21.05.2021

Dostihový spolek, který pořádá závod Velká pardubická, odmítl udělit akreditaci fotografovi ČTK Romanu Vondroušovi, který za své fotoreportáže z dostihového prostředí získal množství prestižních ocenění včetně World Press Photo. Důvodem je to, že se spolku nelíbí jeho snímky, které ČTK vydala z loňských závodů. Spolek uvedl, že udělení akreditace na sobotní kvalifikační dostih ještě zváží, pokud agentura na závod nominuje jiného fotografa. To ale vedení zpravodajství ČTK odmítá a hovoří o snaze cenzurovat práci nezávislého média.
Loňské snímky ČTK z Velké pardubické jsou podle Dostihového spolku neetické. Na jednom z nich je zachycen pád žokeje Jana Kratochvíla z koně Sottovento při skoku přes Velký Taxisův příkop. Vedení Dostihového spolku na opakovanou žádost ČTK oficiální vyjádření ke snímku neposkytlo, v e-mailových odpovědích na sérii žádostí o akreditaci pro fotoreportéra Romana Vondrouše nicméně argumentuje tím, že snímky ČTK z loňské Velké pardubické odporují etickým pravidlům.
Překážkový dostih Velká pardubická 2020. Žokej Jan Kratochvíl s koňem Sottovento padá na Taxisově příkopu. (Foto ČTK/Roman Vondrouš, 2020)
"Série snímků je vyvážená, zachycuje vítězství, prohry, radost i smutek. Diskutovaný snímek z Taxisova příkopu je po stránce profesionální i etické v pořádku. Koně, který na nejtěžší překážce přišel o život, nijak nedehonestuje," uvedla šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková. Zdůraznila, že ČTK své snímky obsahově neupravuje a jakákoliv manipulace s obrazovým zpravodajstvím je nepřípustná. "Manipulací se rozumí i cenzura a takto lze bohužel vnímat postup, který Dostihový spolek zvolil směrem k našemu fotografovi. Neudělením akreditace jej trestá za to, že zachytil skutečnost," dodala.
"Pakliže bychom se vyhýbali obrazové fotodokumentaci situací, které všichni vidí v přímém přenosu na televizní obrazovce, konali bychom v rozporu s posláním národní tiskové agentury, která má přinášet objektivní zpravodajství ke svobodnému vytváření názorů. A k tomu v případě Velké pardubické po desítky let bohužel patří i tragické situace," dodala.
Autorem fotografií je fotoreportér ČTK Roman Vondrouš, který i za snímky z dostihového prostředí získal řadu prestižních novinářských ocenění. Loni například obdržel hlavní cenu v soutěži Czech Press Photo, v roce 2019 zvítězil v jedné z kategorií soutěže pořádané Mezinárodní asociace sportovních novinářů (AIPS), kde zaujal porotu právě seriálem snímků z dostihů. Získal rovněž první cenu v kategorii Sportovní série v soutěži Pictures of the Year International (POYi) a první cenu v kategorii Sport v mezinárodní soutěži Istanbul Photo Awards. V roce 2013 dostal za sérii snímků z dostihového prostředí první cenu v kategorii sportovních akcí i v prestižní mezinárodní soutěži World Press Photo.
Vondrouš před vítěznou sérií z dostihů, která získala v roce 2013 World Press Photo v kategorii sportovních akcí. (Foto ČTK, 2013)
"Fotografováním dostihů se zabývám 20 let, za to období jsem navštívil stovky dostihových dní, na kterých jsem vyfotografoval tisíce snímků a zachytil nespočet výtvarných záběrů jak z dostihové dráhy, tak ze zákulisí, mnoho vítězství, proher, emocí, dramat, ale někdy i sportovních tragédií. Bohužel i ty jsou součástí sportu. Jako dlouholetý fotožurnalista mám zkušenosti z velkých sportovních podniků, včetně působení na třech olympijských hrách, svoji práci často konzultuji s renomovanými editory, fotožurnalisty a dalšími odborníky v oboru. Nadále si stojím za tím, že jsem nikdy etickou hranici u svých snímků nepřekročil, a to nejen u sportu dostihového," poznamenal Vondrouš.
Fotoreportér ČTK Roman Vondrouš pózuje 2. prosince 2020 v Praze s cenou za Fotografii roku v soutěži Czech Press Photo 2020. Vítězný snímek v pozadí. (Foto ČTK/Ondřej Deml, 2020)
Správní a dozorčí rada společnosti Czech Photo složená z předních odborníků v oboru, jako je Vladimír Birgus, Jindřich Štreit nebo Filip Láb, každý měsíc vyhlašuje fotografii měsíce, tedy unikátní snímek, který profesionálním způsobem zachycuje důležitou událost uplynulého období a zároveň má vysokou estetickou úroveň. A právě fotka loňského pádu na Taxisově příkopu byla zvolena fotografií měsíce října 2020.
"Jedná se o mimořádný záběr, který přináší obrazové svědectví dané situace, což je základní role žurnalistů," uvedla ředitelka organizace Czech Photo Veronika Souralová. Vondroušovy fotografie jsou podle ní vysoce ceněny na domácí i mezinárodní scéně. "Zakázat vstup fotografovi na závodiště za to, že dělá svou práci skvěle, považuji za naprosto absurdní," dodala Souralová.
Taxisův příkop, slavný a nejnáročnější skok Velké pardubické, čekají letos úpravy. Dostihový spolek oznámil, že na základě jednání expertní skupiny a České asociace steeplechase se změlčí příkop, čímž se vytvoří pozvolná plocha bez doskokové hrany. Expertní skupina vznikla po loňském 130. ročníku a smrtelném zranění koně Sottoventa.