Agenturní zprávy umožňují snadnou orientaci a výběr. Obsah zpravodajství se ukládá společně s metadaty, s jejichž pomocí lze informace vybírat, třídit, tematicky seskupovat. V závislosti na způsobu příjmu zpravodajství ČTK může klient obdržet poměrně přesný výběr informací podle zadané kombinace výběrových kritérií:


Metadata u textového zpravodajství:

  • Titulek: pro výstižný název obsahu zprávy
  • Klíčová slova: pro signalizaci okruhů informací, jichž se zpráva týká
  • Datum vydání: časový údaj
  • Priorita: kód nabývající hodnot 2 až 5 označuje důležitost zprávy
  • ID: vnitřní řazení zprávy v našem redakčním systému
  • Servis: pro lokalizaci informace a zároveň pro redakci, která zpracovala informaci
  • Kategorie: k uvedené informaci přiřazuje tematické kódy oborů

U obrazového zpravodajství, grafiky a zvuků zapisujeme navíc také:

  • Autor
  • Lokace
  • Audiotyp
  • Mluví
  • Širší tematická návaznost

Forma a metadata agenturní zprávy

ZÁKLADNÍ METADATA
Titulek: Dráhy zlevnily první třídu u traťových jízdenek
Datum vydání: 21.4. 2008
Čas vydání: 17:11
Klíčová slova: ČR; železnice; České dráhy; peníze; TABUL KA
ID: T200804210635701
EKONOMICKÁ ZPRÁVA CELOREPUBLIKOVÁ
Servis: ece
Priorita: 4
KÓDY KATEGORIÍ DOPRAVA, FIRMY
Kategorie: dpr; efm
Dráhy zlevnily první třídu u traťových jízdenek
DOMICIL: KDY A KDE SE POPISOVANÁ
UDÁLOST STALA

1. ODSTAVEC - VŠE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ
ZE ZPRÁVY
Praha 21. dubna (ČTK) - České dráhy zlevnily počátkem dubna první třídu u traťových jízdenek. Podle původního tarifu činil rozdíl mezi druhou a první třídou 40 procent, nyní je první třída dražší o 20 procent. Oznámil to dnes mluvčí drah Ondřej Kubala. Dráhy si od snížení ceny slibují větší počet pravidelných cestujících.
DALŠÍ INFORMACE Traťové jízdenky na konkrétní spoj mezi dvěma místy mohou mít týdenní, měsíční nebo čtvrtletní platnost. Využívají je zejména cestující příměstských vlaků, kteří dojíždějí každý den do zaměstnání například ze středních Čech do Prahy. „Věřím, že díky snížení ceny dá hodně lidí přednost vlakům před automobily,“ řekl náměstek ředitele ČD Petr Moravec.
SOUVISLOSTI, HISTORIE, BACKGROUND První třída se donedávna v příměstských vlacích příliš neobjevovala. Se zařazením novodobých pantografů CityElefant do vozového parku drah ji však cestující mohou kolem měst vídat stále častěji. Obvyklý však dosud byl obrázek přeplněné „dvojky“ a téměř prázdné „jedničky“.
STRUČNÁ TABULKA Příklady cen traťových jízdenek:
Relace měsíční traťová
jízdenka 2. třída
měsíční traťová
jízdenka 1. třída
Praha – Nymburk (55 km) 2072,- 2487,-
Praha – Kralupy (56 km) 2072,- 2487,-
Praha – Kolín (62 km) 2072,- 2487,-
Ostrava Svinov – Opava (28 km) 2072,- 2487,-
České Budějovice –
Veselí nad Lužnicí (39 km)
2072,- 2487,-