Novinky

Lepení papírových modelů je adrenalin, říká Pavel Maška

15.02.2022

ČTK dodává svým odběratelům především rychlé a spolehlivé zpravodajství. Tisková agentura má ale i svou nemediální část, která nabízí komerční služby – vydává tiskové zprávy, vyrábí tištěné i online magazíny, natáčí a vysílá živé přenosy, pořádá mediální školení. S koordinátorem Centra speciálních služeb Pavlem Maškou, jehož velkou zálibou je lepení papírových modelů, jsme si povídali nejen o práci v Četce, ale také o výstavě, kterou připravil na radnici Prahy 8.

V ČTK máš na starosti koordinaci videostreamů, jsi obchodník, sháníš nové klienty, věnuješ se marketingu. Přesto moje první otázka bude: měl jsi na základní škole radši výtvarnou výchovu, nebo matematiku?

Na základní škole jsem měl rád oboje. Matematika byla zajímavá tím, že člověk viděl tvary, mohl je rýsovat. Ve výtvarce jsi je mohl malovat a vybarvit. Ale asi jsem nad tím nikdy moc nepřemýšlel.

Narážím na tvůj koníček, který došel tak daleko, že své práce budeš i vystavovat. Co chystáš za výstavu?

Bude to výstava s názvem Papírový svět, výstava mých tvůrčích papírových modelů. Modelů, které jsem za posledních asi 35 let slepil. Budou tam i modely ikony papírového modelářství Richarda Vyškovského, ale těch je jen pár, většina je ode mě.

Jak ses dostal k papírovému modelářství?

To jsme jednou hráli s klukama fotbal, tenkrát se ještě hrálo na škváře, a já někde šlápnul na hřebík a měl jsem celkem bolestivý úraz na noze. A když jsme se vrátili s mamkou z pohotovosti, vytáhla "ábíčko" (časopis ABC mladých techniků a přírodovědců) a tam byl jednoduchý model, který jsme spolu tenkrát slepili. To bylo někdy před 35 lety. Pak mě to chytlo. Lepil jsem modely z ábíčka a později jsem začal malovat svoje vlastní – domečky a jednoduchá autíčka, začal jsem objevovat tvary. Auto, když malujete napoprvé, je jen taková jednoduchá kostka. Já si začal dělat křiviny, kolečka, 2D a 3D tvary. Na výstavě budou i tyto modely, které vznikaly s pravítkem, kružítkem a ručním malováním.

Později jsem si chtěl práci zjednodušit a začal jsem používat Zoner Callisto, vektorový grafický editor. V něm dělám návrhy dodneška.

Jak konkrétní model vzniká? Jdeš po ulici, vidíš krásného veterána nebo supermoderní auto a řekneš si – toho bych si vystřihl a slepil?

Dřív, na základce, byly v módě plastové modely. Mám z té doby knížečku, kde jsou všechny možné staré modely aut – fordy, porsche, které tam jsou moc krásné, ale vyvedené v plastu. A já měl vždycky chuť si je slepit. A to byla asi inspirace.

Dnes je to tak, že jdu po ulici, vidím nějaké zaoblené křivky a představuji si, jak by se daly slepit. Většinu modelů jsem ale vytvořil pro někoho. Třeba závodní Fabii R5 nebo Tatru 603 na ulici úplně nepotkáte, jsou to sny, ale jako modely si je udělat můžu.

Proč papír? Proč ne dřevo nebo právě ten kdysi oblíbený plast?

Asi je to tím, že v papíru víc zanecháš sebe. Papír dá dost práce, stříhá se, lepí, ale můžeš ho i brousit, kytovat, podobně jako plast. Dává ale víc možností. Z papíru vyrobíš všechno.

Tvoje modely aut mají různé vychytávky - zpětná zrcátka, stěrače, čalouněné sedačky, výfuky, všechno vypadá jako pravé a všechno je v titěrných rozměrech. Co tě na takové práci baví?

Asi ten detail. Snažím se, aby byl model co nejrealističtější. A pak k němu něco přidám. Na výstavě jsou fiátky, které jsem dělal jako dárky, třeba svatební nebo cestovatelský.

Nebo mám modely s nápady, kdy uvnitř je něco specifického, třeba edice Forrest Gump nebo Trosečník. V Trosečníkovi je mapa nebo fedexové krabice, které vezl Tom Hanks, nebo je tam jeho kamarád Wilson, což je papírová kulička, na které jsou třásně, snažil jsem se zachytit i otisk ruky.

Jak vlastně model vzniká?

Nejpracnější byla asi poslední Fabie R5, možná tím, že byla poslední, tak ji mám víc v hlavě. Spíše bych ale mluvil o Tatře 603, která vznikala v době covidu na chalupě. Večer jsem si vzal notebook a začal malovat. K ruce mám fotky, brouzdám internetem, který je plný nápadů. Potřebuješ různé detaily - jak je co zaoblené, jak je co dlouhé, široké, jaký je rozvor apod. Toto si vezmu a namaluji základní strukturu modelu.

Když jsme jeli po týdnu z chalupy domů, tak jsem si návrhy vytiskl. A už jsem se těšil, že se budeme vracet zpátky na chalupu, abych mohl lepit. Přemalovával jsem, lepil a takto pomalu vznikal prototyp. Pak jsem se soustředil na různé detaily, přední maska, střecha. Všechno se to od prvního namalování změnilo. Snad jedině kola zůstala. U základního modelu strávím přes 130 hodin. Celý model pak několikrát slepím, vznikají různé prototypy, polotovary. Jednou za čas si lepení zpestřím tím, že navrhnu interiér nebo třeba motor.

Máš rozdělaných víc modelů najednou?

Moc ne. Je to proto, že mám doma strašně malý prostor. Lepím hlavně večer. Vyndám vše rozdělané ze šuplíku, na stoleček vyskládám drobné věci a lepím. Jedině, když finišuji s modelem, tak začínám v počítači malovat další. To je jediná chvíle, kdy pracuji na dvou.

Takže na jednom modelu pracuješ i několik měsíců?

Jo, třeba Škodu Fabii R5 evo jsem začal loni v červnu a až teď ji mám připravenou. Tento model budu nabízet modelářům, bude i na výstavě. To je tedy hodně časově náročný koníček.

Jo, moje žena je hodně tolerantní. Rád říkám, že nemám problém sledovat spoustu stejných filmů, protože je v televizi pořád opakují, ale já je nevidím, jen poslouchám a to stačí.

Jaké modely budou na výstavě?

Je tam úplně první model felicie, který jsem maloval ručně a ručně ho i natíral. Ten je zajímavý i tím, že jsem udělal motor, otevírání dveří a kapot. Je asi z roku 1996, 1997. Bohužel některé starší modely jsem ztratil a nemám ani jejich fotografie.

Pak tam bude z roku 2007 série octavií, taky Tatra 603 nebo fabie, taky hodně fiátků. Vždycky se jeden dva roky věnuji jednomu typu. Celkem to bude přes 30 modelů.

Komu bys výstavu doporučil?

Všem. Dětem i dospělým. Papírový nadšenec hledá na modelu něco jiného než dítko školou povinné. Byl bych rád, kdyby se na ni přišly podívat třeba školy. Protože odpolední čas dětí se dá trávit i kreativně a z papíru se dá vytvořit cokoliv.

Doma máš dvě malé děti, stříháte a lepíte společně?

Když lepím model, tak vytvořím spoustu bílých návrhů. Třeba Tatru 603 jsem lepil 30krát, 40krát, škodovku taky. Tyhle tatry nebo třeba malucha pak dostaly děti a mohly se na nich "vyřádit". A i tyhle dětské modely jsou na výstavě, slíbil jsem jim to.

Děti vedu k modelářství tím, že vidí mě. Neříkám jim „pojďte lepit“, ale vidí, že já něco dělám, tak to chtějí taky. Naštěstí jsou hodně tvořivé, takže jim stačí dát prostor.

Teď k tvé práci v ČTK. Pracuješ v nezpravodajském centru ČTK, kde máš na starosti videostreamy. Co si pod tím představit?

V Centru speciálních služeb se věnujeme nemediálnímu servisu. Já mám na starosti především videostreamy, nabízím taky vydávání komerčních tiskových zpráv a okrajově prodávám i zpravodajství.

U videostreamu se věnuji akvizici, nabízím komerční streaming klientům, starám se, aby natáčení dobře dopadlo, aby se vysílalo tam, kde má, aby text videa odpovídal tomu, co klient očekává.

V čem je dnes streamování pro klienty výhodné?

Svět, který se nezadržitelně sune dopředu a digitalizuje, je dnes moc rychlý. Novinář nemá tolik času chodit na všechny tiskovky. Pak je dobré, že z akce je záznam, videostopa, ke které se nejen novináři mohou vracet.

Streamujeme tiskové konference, ale natáčíme třeba i videa o produktech, přenášíme debaty. Umíme i audiozáznamy, podcasty. Velkou výhodu vidím i v tom, že vysíláme na sociálních sítích. Oslovujeme tak i širokou veřejnost, nejen redakce.

Je těžké prodávat informace?

Je. Informace prodávám přes 20 let. O to víc vím, jak je důležité mít ty správné. V tom je Četka kouzelná, je motorem všech hlavních zpráv, většina českých médií nás přebírá. Veřejnosti zdarma zpřístupňujeme malý zlomek četkařského placeného zpravodajství na webu České noviny.

Co tě baví víc – videostreamy, nebo papírové modely?

Videostreamy mě baví hlavně v pracovní době, byť hodně věcí dělám i večer. Papírák je specifický svět. Někdy lepím o víkendu třeba celý den, mám z toho neskutečnou radost, zvlášť teď poslední dva roky, kdy se tomu věnuju víc. Vždycky se těším, až uspíme děti, zapnu lampičku a přijde papírový adrenalin.

Celý rozhovor si poslechněte v Četkastu, zpravodajském podcastu ČTK. Dostupný v aplikacích Spotify, Apple a Google Podcasts nebo na webu Podcasty.cz.

Výstava Papírový svět se koná na radnici Prahy 8, od 14. února do konce dubna.

Další novinky