13.03.2009
Česká tisková kancelář (ČTK) poskytla největší německé tiskové agentuře dpa licenci na využití svého Multimediálního redakčního systému (MRS). Obě agentury se také dohodly na spolupráci při dalším vývoji MRS a při jeho prodeji. O systém už projevilo zájem několik dalších evropských tiskových agentur.
"Vedle zpravodajství je pro tiskové agentury stále důležitější technické know-how. Těšíme se na spolupráci s našimi českými kolegy v tomto ohledu," řekl generální ředitel dpa Malte von Trotha. "V tom, že se tak důležitá agentura, jako je dpa, rozhodla získat, využít a dále rozvíjet náš MRS vidíme potvrzení, že jdeme správným směrem," řekl generální ředitel ČTK Milan Stibral.
Redakční systém agentury je technickou páteří pro její podnikání. Musí být multimediální, pružný, spolehlivý a vyhovovat způsobu práce novinářů. MRS byl vyvíjen v letech 2003 až 2006, když se ukázalo, že potřebám ČTK nevyhovuje žádný z dostupných systémů. V ostrém provozu je tento systém v ČTK od roku 2006 a je průběžně rozvíjen. Je jedním z předpokladů k nynější reformě ČTK. Systém umožňuje agentuře nabídnout klientům plně multimediální zpravodajství propojené s plánovacím modulem.
Německá agentura dpa konstatovala po detailní analýze, která trvala více než půl roku, že MRS vyhovuje jejím klíčovým potřebám. Chce ještě vlastním vývojem rozvinout a doplnit jeho funkce. Nový systém bude zavádět postupně od roku 2010, kdy jím jako první bude vybavena fotoredakce, a do roku 2011 i všechny ostatní redakce. "Nová infrastruktura vybaví redakce výkonným nástrojem, který jim umožní pracovat rychleji a pružněji a zároveň jim dovolí se přizpůsobovat měnícím se potřebám klientů," řekl šéfredaktor dpa Wilm Herlyn. Systém MRS je zároveň předpokladem k tomu, že agentury ani v náročném multimediálním servisu nemusejí nijak slevit z rychlosti a spolehlivosti zpravodajství.
Základní filozofie MRS je postavena na pružném propojení všech médií do multimediálních "balíčků". Systém ČTK je unikátní tím, že zpravodajství propojuje s databází událostí, která umožňuje plánování zpravodajství jak v ČTK, tak u jejích klientů, a současně propojuje veškeré zprávy, fotografie, grafiku, audio a další média, která agentura vydává a které se týkají dané události. Všechna tato propojení se přenášejí i ke klientům, takže je mohou využívat pro automatizaci a zvýšení efektivity vlastních redakčních procesů. Celý zpravodajský proces je tak pro klienty agentury otevřený a předvídatelný.
O DPA: dpa je největší nezávislá zpravpodajská a informační agentura v Německu. Je ve společném vlastnictví německých médií a zaměstnává zhruba 1100 lidí. Ve finančním roce 2007 dosáhla dpa Deutsche Presse-Agentur GmbH obratu přibližně 93,8 milionů euro a roční čistý zisk okolo 4,4 milionu euro. Vedle mezinárodně využívaného textové zpravodajství v němčině, angličtině, španělštině a arabštině poskytuje dpa po 24 hodin denně obrazové, grafické a zvukové zpravodajství. Její portfolio zahrnuje multimediální a mobilní služby a mezi dalšími také redakční a technologický servis.
O ČTK a MRS: Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková agentura České republiky. Jejích 370 zaměstnanců vytváří textový servis v češtině, slovenštině a angličtině. Je zřízena zákonem jako médium veřejné služby, ale nedostává od státu žádnou finanční podporu. Přesto je agentura každoročně od roku 1996 zisková. ČTK nabízí nejen multimediální a mobilní zpravodajství pro klienty, ale také vlastní internetový server. MRS byl vyvinut v České republice mezi 2003 a 2006. ČTK v té době měla nejméně deset let zkušeností v rozvoji a udržování redakčních systémů. MRS byl zaveden v únoru 2006 a je od té doby soustavně rozvíjen.