslechnout si autentické nahrávky z volání na linku 158. Menší děti se těšily do zoo, kde zpovídaly chovatele goril a chovatelku vzácných antilop. Větší mládežníci ocenili debatu s architekty ze studia Four X nebo workshop o dezinformacích a umělé inteligenci s lektorkou z Fak(e)ticky," uvedla ředitelka Akademie ČTK Martina Vašíčková, která celý tábor organizovala a vedla. Z návštěvy zoo a dvou basebalových tréninků vznikly i videoreportáže, které jsou k vidění na Youtube.

Letos se příměstský tábor v národní zpravodajské agentuře konal potřetí. "Poprvé jsme měli turnus i pro starší děti, vlastně už puberťáky, kteří nám vyrostli z předchozích ročníků. Mládežníci mnohem radši diskutovali, než psali, ale zase věděli mnohé o technologiích, ověřování informací, fake news. Nejmenší reportéři nadšeně natáčeli ankety v parcích nebo fotili," dodala Vašíčková. Děti si také prošly zpravodajské sály ČTK včetně newsroomu, dozvěděly se, jak zprávy v ČTK vznikají nebo jak se informace ověřují.

Na mediálním táboře ČTK se děti proměnily v zuřivé reportéry

"Nejstarší se podívali i do sklepa ČTK, kde jsou pozůstatky potrubní pošty, nebo do ředitelny, kde jim generální ředitel ukázal místo, na kterém kdysi seděl a debatoval kubánský revolucionář Che Guevara při návštěvě agentury," přidala zajímavosti vedoucí tábora. Nejmladší reportéři zase mají fotku ze střechy historické budovy ČTK. Podrobnější informace ke všem třem turnusům jsou k dohledání na blogu Akademie ČTK nebo na akademickém Facebooku.

Akademie ČTK se na mediální vzdělávaní soustředí celý rok. Organizuje mediální workshopy a exkurze pro všechny typy škol, má speciální kurz pro učitele mediální výchovy, garantuje i výuku vysokoškoláků.

Jiří Majstr: Jsem asi jediný četkař, který ve zpravodajství veršoval

O České tiskové kanceláři, kde pracoval více než čtyřicet let, o "válečném ryku psacích strojů" i budoucnosti s umělou inteligencí, o úspěších i přešlapech agenturního novináře a manažera vyprávěl v červnu v bilančním rozhovoru před odchodem do penze generální ředitel ČTK Jiří Majstr.

Do agentury jste nastoupil v roce 1980. Nestudoval jste však žurnalistiku, ale práva. Jak se z právníka stane novinář?

V mém případě to nebylo tak složité. Já bych zdůraznil to, co mají právníci s novináři společné, a to je význam slov. Jak právníci, tak novináři chápeme, že slova mají význam, a to význam důležitý, a že jenom malinký posun může znamenat velký posun ve vnímání věci. A pak je samozřejmě společná komunikace. Jak právníci, tak novináři komunikují, v obou odvětvích víme a chápeme, kde může docházet ke zkreslením, co je potřeba dovysvětlit. A v obou těch oborech se považuje za vhodné být hutný, zejména v agenturní žurnalistice je hutnost jeden z předpokladů. Takže z tohoto pohledu to nebylo tak složité.

Když jsem šel studovat práva, pokukoval jsem po nějaké práci v zahraničí, řekněme v diplomacii nebo v podobných oblastech. Ale když jsem dostal nabídku jít do Československé tiskové kanceláře, tak mně to připadalo hrozně zajímavé, daleko zajímavější než třeba ta diplomacie. Takže ruka v rukávu byla asi během dvou hodin.

Mezinárodní redakce v 80. letech minulého století bylo něco jiného než zahraniční redakce dnes. Spousta zpráv ze zahraničí se v komunistickém Československu nezveřejňovala. Jak to fungovalo v mezinárodní redakci ČTK?

Bylo tam například více lidí než dnes. Tehdy byly zprávy ze zahraničí rozdělené do několika stupňů. Byly zprávy, kterým jsme říkali “bílé”, to byly zprávy, které se vysílaly do novin. Pak byly zprávy “modré”. Ty chodily v takovém zvláštním bulletinu a část byla skutečně na modrém papíře. Ty byly určeny jenom pro vybrané činovníky strany a vlády. A pak byla ještě takzvaná téčka, což chodilo na žlutém papíře, a to byly zprávy úplně vybrané, těch bylo malinko, údajně chodily jen asi stovce lidí v republice. Je takový kolorit z té doby, že alespoň jedno téčko denně muselo být, aby si ti adresáti nemysleli, že byli ze skupiny těch sta lidí vyřazeni. Takže se přetahovaly někdy věci takzvaně z modráků do téčka, aby prostě aspoň jedno téčko vyšlo.

No, a pak ještě byla další vrstva nad tím, které se říkalo separát. A to se ani v době, kdy jsme měli počítače, nesmělo psát na počítači. Muselo se to psát na psacím stroji a pak to údajně motospojka vezla někam, zřejmě na ústřední výbor KSČ. Já jsem - jako redakční elév - nebyl zasvěcen do těchto informací.

Jiří Majstr: Jsem asi jediný četkař, který ve zpravodajství veršoval

Na první zahraniční post jste šel do Indie. Jak se to stalo?

Chtěl jsem být zahraničním zpravodajem, protože to je jednoduše skvělá práce. A stálý zahraniční zpravodaj prostě v zemi žije, nasaje atmosféru, a je to daleko lepší, než když tam na chviličku jedete na zpravodajskou cestu. To, kam pojedete, bylo limitováno jazykovými schopnostmi. Já jsem neuměl francouzsky natolik, abych mohl jet do francouzsky mluvící země. Naopak angličtinu mám na úrovni rodilého mluvčího, na což mám dokonce razítko, to se nevytahuju. Takže logicky připadaly v úvahu země hovořící anglicky. No a tehdy měla ČTK těch odboček hodně a samozřejmě jste nemohl začínat v New Yorku. Tak jste prostě začínal v zemi, která se brala do jisté míry za lehčí, přestože Indie je samozřejmě hodně těžká země.

Na začátku 90. let jste šel dělat zpravodaje do Spojených států a na začátku tisíciletí do Velké Británie. A v Londýně jste se prý podle některých vašich kolegů naučil pít čaj a přišel na chuť fotbalu. Je na tom něco pravdy?

Obojí je těžká pomluva. Čaj piju odjakživa a s tím fotbalem? Dobře, s tím fotbalem už to není tak těžká pomluva, protože já jsem tady byl na fotbale snad dvakrát v životě a moc mě to nebavilo a tam jsem musel chodit na fotbal nebo na tenis na Wimbledon. Pak, když jsem někde vyprávěl, jak je to hrozný, že musím zase na Chelsea nebo na Arsenal, tak se na mě mnozí dívali závistivými až krvavými pohledy. Ale anglický fotbal se mně prostě líbil, takže z tohoto pohledu jsem mu přišel na chuť. Ale s tím čajem, to bych se znovu teda ohradil, čaj je náš rodinný nápoj.

Je nějaké konkrétní téma nebo významná událost, o které jste psal, na kterou rád, nebo nerad vzpomínáte?

Myslím, že nejintenzivnější práci jsem zažil, když začala první irácká válka. Měl jsem odpolední a na to navazující noční. Což už je snad promlčené, ono se to normálně nesmí, ale my jsme to takhle chtěli a dělali. A ta válka začala v noci. A to už jsme měli na sále CNN, která tehdy byla víc agenturní, než je dnes. Já jsem povolal člověka, který měl pohotovost, Míťu Spanilého, a společně jsme jeli až do rána. Udělali jsme obrovské množství bleskovek a zpráv a opravdu jsme dřeli a jeli hodně z podstaty. A ráno se služba předávala kolem sedmé, tak podle toho i jedete. Tak jsem počítal s tím, že v osm vypadnu. Načež přišel tehdejší směnař a řekl: ty tady, Jirko, zůstaneš, ty máš ty souvislosti. Tak jsem tam dostal ještě celou dopolední směnu. Pan tehdejší šéfredaktor mi přinesl grilované kuře k obědu. To byla hodně, hodně intenzivní akce.

Jiří Majstr: Jsem asi jediný četkař, který ve zpravodajství veršoval

Někdy to bylo i trošičku legrační. Když jsem byl v Londýně, tak tehdejší šéfredaktor měl pocit, že když jsem ten právník, tak bych měl jezdit na takové ty velké bohemikální právní události. Takže kromě toho, že jsem musel na Chelsea a na Wimbledon, tak jsem taky musel na Bahamy dělat extradiční řízení s Viktorem Koženým.

Taky jsem byl první a myslím, že až do dneška asi jediný, kdo ve zpravodajství ČTK veršoval.

Ale! Povídejte.

Když jsem se stal zpravodajem v New Yorku, což bylo někdy v letech 1992 nebo 1993, zjistil jsem, že existuje svátek, který Američany hrozně bere a že se jmenuje Halloween. Dnes tomu bude těžko někdo věřit, ale opravdu, tenkrát to tady skoro nikdo neznal. Tak jsem si říkal, že to je bezvadný, že se to bude psát samo. Psalo, až do té doby, než jsem zjistil, že tam je taková říkačka, která v angličtině zní: „Trick or treat, give me something good to eat. If you don't, I don't care, I'll pull down your underwear.“

Tak jsem si říkal, že když píšu článek víceméně osvětový, tak to nemůžu volně převyprávět a nemůžu to napsat anglicky. Takže nezbylo, než to přebásnit. A vymyslel jsem následující opus: „Dej mi dárek nebo cetku, dej mi něco príma k snědku. Když nedáš, nevadí, odhalím ti pozadí.“

Tohle dílo je dosud součástí Infobanky ČTK. Tenkrát mi z Prahy psali, že jsem první, kdo napsal básničku do servisu ČTK. A takových veselých okamžiků bylo daleko víc. Třeba jsem oženil papeže.

Další zajímavosti z práce zahraničního zpravodaje, ale i to, jak zakládal on-line služby ČTK, co očekává od umělé inteligence, kdy byla zlatá éra agenturní žurnalistiky nebo co se mu za 12 let ředitelovaní podařilo, prozradil Jiří Majstr ve speciálním vydání Četkastu, zpravodajského podcastu ČTK. Mluvil také o nutnosti nezávislosti agentury, o jejím financování nebo o tom, v čem je četka tak výjimečná, že v ní lidé vydrží pracovat desítky let. Četkast si pusťe v aplikacích Spotify, Apple či Google podcast.

© 2023 Česká tisková kancelář – všechna práva vyhrazena. Registrace MK ČR E 7239 | Design: