30.01.2023

Stovky zpráv a fotografií, desítky profilových materiálů, audia, videostreamy i infografika. To vše připravila ČTK ve svém zpravodajství k prezidentským volbám, které vyvrcholily 28. ledna, kdy byl ve druhém kole zvolen novou hlavou státu Petr Pavel.
ČTK měla v prvním i druhém kole prezidentské volby své reportéry ve všech volebních štábech, přinášela rychlé výsledkové zpravodajství, stejně jako ohlasy z domova i ze světa.
Prezidentské volby byly jedním z hlavních témat zpravodajství poslední čtyři měsíce, v podstatě od komunálních voleb, které se konaly na konci září 2022. V lednu, kdy vyvrcholila předvolební kampaň a konala se obě kola prezidentských voleb, vydala ČTK s klíčovými slovy "ČR; volby; prezident" bezmála tisícovku zpráv, přes 500 headlinů (krátkých textů do 150 znaků), stovku profilů a na 2000 snímků svých fotoreportérů z Prahy i krajů. Většina snímků vycházela v režimu FASTPIX, kdy editoři případné úpravy provádějí až dodatečně ve fotobance – ke klientům vysílaného servisu tak snímky putují nejkratší možnou cestou rovnou od fotoreportérů ČTK se základními metadaty.




Pro tvorbu textového výsledkového zpravodajství ČTK využila i svůj "volební automat", kdy se díky napojení připravených šablon zpráv na data Českého statistického úřadu první základní texty vytvářejí automaticky. "Prezidentské volby byly posledním typem voleb, které jsme s pomocí tohoto nástroje dosud nezpracovávali," upřesnila šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková.
Automatizovanou tvorbu výsledkových textů ČTK poprvé použila v roce 2018 při zpracování komunálních a senátních voleb, postupně jej pak nasazovala na další typy domácích voleb. Ve výsledkovém zpravodajství k prezidentským volbám ČTK vydala 80 automaticky vytvořených headlinů, deset fleší a 30 zpráv.
Prezidentské volby kryla ČTK velmi podrobně i ve svém anglickém servisu, který odebírají zahraniční média, velvyslanectví i firmy. Za poslední 30 dní k nim vydala v angličtině na 300 textů.