Novinky

Tiskové agentury hledají nové zdroje příjmů

14.11.2019

Sydney - Zástupci 22 tiskových agentur z celého světa sdružených v organizaci MINDS se sešli v Sydney, aby diskutovali o nové roli agentur v mediálním světě. "Zkoumáme nové zdroje příjmů mimo naši tradiční klientskou základnu, abychom kompenzovali snížení příjmů ve vydavatelském průmyslu," řekl výkonný ředitel MINDS Wolfgang Nedomansky.

Zpravodajské agentury podle něj čelí dvojímu nebezpečí. "Jednak se jejich klienti - média - sami mění a snaží se o udržitelné obchodní modely. Jednak nechceme, aby vydavatelé a editoři plýtvali svými vlastními zdroji a přitom téměř ignorovali výhody, které nabízíme sdílením obsahu," dodal Nedomansky.

Zástupci agentur, mezi kterými je i ČTK, se shodli, že musí intenzívně diskutovat s vydavateli, aby si řekli, co dnešní tištěná, onlinová i televizní nebo rozhlasová média od agentur potřebují. "Musíme tlačit na vydavatele, abychom z nich dostali odpověď na otázku, co by dělali, kdyby agentury najednou zmizely ze světa," komentoval to šéf nizozemské agentury ANP Martijn Bennis. "Založily by si novou? Pak je to dobře, ale my musíme znát zadání, které by si vydavatelé při tvorbě nové agentury dali," dodal.

Mnohé z původně zpravodajských agentur už dnes kromě zpravodajství vydělávají peníze i jiným způsobem, a to například distribucí nebo psaním tiskových zpráv klientům na míru. Některé, například i ČTK, nabízejí státním i soukromým firmám videoprezentace nebo vysílání přímých videopřenosů z tiskových konferencí, kulatých stolů a debat nebo prezentací nových produktů.

Pro agentury je také důležitý sběr dat o jejich produkci na stránkách vydavatelů. "Dříve jsme zprávy vydávali systémem "pal a zapomeň". Nevěděli jsme, co se s naší zprávou děje dál," konstatoval šéf digitálních služeb německé DPA Meinolf Ellers. "Nyní už většina agentur ví, které zprávy se jak čtou, jaká témat mají úspěch a v jaké denní době. Dokážeme se pak lépe přizpůsobit už na začátku tvorby zpravodajství," řekl.

MINDS International je globální síť zpravodajských agentur, které sdílejí nápady a vyměňují si znalosti, aby vylepšily zpravodajský servis, zvýšily příjmy a ušetřily náklady na digitálních trzích. MINDS International vznikla v roce 2007. Jejími členy jsou třeba americká společnost The Associated Press, francouzská tisková agentura AFP, německá DPA, britská PA, australská AAP, rakouská APA anebo Česká tisková kancelář.

Další novinky