Novinky

Nový produkt Headline servis ČTK

18.09.2009

Česká tisková kancelář připravila pro média a další klienty nový zpravodajský produkt – Headline servis ČTK. „Rychlost je vedle spolehlivosti stále důležitější stránkou aktuálního zpravodajství a agentura chce klientům nabídnout nový, rychlý, stručný, moderní a mnohostranně využitelný servis,“ stanovil cíle projektu generální ředitel ČTK Milan Stibral.

Nový servis je založen na tom, že každé důležité zprávě bude předcházet krátká informace o nejvýše 144 znacích. Její krátkost a zejména to, že se bude tvořit jako vůbec první informace, často přímo z místa akce, umožní, aby se ke klientům dostala ještě rychleji než dnešní fleše, které už jsou souvislým textem i s některými relevantními podrobnostmi a souvislostmi.

I zprávy v Headline servisu ČTK ale budou stejně jako veškeré zpravodajství agentury opatřeny kompletními metadaty, tedy klíčovými slovy včetně signálního slova „HEADLINE“, kategoriemi, rozlišením servisu na domácí, zahraniční, ekonomický nebo sportovní. Budou mít dvě úrovně naléhavosti, tzv. priority. To vše umožní nejen správné zařazení do redakčních systémů u klientů, ale také automatizovanou práci s nimi.

Díky metadatům bude také zajištěna automatická vazba mezi headliny a zprávami ČTK, které po nich budou následovat. O tom, zda tuto vazbu budou chtít odběratelé využít, záleží do značné míry na nastavení v jejich vlastních redakčních systémech. IT oddělení ČTK je v tomto ohledu plně připraveno poskytnout klientům náležitou podporu a informace.

Proto, aby byl servis skutečně rychlý, odbourali jsme některé formality, jako je titulek, domicil či datum a redakční zkratka v těle zprávy. I to je prvek, který usnadní automatickou práci s tímto servisem. Po této krátké zprávě vždy následuje velmi rychle buď fleš nebo zpráva, která bude tak jako dosud obsahovat významné souvislosti, vztahy, citáty, data a podobně.

Headline servis ČTK je koncipován tak, aby nalezl v redakcích médií a u dalších klientů mnohonásobné uplatnění: může být vhodným nástrojem například pro tvorbu televizních či internetových tickerů, zdrojem pro internetové vydavatele a boxy rychlého zpravodajství, RSS kanály, pro SMS zpravodajství, pro PDA a další mobilní zařízení, může oživit například outdoorové reklamní obrazovky. Vzhledem k velmi flexibilním možnostem individuálního výběru hutných, rychlých zpráv může ale sloužit i manažerům firem či úřadů, novinářům, PR pracovníkům a samozřejmě i veřejnosti.

„Záměrem Headline servisu ČTK je nabídnout našim klientům službu, kterou zřetelně potřebují. To mimo jiné vyplynulo i z nedávného rozsáhlého průzkumu, který jsme provedli,“ dodal náměstek generálního ředitele ČTK pro zpravodajství Jiří Majstr.

„Podle dosavadních zkušeností předpokládáme, že v pracovní dny vydáme mezi deseti až patnácti headliny nejvyšší priority a mezi 80 až 100 headlinů nižšího významu. Samozřejmě ve sportu, o víkendech, ale také při zvlášť dramatickém vývoji doma nebo v zahraničí to bude jinak,“ očekává vedoucí projektu a šéfeditor ČTK Jan Vavrušák. Při vedení projektu a jeho přípravě využil zkušeností některých zahraničních agentur, který podobný servis už nabízejí.

Další novinky